Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Gamecharacter: Crash Bandicoot


Door Joni Philips op 20-11-2012 om 09:21
Bron: Gamed

Jaarlijks produceert de game-industrie duizenden games, maar zelden vinden we interessante personages. In onze Gamecharacter-feature blikken we regelmatig terug op een personage dat ons jarenlang is bijgebleven.

Eén van die personages is ongetwijfeld Crash Bandicoot, een tasmaanse buideltas die de wereld veiliger maakt sinds 1996. Dat jaar debuteerde de buideltas in de gelijknamige videogame waarin hij het diende op te nemen tegen dokter Neo Cortex, de dokter die Crash en verschillende andere buideltassen genetisch manipuleerde waardoor ze een menselijke natuur kregen samen met allerlei nieuwe krachten. Cortex was echter niet dol op Crash en verbande hem snel, waardoor hij onder andere van zijn vriendin Tawna gescheiden wordt. Om haar en de andere Bandicoots te redden keert Crash terug naar het kasteel van Cortex om hem te verslaan en iedereen te redden. Het is de start van een jarenlange oorlog tussen de twee waarbij Crash vaak de kwaadaardige plannen van Cortex moet stoppen, hoewel hij het absoluut geen probleem vindt om ook andere kwaadaardige genieën en dergelijke af te stoppen indien dit nodig blijkt. Zelfs de paarse draak Spyro helpen blijkt geen probleem. Af en toe heeft hij ook nood aan ontspanning, waarvoor hij vooral gaat racen, zoals in Crash Team Racing, of aan een feestje deelneemt zoals in Crash Bash.


Als genetisch gemanipuleerd dier beschikt Crash natuurlijk over verschillende krachten waarbij hij vooral rekent op brute kracht. Zo wint hij in de eerste delen door te springen op vijanden, of door als een tornado rond te draaien waarbij hij vaak enorme schade veroorzaakt. Door de jaren heen zijn zijn krachten zeker geëvolueerd; niet alleen krijgt hij de beschikking over een bazooka; maar hij wordt ook sneller en kan hoger springen. Zijn arsenaal is hierbij vooral uitgebreid in latere games, waar hij zeer veel nieuwe krachten kan krijgen wat nodig was om de grotere variëteit aan gevaren te overleven. Hoewel hij duidelijk goed kan vechten, is het niet iets dat hij graag doet. Crash zou veel liever zijn tijd lekker lui relaxend in de zon doorbrengen, iets wat hem door Cortex zelden lukt. Hij geeft namelijk veel te veel om zijn zus Coco en zijn vrienden om hen zomaar te laten ontvoeren door de kwade dokter. Zijn luiheid gaat zelfs zo ver dat hij nooit echt leren praten heeft in het Engels, hoewel hij enkele woorden kent.

Over de jaren heen werd Crash Bandicoot regelmatig vergeleken met Mario en Sonic, vergelijkingen die bedenkers Jason Rubin en Andy Gavin van Naughty Dog faam nooit uit de weg zijn gegaan. Toen zij Crash bedachten – toen nog intern bekend als Willie the Wombat – was het juist hun bedoeling om een alternatief voor Mario en Sonic the Hedgehog te bedenken. De studio had op dat moment al beslist om exclusief voor de PlayStation te ontwikkelen en ze merkten snel op dat Sony geen mascotte had. Met Crash Bandicoot wilden ze die mascotte aanleveren, en daarvoor gingen ze eigenlijk op dezelfde manier te werk als SEGA met Sonic en Warner Bros. met Taz The Tasmanian Devil. Je kiest een interessant dier en je maakt hier een menselijke versie van die je cool lijkt. De keuze voor een tasmaanse buideltas was zeker dus niet toevallig aangezien men geďnspireerd werd door de bekendste tasmaanse duivel. Uiteindelijk werd de game en het karakter ook voorgesteld aan Sony Computer Entertainment Japan, die na het aanbrengen van enkele wijzigingen, Crash Bandicoot wel zagen zitten als officiële mascotte van hun platform.


De beslissing om Crash Bandicoot naar voren te brengen als PlayStation-mascotte legde de game zeker geen windeieren, Crash Bandicoot werd wereldwijd één van de populairste PlayStation-games en Naughty Dog bewees zich als betrouwbare partner van Sony, wat uiteindelijk zou leiden tot de aankoop van Naughty Dog door Sony. De game werd zelfs uitgebreid geparodieerd in een Simpsons-episode in de vorm van Dash Dingo. Ondanks het feit dat Crash Bandicoot jarenlang een gigantisch icoon van de originele PlayStation was, heeft het karakter toch extreem aan populariteit ingeboet. Toen uitgever Vivendi Universal en ontwikkelaar Naughty Dog uit elkaar gingen, bleef de franchise achter bij Vivendi Universal die de ontwikkeling uitbesteedde aan verschillende developers. Geen enkele ontwikkelaar slaagde er echter in om een succesvolle Crash-game te ontwikkelen waardoor de serie stilaan uitstierf. Ondanks de voorliefde van Activision CEO Eric Hirshberg voor het personage, lijkt Crash Bandicoot sinds de fusie tussen Activision en Vivendi compleet dood. Zelfs een verschijning in PlayStation All-Stars: Battle Royale is hem voorlopig niet gegund. Van het ooit-populaire PlayStation-icoon blijven nu alleen nog onze herinneringen over, we zullen hem echter niet snel vergeten.


