Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Nieuws:

[GC] EA: 'Eén console is krachtiger dan andere.'


Door Joni Philips op 22-08-2013 om 09:32
Bron: NeoGaf

Onder leiding van Electronic Arts ontwikkelt Ghost Games momenteel Need for Speed: Rivals, een nieuwe Need for Speed-game voor de Xbox 360, de Xbox One, de PC, de PlayStation 3 en de PlayStation 4. In de game moet je goed racen om beroemd te worden zonder gevat te worden door de politie.

Op de Gamescom onthulde Ghost Games Executive Producer Marcus Nilsson dat zowel de PlayStation 4 als de Xbox One krachtiger zijn dan verwacht. Eén van de twee is zelfs veel krachtiger dan men origineel dacht, maar men wil niet onthullen welke van de twee dat is. Door die extra kracht zullen de PlayStation 4 en Xbox One-versies ongeveer evenwaardig zijn, waarbij Nillson wel niet uitsluit dat één van beide versies er lichtjes bovenuit steekt. Welke versie hij daarmee bedoelt, is echter niet duidelijk. Eén van beide consoles is dus krachtiger dan de andere volgens Ghost Games, maar welke dat is, ontdekken we pas bij de launch van Need for Speed Rivals.


09:48  [GC] Lemmings Touch naar PlayStation Vita
09:27  [GC] AMD: 'Verschil tussen PS4 en One is groter'
 Reacties (22)
 Pagina: 1
jerfo op 22-08-2013 om 10:01 [Niv: 93 / Exp: 4627]
hmm in combinatie met het bericht hiervoor zou ik toch zeggen de ps4

Redneckerz (Redacteur) op 22-08-2013 om 10:43 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Wii U port confirmed en het meest krachtig. Called it.

Nelus op 22-08-2013 om 10:47 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Haha, het moet niet zo verder gaan, anders zakt Xbox
one helemaal af

Annoying Orange op 22-08-2013 om 10:54 [Niv: 49 / Exp: 2454]
Is dat niet juist de One die hij ermee bedoelt? De PS4 is namelijk al erg krachtig en de One is gewoon minder. Maar blijkbaar kan er meer kracht uit de One worden gehaald dan gedacht.

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-08-2013 om 11:01 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Het is ook mogelijk dat hij twee consoles bedoelt. Hij zegt dat één van de twee krachtiger is dan verwacht waardoor ze grafisch vergelijkbare games kunnen leveren; maar dat 1 van de 2 toch een licht voordeel heeft. Dat moet niet noodzakelijk dezelfde console zijn. Als je dacht dat het verschil gigantisch zou zijn, maar dat dat verschil nu veel kleiner is; dan zou je originele krachtige console nog altijd krachtiger kunnen zijn.

Gewijzigd door Joni Philips op 22-08-2013 om 11:01

Vaizard op 22-08-2013 om 11:03 [Niv: 62 / Exp: 3114]
Zoals het hier staat lijkt dat idd zo te zijn. Maar ik 'ben bang' dat het om de PS4 gaat. Ik heb op Neogaf het een en ander gelezen over HUMA en het lijkt zo allemaal 'de shit' te zijn. Ik vraag me af of dat werkelijk zo ontiegelijk veel beter is dan de 'move engines',Tiled Resources met direct X en de Sound Chip die ook weer CPU spaart in de Xbox One.

Maar momenteel is het allemaal nog speculatie. We zullen er denk ik snel meer van weten welke werkelijk zo veel krachtiger is. Ik zet mijn geld iig eerder in op de PS4 dan de Xbox One (niet gek vanwege de Kinect die an sich al prijzig is)

Gewijzigd door Vaizard op 22-08-2013 om 11:04

masterninja op 22-08-2013 om 11:17 [Niv: 33 / Exp: 1645]
PS4 natuurlijk alleen met alle deals die EA met microsoft heeft lopen komt dat natuurlijk niet goed uit om dat gewoon te zeggen.

