Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Zijn Erfenis: Don Mattrick


Door Joni Philips op 05-11-2013 om 07:57
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag kijkt Gamed naar Don Mattrick, het voormalige gezicht van de Xbox One.

Samen met Sony's Mark Cerny was Don Mattrick één van de gezichten van 2013 waarbij beide heren respectievelijk het gezicht van de PlayStation 4 en de Xbox One waren. Hun ontvangst was echter uitermate verschillend. De PlayStation 4 werd goed ontvangen en Cerny werd gelauwerd als de man die gamers begrijpt. De Xbox One deed dan weer het tegenovergestelde en Mattrick was de boeman die niets over games wist. Uiteindelijk kondigde hij amper een maand later zijn afscheid aan bij Microsoft, waarna hij het grote geld zou gaan verdienen bij Zynga, een bedrijf dat hij wil redden. Het grote verschil qua ontvangst tussen Cerny en Mattrick is echter zeer opvallend, beide heren zijn namelijk leeftijdsgenoten met een carričre die sterk gelijk loopt. In een vorige 'Zijn Erfenis' besteedden we aandacht aan het feit dat Cerny op zeventienjarige leeftijd begon bij Atari, maar Mattrick was op dat moment al een stapje verder.

Hij ging niet werken bij een uitgever, maar richtte zijn eigen ontwikkelstudio op. Samen met Jeff Sember opende de Canadees de ontwikkelstudio Distinctive Software. Tegenwoordig zijn Canadezen sterk vertegenwoordigd in de game-industrie met gigantische studio's in Vancouver, Toronto en Montreal; maar destijds werd een Canadees niet snel een ontwikkelaar. Sember en Mattrick waren de eersten en ze mochten zelfs op televisie komen om hun beroep uit te leggen in het TV-programma Front Page Challenge. In hun eentje legden ze de basis voor de Canadese game-industrie, iets wat ze deden met een hoopje interessante games. Het bedrijf bracht een mix van interessante originele titels als Test Drive en Hardball en ports zoals Castlevania, Altered Beast en Metal Gear. Distinctive Software focuste zich hierbij op computers waarbij ze onder andere experts waren in PC DOS. Distinctive Software had zelfs een eigen substudio – Unlimited Software – voor het porten van games naar de PC.

Een jonge Mattrick en Sember.
Een jonge Mattrick en Sember.

Het succes van Distinctive Software ontging ook Electronic Arts niet, en zij namen de studio over in 1991. Distinctive Software zou uiteindelijk uitgroeien tot EA Canada terwijl Mattrick zich opwerkte binnen Electronic Arts. Uiteindelijk zou Mattrick vijftien jaar bij Electronic Arts werken waarbij hij zich zelfs opwerkte tot President of Worldwide Studios. Tijdens de PlayStation 2-generatie had hij dus de leiding over het gigantische contingent werknemers van de toenmalige grootste third-party uitgever. In 2005 verliet hij het bedrijf met opgeheven hoofd. Zijn vijftien jaar bij Electronic Arts waren dan ook uitermate succesvol, zo was er The Need for Speed, een game die geďnspireerd werd door zijn wilde jeugd. Later zou hij zich ook moeien met de ontwikkeling van The Sims. Origineel focuste die game zich enkel op de huizen, maar Mattrick zag meer heil in een game die draaide rond de inwoners. En de Harry Potter-games? Die hebben we ook te danken aan Harry Potter-fan Mattrick.

Na 2005 leken zijn dagen in de game-industrie voorbij, het was tijd voor zijn pensioen. Echt kwalijk kon niemand hem dat nemen, zijn eerste Ferrari kocht hij voor zijn twintigste en zijn garage telde op dat moment reeds een dozijn exclusieve wagens. Zijn huis is dan ook het grootste en duurste in de regio waar hij woont; en samen met zijn eveneens rijke vrouw had hij dan ook een klein fortuin verzameld. Op dat moment wil je ook wel eens thuisblijven en gewoon eens rustig een videogame spelen in plaats van te gaan werken. Het gaf hem ook meer tijd om door te brengen met zijn vrienden. Als die vrienden George Lucas, Steven Spielberg, Wayne Gretzky en Robert Zemeckis heten, weet je meteen in welk soort gezelschap Mattrick typisch verkeert. Hij is dan ook boardmember bij een prestigieuze filmschool samen met voorgaande voorstaande Hollywood heren, waarbij hij als enige de game-industrie vertegenwoordigt.