15:05  [Prijsvraag] Sinister
09:20  The Walking Dead met nieuwe video
 Reacties (13)
 Pagina: 1
AltairJack op 20-11-2012 om 10:27 [Niv: 55 / Exp: 2767]
Achteraf gezien misschien wel beter dat Sony en Naughty Dog afgestapt zijn van Crash, anders had Sony ook zo'n kindermascotte/imago gehad en zou Naughty Dog misschien wel doorgegaan zijn met het maken van kinderachtige/cartoonlike games in plaats van de geweldige Uncharted reeks.

Crash games was ik ook niet zo fan van, was te lineair en was in feite gewoon een 2d platformer in 3D. Spyro vond ik de superieure betere reeks qua gameplay, story, graphics, wereld en alles eigenlijk.

XtraNL op 20-11-2012 om 11:49 [Niv: 82 / Exp: 4096]
Crash Bandicoot was inderdaad tof, maar zoals AltairJack zegt, Spyro was toch stukken toffer.

asianck op 20-11-2012 om 12:06 [Niv: 380 / Exp: 19012]
Crash Team Racing en Crash Bash waren twee van m'n favoriete PS One games.

Was trouwens ook niet zo'n fan van de platformgames. Zeker als je Mario gewend bent...

Stammetje91 op 20-11-2012 om 13:24 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Ik dacht altijd dat de Spyro en Crash groepen wel een beetje gelijk verdeeld zouden zijn. Ziet er hier naar uit dat (net als ik overigens) de meeste mensen Spyro toch echt beter vinden.

Mafusto op 20-11-2012 om 13:57 [Niv: 115 / Exp: 5756]
Altairjack

Voor Uncharted was Naughty bezig met Jack&Dexter. Dat zijn nu ook niet echt de meest realistische games.

Bever Warrior op 20-11-2012 om 14:11 [Niv: 71 / Exp: 3535]
Crash Team Racing heb ik vroeger grijs gespeeld. Dat was ook denk ik ook mijn favoriete game Op PS One. Crash Bash was idd ook erg tof.

De characters uit de serie van Crash blijven toch wel mijn favoriete gamecharacters.

Ik blijf het jammer vinden dat Naughty dog en Vivendi destijds uit elkaar zijn gegaan. Daarna is het echt hard achteruit gegaan.Daarna heb ik het ook helaas niet veel meer gespeeld.

Gewijzigd door Bever Warrior op 20-11-2012 om 14:17

elemeNt op 20-11-2012 om 15:13 [Niv: 129 / Exp: 6440]
@Altair,

Een karakter als Crash of Spyro zou nooit 'het' beeld van Sony Playstation kunnen zijn omdat het imago van de console er gewoon niet bij past. Bij Nintendo werkt dit juist wel goed in combinatie met al de bekende personages. Karakters als Master Chief, Neo (Matrix), Adam (Deus Ex HR) of de nieuwe Raiden (MGR Revengeance) zouden bijvoorbeeld veel beter bij Sony Playstation passen naar mijn mening. Zien er slick/flitsend uit, charisma, techy, stralen power uit en een beetje scifi futuristisch.

Gewijzigd door elemeNt op 20-11-2012 om 15:14

CrackUp op 20-11-2012 om 16:08 [Niv: 9 / Exp: 471]
Ik vind Spyro vetter, dat is gewoon zo . 3D werelden waren altijd mooi en hadden sfeer. Crash vond ik ook tof , maar wel minder .

Codewarrior op 20-11-2012 om 16:19 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Zieke games, maar vond Croc toffer!

XtraNL op 20-11-2012 om 17:33 [Niv: 82 / Exp: 4096]
Haha ja Croc! Dat waren nog eens tijden!

Redneckerz (Redacteur) op 20-11-2012 om 19:23 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Croc was ook idioot (Heb het hier nog steeds liggen)
Ik behoor dan vast tot de Crash fanaten, want ik heb Spyro nooit leuk gevonden. Crash, dat was humor, dat was lol, dat was de ideale platformer.

Stammetje91 op 20-11-2012 om 19:53 [Niv: 302 / Exp: 15113]
@Mafusto
Jak & Daxter*

Mafusto op 20-11-2012 om 20:04 [Niv: 115 / Exp: 5756]
^ I will curse my phone for that!

Gewijzigd door Mafusto op 20-11-2012 om 20:04

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Gamecharacter
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden