Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Preview:

SimCity


Door Cor op 26-02-2013 om 16:36
Bron: Gamed

Binnenkort komt de nieuwste versie van SimCity uit. Opnieuw kunnen we proberen een mooie stad te bouwen, en als we daarop zijn uitgekeken kunnen we opnieuw uittesten of deze stad het op kan nemen tegen een tornado. Gaat het Maxis lukken om de sfeer en diepgang van de eerdere games opnieuw te vangen? Wij blikken vast vooruit.

Het is alweer tien jaar geleden dat Maxis SimCity 4 op de PC uitbracht. In de tussentijd is er nog een andere game in de serie gekomen, SimCity Societies, maar aangezien deze titel door een andere studio is ontwikkeld en aardig afwijkende gameplay had (om maar niet te spreken over de afwijkende reviewscores) kunnen we deze misschien beter als een spin-off zien. Een echt SimCity vervolg komt pas dit jaar uit, en is als vanouds ontwikkeld door Maxis.


Voor wie minder bekend is met de serie, tien jaar is namelijk een lange tijd, een kleine introductie. SimCity is een simulator waarin je als burgemeester je eigen stad moet bouwen. Dit betekent dat je moet besluiten waar huizen, fabrieken en winkels moeten komen, dat je de infrastructuur moet aanleggen, moet zorgen voor publieke gebouwen zoals scholen en bibliotheken, en om moet gaan met problemen als criminaliteit of rampen. Zorg dat je inwoners tevreden blijven, zodat je stad groeit en je genoeg belastinginkomsten hebt om verder te blijven bouwen. Een uitgekiende planning is belangrijk, omdat je bijvoorbeeld anders tegen een fikse fileproblematiek aanloopt. Een van de nieuwe functies in dit deel is dat je nu niet meer vast zit aan kaarsrechte wegen, die automatisch een hokjespatroon van je stad maken. Wegen zijn via de muis eenvoudig te maken zoals je wilt, en de verschillende bebouwingszones sluiten hier netjes op aan. Je stad krijgt zo een veel realistischer uiterlijk. Immers, het gros van de steden (Manhattan en enkele andere gebieden daargelaten) bestaat ook niet uit rechte lijnen. Bijzonder aan SimCity is dat er niet echt een methode is om te winnen, maar dat het puur draait om het bouwen van de stad die je zelf wil hebben. Wel krijg je om de zoveel tijd een missie voorgeschoteld (“blus 10 brandjes in je stad”), die je kan voltooien om nieuwe spullen vrij te spelen.

Aan het hart van de simulatie ligt de nieuwe GlassBox engine. Naast het simuleren van de hele spelwereld zorgt deze er dit keer ook voor dat je beter moet kunnen zien wat er gebeurt. Het geheel moet transparanter zijn, en alles dat gebeurt heeft een directe, zichtbare impact op de game. Om te zien of een fabriek effectief bezig is kun je nu realtime zien hoe de voorwerpen geproduceerd en vervoerd worden, in plaats van dat je de statistieken in moet duiken. En terwijl de fabriek aan het produceren is kan je aan de hoeveelheid rook uit de schoorsteen rechtstreeks zien hoe de luchtkwaliteit in de stad negatief beďnvloedt wordt. Door in de stad rond te kijken zie je in een oogopslag aan welke gebieden je aandacht moet geven. Bergen afval geven bijvoorbeeld aan dat je een betere afvalverwerking moet opzetten. Een ander voorbeeld van de transparantie is dat je elke Sim die in je stadje woont kunt aanklikken om te zien wat hem of haar bezighoudt. Zo kan je snel zien of je een nieuw commercieel gebied moet bouwen of ergens een school moet stichten. Ook zijn er verschillende datalagen in de game waarmee je meer gegevens kan oproepen. Via de energielaag is bijvoorbeeld meteen te zien hoe het met de stroomvoorziening naar de verschillende gebouwen is gesteld. Bijkomend voordeel van deze verduidelijking is dat de interface een stuk eenvoudiger en soepeler moet gaan werken.


In het echt bestaan steden niet in een vacuüm, en in SimCity ook niet. Steden in de game maken deel uit van een regio. Als burgemeester kan je binnen een regio nieuwe plaatsen claimen om daar nieuwe steden te ontwikkelen, tot een totaal van zestien steden. Dit stelt je in staat om steden te specialiseren, iets dat ook het uiterlijk van een stad beďnvloedt. Je kan bijvoorbeeld een universiteitsstad stichten, waar je vervolgens studentenwoningen en veel feestende Sims zult aantreffen. Om de stad van energie en producten te voorzien kan je een eindje verderop een fabrieksstad bouwen. Vervolgens kunnen Sims van de ene stad naar de andere reizen om daar te werken, en kunnen producten en diensten onderling geruild worden. Bij een grote brand in de ene stad kunnen de brandweerkorpsen van de andere stad bijvoorbeeld helpen. Tegelijkertijd worden negatieve effecten ook heen en weer verspreid tussen de steden. Je fabrieksstad zal waarschijnlijk niet erg schoon zijn. De vervuiling blijft een tijdje beperkt tot de grenzen van die stad, maar als het te erg ophoopt waait het over naar je mooie universiteitsstadje. De keuzes die je maakt kunnen zo brede consequenties hebben, en je zult daarom ook regelmatig over dilemma’s moeten nadenken.