Samen met Spielberg en Lucas bij USC.
Samen met Spielberg en Lucas bij USC.

Zijn pensioen zou uiteindelijk niet lang duren. In februari 2007 overtuigde Robbie Bach Mattrick om een zwalpend Microsoft Entertainment and Devices Division te komen helpen als consultant. De Xbox 360 was zwak gestart en de verliezen stapelden zich op. Ook in 2007 zou Microsoft gegarandeerd geld verliezen op de divisie, daar was iedereen van overtuigd. Tot Mattrick ten tonele verscheen. Hij wilde meteen $100 miljoen winst maken, tegenover de geplande $500 miljoen verlies. Het was dan ook voor niets dat Mattrick in juli 2007 vast in dienst werd genomen als Senior Vice President en verantwoordelijk werd voor alle Xbox 360 en PC-gaming ondernemingen. Meteen legde hij een zwaardere focus op Xbox Live en diens entertainment applicaties zoals Netflix. Hij wilde van de Xbox 360 een product voor de familie maken, een strategie waarin ook Kinect paste. Die technologie slingerde al geruime tijd rond bij Microsoft, maar niemand deed er iets mee. Mattrick geloofde er echter sterk in en dat geloof werd beloond.

Dit jaar kreeg Mattrick hopen kritiek te verwerken, de man was niets meer dan een ‘pak’ die games haatte. Het is een kritiek die absoluut niet past bij Mattrick, een man die games ademt. Vanaf zijn jeugd was hij een bepalende kracht in de game-industrie waarbij hij geboorte gaf aan de Canadese game-industrie, maar ook zijn periodes bij Electronic Arts en Microsoft waren vitaal. Bij Electronic Arts was hij één van de mensen achter succesvolle franchises als Need for Speed, Harry Potter en The Sims. Zijn invloed op studio’s als EA Canada blijft ook groot waardoor EA hem zeker nog dankbaar mag zijn. Ook bij Microsoft zullen ze Mattrick zeker dankbaar zijn. Hij transformeerde een zwalpende divisie in een winstgevende onderneming. Alle Xbox-fans mogen hem dan ook dankbaar zijn, zelfs al eindigde hij op een zure noot. Zynga – met Mattrick’s voormalige EA baas Bing Gordon – weten duidelijk wat ze in huis halen.


15:48  Gamed bij COD: Ghosts Launch
07:55  Trophies Ben 10 Omniverse 2
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Stefan L op 05-11-2013 om 08:58 [Niv: 28 / Exp: 1403]
Mooi artikel!

Joni Philips (Eindredacteur) op 05-11-2013 om 18:15 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Opvallend toch hoe iemand zo hard games kan ademen, en toch zo gehaat kan worden door de game-industrie.

masterninja op 05-11-2013 om 18:41 [Niv: 33 / Exp: 1645]
Ach ja hoewel ik de directie van de Xbox One niet waardeerde komt hij zelf tijdens presentaties ook niet goed over imo... Maar dat is bij hem altijd al zo geweest dat gezegd te hebben kan je de schuld van hoe het gepresenteerd word sowieso niet op 1 iemand schuiven.

Helaas heeft Microsoft door hem te laten vallen toch een beetje passief gezegd van ja het is zijn schuld nu veranderd alles. Totaal niet waar natuurlijk want interviews met andere topmannen laten al blijken dat ze wat graag alles alsnog door willen drukken in de toekomst.

Hij heeft duidelijk veel voor de industrie betekent maar dat gezegd te hebben zie ik hem liever geen presentaties houden.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden