Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Zijn Erfenis: Hiroshi Yamauchi


Door Joni Philips op 22-10-2013 om 07:32
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag bekijken we de erfenis van voormalig Nintendo-president Hiroshi Yamauchi, die recentelijk overleed.

In 1889 opende Fusajiro Yamauchi een klein familiebedrijf voor de productie van Hanafuda speelkaarten, kaarten die dankzij hun hoge kwaliteit meteen populair werden. Ondanks de groei bleef Nintendo een familiebedrijf en in 1929 werd Sekiryo Yamauchi, de schoonzoon van Fusajio, de baas. In de stijl van zijn schoonvader was hij origineel van plan zijn schoonzoon aan te duiden als opvolger, maar die schoonzoon Shikanojo Yamauchi doorkruiste de plannen door zijn vrouw en zoon Hiroshi te verlaten. Dat zorgde voor een klein trauma bij Hiroshi die uiteindelijk zijn vader nooit meer zou spreken, maar ook Sekiryo kwam hierdoor in de problemen. In 1947 kreeg hij een beroerte en uit vrees dat het einde nabij was, vroeg hij aan Hiroshi om onmiddellijk de universiteit te verlaten en op 20-jarige leeftijd baas te worden van Nintendo. Die aanvaardde zijn nieuwe rol met een stevige eis: het definitieve ontslag van zowel Sekiryo als zijn neef. Hiroshi zou de enige Yamauchi bij Nintendo worden.

Door zijn jonge leeftijd, zijn gebrek aan ervaring en het ontbreken van oudere familieleden om hem te helpen was hij weinig geliefd bij de bestaande Nintendo werknemers, welke al snel overgingen tot een staking. Ze verwachtten dat Yamauchi snel zou toegeven aan hun eisen, maar een man die zijn eigen familie ontslaat, kun je beter niet vertrouwen. Hij ontsloeg al snel enkele oude werknemers die openlijk zijn autoriteit durfden te betwijfelen. Iedereen had zijn lesje geleerd en het harde imago van Yamauchi was een feit. Vanaf dat moment zou hij Nintendo met ijzeren hand leiden en elk product dat het bedrijf produceerde, zelf keuren. Enkel als hij een product interessant vond, zou het verschijnen. Op deze manier introduceerde Nintendo onder andere plastieken speelkaarten en unieke luxueuze Disney-kaarten. Het was een tactiek die ervoor zorgde dat Nintendo de markt van speelkaarten zou gaan domineren in Japan, iets wat op de aandelenmarkt sterk beloond werd.


In zijn privé-leven zou die hardvochtigheid echter snel verdwijnen. In 1950 kreeg zijn vrouw Michiko een eerste dochter, maar alvorens ze in 1957 hun tweede dochter en zoon kregen volgden er eerst meerdere miskramen en een zware ziekte. In de periode overleed eveneens zijn vader, en pas op diens begrafenis ontmoette hij diens nieuwe vrouw en zijn vier halfzussen. Het zorgde ervoor dat hij spijt kreeg van zijn beslissing om zijn vader nooit te vergeven en hij ging meer aandacht besteden aan zijn familie. Hij bezocht zelfs regelmatig het graf van zijn vader. Ook zijn schoonzoon Minoru Arakawa kon profiteren van Yamauchi's liefde voor zijn familie, Yamauchi liet hem namelijk Nintendo of America oprichten waar hij samen met Howard Lincoln verantwoordelijk was voor de heropleving van de Amerikaanse game-industrie na de crash van 1983. Ook vrienden werden goed behandeld, zo kreeg de zoon van een vriend – een zekere Shigeru Miyamoto – ook een plaatsje binnen het bedrijf.

In het zakenleven zou hij zijn hardvochtigheid echter bewaren, iets wat bijvoorbeeld Sony mocht ondervinden in aanloop naar de release van hun gemeenschappelijke console, maar dat was nodig. Hoewel zijn Nintendo dominant was in Japan, begreep hij al snel dat de markt voor speelkaarten gelimiteerd was. In de jaren '60 en '70 besluit hij dan ook om in allerlei sectoren te experimenteren, iets wat Nintendo eigenlijk naar de afgrond leidde. Op dit duistere moment ontmoette hij echter Gunpei Yokoi, een ingenieur bij Nintendo die tijdens zijn lunchpauzes een uitrekbare klauw had gemaakt om zich mee te amuseren. Yamauchi zag er wel iet in en liet Yokio meteen een nieuwe versie maken. Deze werd op de markt gebracht als de Ultra Hand en werd meteen een succes. Yamauchi had de nieuwe richting voor Nintendo gevonden en met Yokoi had hij een eerste wonderkind om hem te helpen en bij de overgang naar elektronisch speelgoed bleek ook nieuwkomer Miyamoto een wonderkind.