Want waarom anders er vaag over doen...

da bom op 22-08-2013 om 11:23 [Niv: 89 / Exp: 4472]
De ps4 krachtigger maar het is natuurlijk de xbox die hier bedoeld wordt die krachtigger is als verwacht aangezien op papier de xbox zwakker leek. Echter zat er in de xbox nog een derde component naast de cpu en gpu die kracht leverde (esram ?) waardoor hij krachtigger is dan lijkt.

Annoying Orange op 22-08-2013 om 12:25 [Niv: 49 / Exp: 2454]
Er zit inderdaad esRAM in de Xbox, als daar het maximale uitgehaald wordt dan is het aantal berekeningen die de One haalt iets minder dan de berekeningen die de PS4 kan halen.

masterninja op 22-08-2013 om 15:26 [Niv: 33 / Exp: 1645]
@Annoying Orange

Uhm RAM berekent niks, dat is alleen waar berekeningen/gegevens tijdelijk in geladen worden.De CPU en GPU doen alle berekeningen waar esRAM van pas komt is dat het hele snelle toegang kan geven tot bepaalde gegevens. Maar dat is niet hetzelfde als alle gevens op de snelheid van GDDR 5 met die hUMA techniek.

Nou geeft esRAM natuurlijk wel een kleine boost voor de xbox zelf maar wat vanochtend bekend werd betekend gelijk dat je wat betreft eerdere speculatie over de vergelijking in kracht er bij de PS4 nog een schep bovenop mag doen.

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-08-2013 om 15:31 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Sowieso kunnen GPU en CPU typisch het eSRAM niet rechtstreeks aanspreken. Ik moet wel uitzoeken hoe dat zit bij Xbox One.

Disker op 22-08-2013 om 15:46 [Niv: 43 / Exp: 2141]
@Viazard
De PS4 heeft ook een audio chip, en de tiled resources, dat hebben meerdere developers op hun eigen manier ook al uitgevonden, dit kan tevens ook op de PS4 door een custom API. Moet het wel even omgezet worden (net als alle andere Direct X functies van de laatste jaren) Tevens neemt dat tiled resources enorm veel van het geheugen in beslag heb ik op de persconferentie gezien/gehoord. Dus denk dat ze dit eerst moeten optimaliseren voordat het uberhaupt in games komt.

@Topic
De Playstation heeft theoretisch nog steeds een zeer groot voordeel als het om de videokaart gaat, qua geheugen zitten ze ook nog iets erboven maar dat is niet echt meer om over naar huis te schrijven.

En ik was ook altijd iemand die zij "ach 3rd party titels blijven wel ongeveer gelijk". Maar bedenk nu wel dat de games makkelijk kunnen worden geport en worden aangepast omdat de hardware van beide consoles ongeveer dezelfde architectuur heeft. Tevens kan alles gemakkelijk van de PC worden geport, hierdoor kunnen grafische aanpassingen gemakkelijk worden doorgevoerd naar een eventuele sterkere console. Dit was deze generatie niet rendabel omdat de 2 consoles totaal verschillend waren en dus teveel tijd zou kosten. Ik denk dat als men dit zo gaat uitvoeren dat we kleine dingen zien zoals betere shadows of een toevoeging van anti aliasing wat gemakkelijk kan worden toegevoegt. Maar ja of dat je speelervaring nou zoveel verbeterd is de vraag

@da bom
Esram vult het gat tussen het GDDR3 en GDDR5 geheugen, deze liggen nu lekker dicht bij elkaar waardoor en er bijna geen verschil meer inzit, alleen zullen developers even iets omslachtiger te werk moeten gaan (wat niks uitmaakt want zoveel extra moeite kost het niet als men pc hardware gewend is).

