Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Zijn Erfenis: Hideki Kamiya


Door Joni Philips op 20-05-2014 om 14:58
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie, waarbij vandaag Hideki Kamiya centraal staat.

Hideki Kamiya werd geboren op 19 december 1970 waardoor hij één van de jongste figuren binnen onze 'Zijn Erfenis' serie is, waardoor de game-industrie al een gevestigde waarde was terwijl hij opgroeide. Op jonge leeftijd ging hij vaak op de Epoch Cassette Vision spelen bij een buurjongen, de twee brachten uren door met de console. Tijdens de middelbare school kreeg Kamiya zijn eerste eigen console, de gloednieuwe Nintendo Entertainment System, met als eerste game het spelletje Nuts & Milk. Kamiya was bezeten door videospelletjes, en hij las onder andere Family Computer Magazine om meer te leren over aankomende spelletjes. Het was een interview in dat magazine met Shigeru Miyamoto en Masanobu Endo dat Kamiya inspireerde om zelf een ontwikkelaar te worden. Hij ging informatica studeren, en hij kocht zelfs een NEC PC-8801 om te leren programmeren. Door de vele leuke spelletjes bleek die PC-8801 echter vooral geschikt om te gamen en minder om effectief te leren. Er verschenen nu eenmaal te veel goede games om het alleen maar als een leerschool te zien. Kamiya is onder andere grote fan van The Legend of Zelda: A Link to the Past, Gradius, Castlevania, Mappy, Dragon Buster, Space Harrier, After Burner en Fantasy Zone. Die spellen bevinden zich tot vandaag onder zijn grote favorieten. Ondanks al die leuke spelletjes studeerde Kamiya wel hard en hij behaalde dan ook zijn diploma.

Hij begon te solliciteren, waarbij hij verschillende ontwikkelaars aanschreef. Zijn voorkeur ging hierbij vooral uit naar SEGA. In zijn jeugd hadden zijn broer en hij vaak ruzies over welke console beter was, de Master System of de NES. Hideki Kamiya koos hierbij steevast voor de NES, maar hij vond SEGA's Space Harrier, After Burner en Fantasy Zone drie van de beste games ooit. Hij wilde dan ook graag voor hen werken, maar hij slaagde niet in de toelatingsproef, iets wat hij nog steeds spijtig vindt. Gelukkig was SEGA niet zijn enige jeugdliefde. Hij wilde ook dolgraag werken voor Mappy en Dragon Buster-ontwikkelaar Namco. In zijn jongere jaren tekende hij continu sketches van beide games waarbij hij steeds schreef dat hij wilde werken voor Namco. Namco wilde Kamiya ook aanwerven, maar ze boden hem een positie aan als artiest. Kamiya droomde er echter van om zelf games te bedenken, en dat kon niet als artiest. Hij wees Namco dan ook af. Uiteindelijk belandde hij in 1994 bij Capcom waar hij debuteerde met Nazo Makaimura: Incredible Toons, een game waarvan Kamiya zelf moeilijk kan uitleggen wat het is. Het spel is gebaseerd op spin-off van The Incredible Machine, welke een nieuw lekje verf kreeg waardoor het een Ghosts 'n Goblins titel leek. De game is nooit in Europa of Amerika verschenen, dus lijkt hij niet belangrijk, maar hij opende wel deuren voor Kamiya.

Hideki Kamiya en Mama Kamiya
Hideki Kamiya en Mama Kamiya

Kamiya mocht namelijk samenwerken met Shinji Mikami. Mikami was op dat moment bezig met Resident Evil, en Kamiya mocht hem helpen als systeemplanner. Hij werkte hierbij nauw samen met Mikami en hij leerde veel van hem. Mikami was dan ook een echte mentor voor Kamiya. Die mentorrol bleef bewaard bij Resident Evil 2, waarbij beide heren wel een andere rol kregen. Mikami werd bevorderd tot producer waardoor Kamiya de game mocht regisseren. Hij wilde zijn mentor dolgraag overtreffen, maar het liep al snel mis. De twee heren waren het vaak oneens en de eerste versie van Resident Evil 2 was een ramp. De game was simpelweg te slecht voor het Resident Evil-merk en de game werd na anderhalf jaar geschrapt. Dit was een slechte periode voor Kamiya die besefte dat hij eigenlijk geen visie had en dat dit mogelijk het einde van zijn carričre was. Hij vreesde dat hij nooit meer een game zou mogen maken met Mikami. Kamiya kreeg echter een nieuwe kans om Resident Evil 2 te ontwikkelen, waarbij hij een nieuwe visie had: de game moest meer Hollywood worden qua verhaal. Mikami besloot zichzelf meer naar de achtergrond te zetten en hij gaf Kamiya meer vrijheid de game te voltooien. Die besloot zijn team van een vijftigtal werknemers op te splitsen in twee. Het ene team ontwikkelde Resident Evil: Director's Cut terwijl de andere helft Resident Evil 2 ontwikkelde.