Een nieuwe toevoeging in deze SimCity is de multiplayer. Je kan zelf meerdere steden in een regio beheren, maar je kan ze ook door anderen via internet laten overnemen. Het is aan jou of je gaat samenwerken met deze personen, of dat je ze gaat dwarszitten door bijvoorbeeld het afval van je fabrieken in de rivier te laten dumpen en het probleem door je buren te laten oplossen. Samenwerken met anderen brengt voordelen, zoals de mogelijkheid om grote constructies te bouwen. Dit zijn projecten die te groot zijn voor een enkele stad en die ergens in de regio geplaatst worden. Denk aan een internationaal vliegveld of een fusiereactor, die alle steden in de regio een voordeel oplevert. Hiervoor is de inzet van meerdere steden nodig. Zowel materiaal als arbeiders moeten geleverd worden, en elke stad kan meehelpen door te doen waar hij goed in is. Voor deze multiplayer hoef je trouwens niet allebei tegelijkertijd online te zijn. Wanneer je de game uitzet blijft je stad onveranderd staan, maar blijft hij wel een invloed uitoefenen op de andere steden. Het multiplayercomponent gaat verder dan enkel samenspelen met vrienden. De game is altijd online, wat onder andere de mogelijkheid opent voor een globale goederenmarkt. Door online goederen te verhandelen kun je aan schaarse bronnen komen die je zelf niet kan aanboren. De prijs op deze markt wordt door vraag en aanbod vastgesteld, dus als je ziet dat de olieprijs aan het stijgen is kan je ervoor kiezen je op olie te specialiseren en er snel geld mee te verdienen.


Vanwege het feit dat de game altijd online moet zijn blijven zelfs mensen die alleen willen spelen verbonden met de volledige SimCity-wereld. Zo blijf je op de hoogte van de leaderboards en krijg je nieuwe missies en uitdagingen te zien. Maxis wil hiermee bereiken dat je je altijd deel blijft voelen van de volledige wereld en dat je ervaart dat alle acties verband met elkaar houden. Aan deze online-eis zitten wel nadelen verbonden. Aangezien je stad leeft in de cloud blijkt het onmogelijk te zijn het spel op te slaan en later terug te zetten naar een eerdere staat. In vroegere games kon je de game opslaan, vervolgens een ramp simuleren, zoals een aardbeving of een meteorietenregen, en daarna herladen om de schade ongedaan te maken. Die laatste stap is nu niet meer mogelijk. Als je een ramp wil simuleren zul je ook zelf aan de slag moeten om je stad weer te herstellen. Een nadeel voor mensen die van experimenteren houden.


Of de voordelen van altijd online zijn opwegen tegen de nadelen zullen we zien wanneer de volledige game uit is. Gelukkig duurt dat niet lang meer. Op 7 maart kunnen we met de nieuwe SimCity aan de slag. Vooralsnog oogt het veelbelovend: een moderne versie van SimCity, die simpeler werkt dan voorheen maar aan diepgang niet lijkt in te boeten, en die genoeg nieuwe functies brengt om je nog meer te laten meeleven met de simulatie.


19:29  [Upd. 2] AC 4 draait om piraten?
16:28  Splinter Cell: Blacklist naar de Wii U?
 Reacties (8)
 Pagina: 1
jerfo op 26-02-2013 om 17:05 [Niv: 93 / Exp: 4627]
jup kijk er naar uit om met mensen samen te werken om een goede regio op te zetten

the_dan op 26-02-2013 om 17:07 [Niv: 310 / Exp: 15521]
Bijna

MaartenL (Redacteur) op 26-02-2013 om 17:11 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Hoog tijd om mijn vidkaart te fixen zodat ik deze kan maxen >.>

Velqor op 26-02-2013 om 17:45 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Ik zal het wel uitproberen, maar ik denk dat ik bij simcity 4 blijf

Jord-O op 26-02-2013 om 17:48 [Niv: 153 / Exp: 7628]
Welke heb je dan?

MaartenL (Redacteur) op 26-02-2013 om 18:12 [Niv: 472 / Exp: 23598]
GTX 580 OC met 2 GB

Hi-Fed op 26-02-2013 om 18:51 [Niv: 5 / Exp: 249]
@MaartenL

Dit zijn de recommended specs van de simcity site zelf.

Processor:
Intel Core i5 or faster

Operating System:
Windows 7

RAM:
4GB RAM

Graphics Card:
nVidia GTX 275 or better, or ATI 5850 or Better

Denk niet nodig om te upgraden? Tenzij ze de site niet meer geupdate hebben en de specs zwaarder zijn geworden.

MaartenL (Redacteur) op 26-02-2013 om 19:54 [Niv: 472 / Exp: 23598]
het gaat ook niet om een upgrade. mijn huidige gtx580 moet nieuwe koelpasta krijgen.

Momenteel zit ik met een GTX 260 ter vervanging.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
SimCity
Type:
Game
Releasedatum:
07-03-2013
Ontwikkelaar:
Maxis
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media