@Topic
Ik denk gewoon dat developers steeds meer kracht uit de consoles weten te persen nu ze het meer onder de knie krijgen en dit even leuk vinden om te vertellen. We moeten gewoon even afwachten, maar tot nu toe heb ik van meerdere bronnen gelezen en gehoord dat ze de Playstation inderdaad krachtiger vinden. Nu is het afwachten op de eerste vergelijking video's of developers de moeite erin willen steken, zo niet jammer, als dit wel gebeurt is dit mooi meegenomen. (en heus geen verlies voor de wat zwakkere console, want zoveel verschil zal het niet zijn)

Het verschil met deze generatie was ook nihil vaak zag je dat men bij de Xbox360 wat betere graphics had en/of minder hiccups had. Maar als je er niet op gewezen werd dan zou je het gewoonweg niet of nauwelijks zien.

Alleen met first party titels gaan we de kracht van de consoles echt merken, beide hebben hun eigen voordelen Kijk maar eens wat ze met The Last of US hebben gedaan.

Gewijzigd door Disker op 22-08-2013 om 15:50

masterninja op 22-08-2013 om 15:54 [Niv: 33 / Exp: 1645]
@Disker Dat de consoles een zelfde architectuur als een pc hebben en veel op elkaar lijken zorgt er juist voor dat dingen niet voor de krachtigere console aangepast gaan worden maar juist andersom.

Disker op 22-08-2013 om 16:23 [Niv: 43 / Exp: 2141]
Denk dat het een ja/nee verhaal is dan tussen jouw en mij, lees nog even het verhaal.

Ze hebben dezelfde architectuur, maar de hardware van één console is iets beter. Omdat de architectuur hetzelfde is kost het weinig tot geen moeite op de sterke console een voordeel te geven.

Bijvoorveeld een PC heeft een videokaart, laat zeggen een 8800GT. Deze was voor zijn tijd redelijk snel, maar er kwam ook een 8800 Ultra uit deze was een stuk sneller, de games waren voor beide kaarten goed geschikt, de 8800 Ultra kon toch de game sneller draaien met wat meer franje. Zonder al teveel veranderingen in de hardware.

Bij een Apple met dezelfde kaart (8800 Ultra) koste dit veel moeite omdat deze een andere OS had (als je even als architectuur ziet, ook als is dit niet zo) maar men kon de game moeilijk mooier maken omdat de drivers niet beschikbaar waren.

Dit is nu ook zo met de consoles het kost weinig tot geen moeite om aanpassingen te maken voor een bepaalde console (zeker als de build voor de PC wordt gemaakt zoals bijvoorbeeld Dark Souls 2)

Maar het is aan de developer of ze die moeite erin willen steken en dat is dus afwachten. (wat ik daarboven ook allemaal heb beschreven)

Nu is het vaak nog de zwakste console zet de standaard, maar we zullen zien of dit zo blijft aangezien het "deze" generatie zeer verschillend was qua hardware en optimalisatie.

Gewijzigd door Disker op 22-08-2013 om 16:39

da bom op 22-08-2013 om 16:33 [Niv: 89 / Exp: 4472]
@Disker, goede uitleg. Dat de zwakste console als standaard geld is voor multiplatform games. De ps3 was iets krachtiger maar dat zag je niet in games zoals cod als je die langs elkaar lag. Echter zodra het exclusive titels waren zag je dat de games er net wat beter uitzagen.

masterninja op 22-08-2013 om 16:42 [Niv: 33 / Exp: 1645]
Ja dat het in het verleden zo was met zwakste console dat ontken ik niet. Maar we hebben nu een andere generatie en de zwakste console word dit keer het moeilijkst om voor te ontwikkelen. En games worden nu eerst met focus op pc gemaakt en dan terug geschroeft indien nodig.

Je merkt het ook met de engines de focus ligt heel erg op gebruiksvriendelijkheid waarbij het makkelijker in gebruik word.En in feite word pc gewoon het hoofdplatform deze aankomende generatie dan spreekt het voor zich dat je dan daarna eerst bepaalde dingen eerst aanpast voor het tweede systeem totdat het goed draait en dan rekening houd met de zwakste. Anders is het wel een rare omweg.