Als goedmaker voor de late release werd de Director's Cut hierbij vergezeld door een Resident Evil 2 demo. Zijn tweede poging werd uiteindelijk wel een succes en Resident Evil 2 werd één van de beste en populairste Capcom games ooit. Na Resident Evil 2 startte Kamiya de ontwikkeling van de PlayStation 2 game Resident Evil 4 terwijl een collega Resident Evil 3 ontwikkelde. Met Resident Evil 4 wilde Kamiya een nieuwe kant uit, de game moest een stijlvolle actiegame worden. Shinji Mikami vond echter dat Resident Evil 4 geen echte Resident Evil was. Eén voor één overtuigde hij alle leden van Team Little Devils, het team binnen Capcom Production Studio 4 dat Kamiya's Resident Evil 4 maakte, van zijn gelijk: deze Resident Evil 4 zou beter werken als nieuwe serie. Kamiya wist dat Mikami gelijk had en hij herschreef het verhaal terwijl men de gameplay behield. Devil May Cry was geboren. Ondanks de opzettelijk hoge moeilijkheidsgraad was Devil May Cry snel een succes waardoor Capcom snel een vervolg bestelde. Dat vervolg zou echter, tot zijn grote teleurstelling, niet van Kamiya komen.. Het was meteen zijn definitieve afscheid van de Devil May Cry-serie. Ook Devil May Cry 3 en Devil May Cry 4 zouden door andere mensen geleid worden. Op Twitter scheldt hij zelfs mensen verrot die hem vragen stellen over deze games. Alleen voor de reboot DmC: Devil May Cry van Ninja Theory heeft hij soms lof.


Kamiya zelf startte dan maar de ontwikkeling van de 2,5D side-scrolling beat-'em-all Viewtiful Joe, iets wat moeizaam verliep. Weinig mensen binnen Capcom begrepen de game en hij moest hen overtuigen interesse te tonen. Uiteindelijk bleken zijn collega's wel gelijk te hebben. Resident Evil 2 en Devil May Cry waren grote hits, maar Viewtiful Joe verkocht slecht. Desondanks houdt hij alleen maar goede herinneringen over aan het spel. Aan het einde van de ontwikkeling heeft Mikami hem namelijk een compliment gegeven, iets wat tot dan toe nooit gebeurd was. Hij moest er zelfs bijna van huilen. Na de afwerking van Viewtiful Joe maakte Kamiya de overstap naar Clover Studio, een semi-onafhankelijke ontwikkelstudio die eigendom was van Capcom. De studio bevatte enkele grote toptalenten en leverde enkele excellente games af. Kamiya zelf was er verantwoordelijk voor Okami, het meesterwerkje van Clover Studio. De game die geďnspireerd werd door Kamiya's liefde voor The Legend of Zelda en zijn liefde voor wolven, was een zeer persoonlijke ervaring voor Kamiya. Okami was een grootse avonturengame die actie, verkennen, platformen en puzzels combineert tot één massief geheel. Dit massieve geheel werd weergegeven in prachtige waterverf-achtige graphics die nog steeds veel lof oogsten. De game was echter een commercieel risico en flopte ook hard. Kamiya is nog steeds teleurgesteld dat zowel Viewtiful Joe als Okami slecht verkochten. Ook Capcom was teleursteld en ze sloten Clover Studio.

Samen met ex-Capcom collega's Shinji Mikami en Atsushi Inaba opende Kamiya dan maar een eigen gamestudio, Platinum Games, die ging samenwerken met SEGA. Zijn collega's ontwikkelden er onder andere Vanquish en MadWorld; maar zelf ontwikkelde hij er Bayonetta dat Devil May Cry moest overtreffen qua gameplay. Bayonetta bleek zijn vijfde kritische succes op een rij, maar eveneens zijn derde 'flop'. Net als Viewtiful Joe en Okami verkocht de game niet goed genoeg om volledig tevreden te zijn. Opvallend is dat Kamiya ondertussen ook geen moeite meer doet om zich in te houden. Via Twitter deelt hij vrij zijn mening, zelfs als hij daarmee zijn huidige of voormalige werknemers aanvalt. Hij heeft ook geen schrik meer om zijn fans te beledigen, zeker als ze domme vragen stellen, of hem naar zijn mening vragen over latere Devil May Cry games. Hierdoor is Kamiya ook vaak een heerlijke verademing tussen alle andere ontwikkelaars die niet durven hun gedachten bloot te geven uit schrik ontslagen te worden of zelf aangevallen te worden door de gamers. Ondanks die schijnbare bitterheid blijft Kamiya veel liefde steken in zijn games, iets wat vorig jaar nog duidelijk werd met The Wonderful 101, een game die hij regisseerde terwijl hij ook supervisor was op het Bayonetta 2 project. We zijn dan ook benieuwd wat zijn volgende creatie wordt, het zou wel eens zijn zoveelste culthit kunnen worden.


19:09  [E3] [Upd.] Microsoft wil iets unieks gaan doen
14:50  Pokémon 4Ever
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Snakesonic op 21-05-2014 om 09:48 [Niv: 57 / Exp: 2832]
Wat een bijzondere gast. Zonder dat ik het door heb, heb ik bijna al zijn games.
Resident Evil 2,Devil May Cry, Viewtiful Joe,Okami.
Het talent van Capcom samen met Mikami!
Misschien toch eens Bayo 1 kopen. Ik vond DMC 1 veel beter dan 3.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden