Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Hands-On:

Lightning Returns: Final Fantasy XIII


Door Joni Philips op 15-10-2013 om 07:50
Bron: Gamed

Momenteel ontwikkelt Square-Enix een afsluiter voor hun Final Fantasy XIII-trilogie in de vorm van Lightning Returns: Final Fantasy XIII waarbij Lightning haar terugkeer maakt. In een nieuw groots avontuur moet Lightning opnieuw de wereld redden, waarbij Gamescom een voorproefje van het grootse avontuur gaf.

Een RPG beoordelen op basis van een korte sessie is natuurlijk gekkenwerk, waardoor de demo logischerwijs focuste op het vechtsysteem. De focus op het vechtsysteem is sowieso niet vreemd om een RPG te demonstreren, maar in het geval van Lightning Returns: Final Fantasy XIII had Square-Enix hiervoor een extra reden. Het vechtsysteem is namelijk sterk geëvolueerd ten opzichte van Final Fantasy XIII en Final Fantasy XIII-2. Zo zijn onder andere het Stagger en het Crystarium-systeem uit voorgaande delen geschrapt en vervangen. De demo begon met Lightning die vrij kon rondlopen door een kasteel waar ze op zoek moest naar de uitgang. Tijdens haar verkenning komt ze echter plots een monster tegen, waarbij een gevecht in dit geval niet te vermijden valt. Desondanks start het gevecht niet automatisch en kan ik proberen om het monster als eerste aan te vallen. Als ik hem hierbij langs achter weet te verrassen, dan verliest hij 25% van zijn HP. De vijanden voorzichtig benaderen is dus zeker interessant.


Eens het gevecht begonnen is, valt meteen op dat Square-Enix komaf heeft gemaakt met het iconische turn-based vechten van de Final Fantasy-serie. Het vechtsysteem gaat nu door onder de naam Super Change Active Time Battle waarbij de game beschikt over real-time elementen. Tijdens gevechten kan Lightning – het enige speelbare personage – vrij bewegen in de arena. Op deze manier kan ze bijvoorbeeld vijandelijke aanvallen proberen te vermijden door hen simpelweg op een afstand te houden. Je hoeft je hierbij geen zorgen te maken over de afstand voor je eigen aanvallen, dat wordt automatisch geregeld door de game. Als je bijvoorbeeld een męlee-aanval lanceert, zal de game je automatisch tot bij de gekozen vijanden brengen en je daarna terug naar je vorige afstand brengen. Continu in beweging blijven om vijandelijke aanvallen te vermijden is dus een valide strategie welke je meester moet worden. De tijd dat je gewoon stilstond en opties koos uit een menuutje, eventueel beďnvloed door aflopende tijd, is dus voorbij.

Ook het kiezen van opties uit een menu is simpelweg verdwenen. Vechten verloopt nu veel interactiever. In de stijl van de PlayStation 3-versie van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn – maar vereenvoudigd – is elke faceknop in een gevecht toegekend aan een bepaalde aanval. Zo kon ik met het driehoekje Blizzaga lanceren of met vierkantje een aanval blokkeren, of counteren met een goede timing. Welke aanvallen je hierbij tot je beschikking hebt, hangt af van je ‘Schema’. Deze schema’s zijn vergelijkbaar met de Paradigms uit de voorgaande delen. Met een snelle druk op de schouderknop verander je van schema en krijg je een nieuwe set aanvallen. Zo had mijn eerste schema Blizzaga als magische aanval terwijl het tweede schema Firaga bevatte. Ook de fysieke aanvallen waren anders tussen de schema’s. De invulling van de schema’s wordt hierbij door jou bepaald. Jij kunt namelijk zelf wapens, vaardigheden, schilden en dergelijke toewijzen aan elk schema zodat je zelf op voorhand bepaalt hoe je gevechten aanpakt.


Eindeloos aanvallen lanceren is echter niet mogelijk, elke aanval verbruikt ‘ATB’ waarbij Lightning op elk moment maar een beperkte hoeveelheid ATB heeft. Daarmee kun je dan bijvoorbeeld twee grote of tien kleine aanvallen uitvoeren. De snelheid waarmee je die ATB verbruikt, is niet beperkt. Je kunt dus een hele keten aan aanvallen lanceren zonder pauze om een vijand binnen korte tijd gigantische schade toe te brengen. Je ATB-metertje laadt ook continu bij, maar dit verloopt gestaag. Als je in één keer al je energie gebruikt, zul je dus een tijdje noodgedwongen moeten weglopen. Aangezien zelfs het blokkeren van aanvallen ATB gebruikt, kan dit echter wel een gevaarlijke situatie zijn. Gelukkig beschikt elk ‘Schema’ over zijn eigen ATB metertje zodat je nog kunt wisselen. Je ATB metertjes vullen hierbij automatisch aan in alle schema’s dus je zult continu zitten wisselen om je ATB en je schema’s optimaal te gebruiken. Op Gamescom was het nog een beetje wennen, maar het belooft strategisch diepgaand te worden.

Tijdens gevechten moeten we ook voorzichtig zijn want het automatisch genezen uit voorgaande titels is niet meer aanwezig. Statuseffecten kun je alleen verwijderen door items te gebruiken of restaurants te bezoeken; terwijl je voor je HP voorgaande opties kunt gebruiken of simpelweg ergens veilig kunt gaan stilstaan. Je wordt dus terug ‘gestraft’ voor het verliezen van veel HP terwijl dat zeker in de originele Final Fantasy XIII absoluut niet belangrijk was. Lightning Returns: Final Fantasy XIII is dus de afsluiter van de trilogie, maar dat betekent niet dat Square-Enix het zichzelf gemakkelijk heeft gemaakt. Het vechtsysteem werd flink door elkaar gegooid, iets wat niet nodig was binnen deze weinig gehypete Final Fantasy, maar wel interessant is voor de toekomst. Het nieuwe systeem kan Japanse RPGs namelijk moderniseren zonder te sterk af te wijken van de turn-based basis. Momenteel lijkt het volledige Japanse RPG-genre namelijk weg te glijden in obscuriteit. Of het een succesvol experiment is, zullen we ontdekken op 14 februari 2014.


14:57  Don Diablo met Arkham Origins video
07:50  Titanfall
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Marks79 op 15-10-2013 om 17:18 [Niv: 0 / Exp: 10]
Dus als ik het goed begrijp, dan beginnen de nieuwe final fantasy delen (inclusief versus/FF15) meer de kant van de action rpg (en wellicht zal de 'rpg' elementen in de verdere toekomst dan ook steeds meer afnemen) op te gaan (met een beetje het 'vrij bewegen tijdens de battles' element van de tales games). Ik hou er zelf echter meer van om de tijd te nemen om mijn acties/moves uit te plannen tijdens een gevecht (zoals de wat oudere final fantasy delen). Daarom vind ik een groot aantal games uit de Atlus stal wat interessanter op dit moment. Ik ben dus persoonlijke niet echt gecharmeerd van de richting waar de nieuwe final fantasy games heen gaan......

Kutabare!!!!! op 16-10-2013 om 20:18 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Join the club.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Type:
Game
Releasedatum:
14-02-2014
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media