Boogieboyz op 22-08-2013 om 20:26 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Haha, zodra het over kracht gaat meteen veel reacties terwijl het bij de andere nieuwtjes rustig blijft, zo komisch altijd

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-08-2013 om 20:47 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
PS3 had gewoon een gekke architectuur, iets wat werkte in vorige generaties, maar niet meer deze generatie. Dit was de eerste generatie waar multiplatform echt belangrijk werd. Eigenlijk leek dat al belangrijk te worden in het PS2-tijdperk, maar als je al 20 miljoen consoles verkocht hebt voor de eerste concurrent op de markt is; telt dat niet zo.

Wat dat betreft, is het zeer goed dat de drie main platforms (PC-PS4-One) voor deze multiplats ook redelijk gelijke architectuur hebben. Het verschil in kracht kan nu opgevangen worden door lagere framerate, terugscalen van resolutie of het uitschakelen van effecten. Sowieso houden ze al lang geen rekening meer met de zwakste. 360-engines waren gewoon heel moeilijk te porten naar de PS3 door die gescheiden RAM-pool. Texturen en dergelijke worden in veel hogere resolutie gemaakt dan nodig en pas verminderd op het einde. Omgekeerd is veel pijnlijker voor de kostprijs van ontwikkeling.

@ikzoekruzie: daarom zijn ze ook zo leuk om te posten en af en toe ook nog wat het vuur aan te wakkeren.

Gewijzigd door Joni Philips op 22-08-2013 om 20:47

Disker op 22-08-2013 om 21:29 [Niv: 43 / Exp: 2141]
@ikzoekruzie

Het leukste is nog wel (myself included) is dat we nu er lekker op los discuseren en veel tijd besteden aan het uitzoeken van het één en ander (gaat nu nog verassend goed op deze pagina zonder fanboy's )
Om er over een half jaar achter te komen dat het voor niks is geweest want dan zitten we allemaal lekker te gamen op onze favoriete console

Boogieboyz op 22-08-2013 om 21:46 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Zo zal het wel weer gaan ja. Verschil in gfx zul je uiteindelijk toch weer weinig zien, net als bij Ps3/360. Daarbij, als een game exclusive is zoals dabom zegt en er daarom "beter uitziet"... Beter dan wat? Als er geen vergelijkingsmateriaal is zoals bij multiplatform games (game x = beter op console x) is dat helemaal niet van toepassing.

Hoe is een exclusive beter dan multi? Het is niet alsof Battlefield 3 er slecht uitziet, en die kan zich grafisch makkelijk meten met een exclusive als Gears or War ofzo. Dan word het puur een kwestie van welke game of engine spreekt je meer aan.

Killzone 4 word ongetwijfeld een hit, maar is het door exclusiviteit beter dan Destiny,
een multiplatform game?

Gewijzigd door Boogieboyz op 22-08-2013 om 22:05

masterninja op 22-08-2013 om 22:23 [Niv: 33 / Exp: 1645]
Ja ik zit ook niet bepaald in deze discussie om te praten of games er automatisch beter van worden qua gameplay dan. We zijn gewoon eerder allemaal onze kijk en info aan het bespreken toch en soms helpt het gewoon elkaar te informeren.

En zoals Disker zei zodra je aan het spelen bent maakt het allemaal voor je niks uit...Nou ja er zijn vast ergens uitzonderingen online te vinden die nergens van kunnen genieten tenzij hun weten dat ze de beste versie hebben. Maar ja ik zit in de ICT dus mijn interesse ligt al snel bij hardware dan zijn dit soort dingen altijd leuk.

Boogieboyz op 23-08-2013 om 01:05 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Wat gaat iedreen opeens uitleggen waarom er gereageerd word? Tis niet alsof ik zei dat het niet mag...

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Need for Speed: Rivals
Type:
Game
Releasedatum:
19-11-2013
Ontwikkelaar:
Ghost Games
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media