Ondertussen zijn we meer dan dertig jaar verder en proeven we nog steeds van de erfenis die hij achterliet bij Nintendo. Ondanks zijn grote succes en zijn belangrijke rol vond Yamauchi videogames echter niet leuk. Hij was er zelfs trots op dat hij nooit een videogame heeft gespeeld. Met name RPG's waren niet geliefd. Zo liet hij in 1999 weten dat mensen die RPG's spelen depressieve mensen zijn die het liefst in een donkere kamer zitten en trage games spelen. Die uitspraak kwam er niet toevallig nadat Square besloten had om Nintendo te dumpen en Sony te steunen met hun succesvolle Final Fantasy-franchise. Zijn desinteresse in videogames is echter zeer opmerkelijk als je kijkt naar zijn visionair talent. Zo dacht hij voor zijn pensioen mee aan de visie voor de Nintendo DS en voorspelde hij dat de handheld Nintendo zou maken of breken, waarna hij in 2004 ook meteen voorspelde dat niemand uitkeek naar de nieuwe generatie consoles met meer kracht en betere verhalen. Een nieuwe console moest meer dan dat zijn en de markt uitbreiden: het zaadje was geoogst voor de Wii.

Je moet het uiteindelijk maar kunnen. Een complete markt opbouwen zonder je eigen product leuk te vinden. Het bewijst ook meteen wat voor man Yamauchi was: een waar zakelijk genie die het beste naar bovenhaalde in zijn medewerkers. Op dat vlak kan Yamauchi best vergeleken worden met Steve Jobs. Ook Jobs was een visionair die alle aspecten van zijn bedrijf in handen wilde hebben, maar tegelijk nergens had gestaan zonder zijn technologische wonderkindje. Zonder Miyamoto en Yokoi had Nintendo nooit succes kunnen bereiken, net zoals Jobs Steve Wozniaki nodig had voor de technische aspecten. Net als Jobs durfde Yamauchi gek te doen en een compleet andere richting uit te gaan. In het geval van Jobs leidde dat tot meer succes in de vorm van Pixar dan bij Yamauchi die simpelweg besloot het Amerikaanse Seattle Marines honkbalteam te kopen. Een match zou hij uiteindelijk nooit zien – honkbal interesseerde hem niet – maar hij werd wel meteen de eerste niet-Amerikaanse eigenaar van een honkbalteam en zette op deze manier de poorten open voor alle Japanse honkbalspelers.


15:09  Eerste Alien: Isolation details?
07:32  De ontMANTLEing van SteamOS
 Reacties (8)
 Pagina: 1
PwnStrike op 22-10-2013 om 07:36 [Niv: 27 / Exp: 1374]
Rust zacht. U heeft veel goede dingen gedaan :')

Snakesonic op 22-10-2013 om 10:23 [Niv: 57 / Exp: 2832]
Lijkt mij een akelige man, beetje in contrast met de games die nintendo maakt.

PwnStrike op 22-10-2013 om 14:33 [Niv: 27 / Exp: 1374]
Dat is misschien wel zo, maar ik heb nog steeds veel respect voor hem

Snakesonic op 22-10-2013 om 17:40 [Niv: 57 / Exp: 2832]
Misschien heeft de Nintendo van nu ook wel zo'n badass nodig.

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-10-2013 om 22:49 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Zijn harde hand heeft natuurlijk ook enkele keren het bedrijf op het rand van bankroet gebracht.

Kutabare!!!!! op 22-10-2013 om 22:54 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Steve Jobs toonde tenminste nog een beetje liefde voor zijn producten, iets wat je van die Yamauchi niet kan zeggen. Die twee met elkaar vergelijken is een beetje appels (lol) met peren vergelijken . Ik mag overigens beide personen niet. Maar Yamauchi's uitspraak over RPG's vind ik op zijn zachts gezegd best wel komisch .

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-10-2013 om 22:59 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Hield Jobs van zijn producten? Hij was vooral een goede verkoper.

Kutabare!!!!! op 22-10-2013 om 23:49 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Ja, maar zelfs hij kraakte niet zo hard zijn eigen zooi af. Misschien kan zijn dood ook wel in het voordeel werken van Nintendo, want als Ninty koppig blijft doen, zal het bedrijf misschien net zo eindigen als Yamauchi, namelijk Nintendood .

Gewijzigd door Kutabare!!!!! op 22-10-2013 om 23:59

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden