Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Probability: Assassin's Creed Animus


Door Joni Philips op 24-05-2014 om 08:55
Bron: Gamed

Oorspronkelijk ontwikkelde de game-industrie voornamelijk fantasierijke games, maar tegenwoordig vervaagt de grens tussen realiteit en fantasie steeds meer. Hoe groot is de kans echter dat de toekomst die voorspeld wordt effectief uitkomt? Wij onderzoeken het voor jou!

Onze aandacht verschuift vandaag opnieuw naar Asssassin's Creed, waar het bedrijf Abstergo onze verbeelding tart. Het bedrijf beschikt namelijk over een machine – de Animus – waarmee je de herinneringen van iemand kunt herbeleven. De machine plaatst je binnen een virtuele wereld waar je een groot avontuur kunt beleven alsof je er echt was. Het lijkt vergelijkbaar met eXistenZ, de film van David Cronenberg waarin virtuele realiteit levensecht aanvoelt voor de spelers. Het was destijds ongeloofwaardige toekomstmuziek, maar het is nu binnen ons bereik. De huidige game-industrie is mogelijk amper enkele jaren verwijderd van een machine die ons verplaatst naar een virtuele wereld die niet te onderscheiden valt van de echte wereld. Het geheim van een echte Animus is de controle over de zintuigen. De zintuigen moeten simpelweg feedback krijgen van de virtuele wereld zodat het lijkt alsof we er ons bevinden.

De eerste belangrijkste stap is het visueel overtuigen van de ogen. Je zou nu eenmaal nooit geloven dat je in een andere wereld zit als je het niet kunt zien. Het is dan ook het concept waarop ondertussen het langst wordt gefocust. Nintendo lanceerde bijvoorbeeld ooit de Virtual Boy, maar die werkte weinig overtuigend. Zowel de technologie als de virtuele werelden waren sterk beperkt. We zijn ondertussen echter een twintigtal jaar verder. De digitale werelden zijn nu levensechter dan ooit – zie bijvoorbeeld inFamous Second Son of Ryse – terwijl de technologie voor virtuele realiteitsbrillen ook sterk geëvolueerd is. Facebook produceert nu de Oculus Rift terwijl Sony Project Morpheus ontwikkelt. Er wordt een tweetal schermen voor je ogen geplaatst zodat de gebeurtenissen in de virtuele wereld je zicht vervangen. Je staat dus midden in de virtuele wereld terwijl je niets meer ziet van de echte.


Het blijft echter niet beperkt tot de ogen. De technologie om onze oren te overtuigen is al algemeen beschikbaar. Het is namelijk simpelweg voldoende om onze oren te overtuigen dat elk geluid uit de juiste richting komt, iets wat doodsimpel is. Stereo bestaat al generaties, waarbij technologieën als Dolby Digital 7.1 uitgebreid ingeburgerd zijn. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende luidsprekers om het geluid uit meerdere richtingen te laten komen. Het concept van 3D audio moet geďntegreerd worden met de visuele stimuli, maar dat staat ongetwijfeld op de agenda. Er wordt ook gewerkt aan smaak, geur en aanraking, waarbij er verschillende systemen bestaan om deze te reproduceren. De universiteit van Tsukuba heeft bijvoorbeeld een machine die je alles laat smaken wat je wilt. Het geeft je zelfs de sensatie van het kauwen. Zo zul je eindelijk weten hoe de 'power pellets' uit Pac-Man smaken.

Misschien wil je echter eerst ruiken aan een voorwerp alvorens je ervan proeft. Het bedrijf Biopac heeft een machine die geuren tot leven brengt. Het apparaat beschikt over verschillende basisgeuren die gemengd worden tot elke vereiste, specifieke geur afhankelijk van de situatie. Het inspireert ontwikkelaars hopelijk om te stoppen met de rioolmissies die voorkomen in praktisch elke game. De combinatie van geuren en een bezoekje aan de riolen lijkt ons een complete ramp. Je gevoel wordt ook aangesproken. Novint XIO beschikt bijvoorbeeld over een systeem dat je armen inpakt zodat je feedback krijgt over je aanrakingen. Als je bijvoorbeeld iemand slaat, dan voel je het ook. Als je daarbij een Novint Falco koopt, krijg je ook de kans om alle voorwerpen te voelen. Je kunt bijvoorbeeld voelen aan een gebouw of een NPC. Die technologie zal vooral voor dat laatste gebruikt worden.

De besturing is natuurlijk ook een belangrijk onderwerp. De bovenstaande machines kunnen je in de leefwereld zuigen, maar het is nutteloos wanneer je niet kunt bewegen. De Animus manipuleert je gedachten, maar er zijn andere methodes die nu al beschikbaar zijn. Je hebt misschien ooit al gehoord van Kinect en de PlayStation Camera. Het zijn twee technologieën die de menselijke beweging overnemen, en vertalen in acties op het scherm. Beide technologieën zijn flink geëvolueerd sinds de vorige generatie, waarbij het theoretisch mogelijk is om zelfs de kleinste vingerbewegingen op te vangen. Ze kunnen eveneens je stem herkennen en vertalen in commando's als de software beter afgesteld wordt. Er is natuurlijk een groot risico. Je moet bewegen in de echte wereld terwijl je zintuigen alleen informatie krijgen uit de virtuele wereld. Het vraagt dus een veilige speelomgeving zodat je nergens tegenaan loopt of schopt als je beweegt.


De producten moeten ook allemaal technisch in orde zijn, maar het is dus mogelijk de verschillende primaire zintuigen na te bootsen zodat het lijkt alsof we in een videogame zitten. Het overnemen van de gedachten staat voorlopig nog niet op de agenda, maar dat is eveneens een kwestie van tijd. De medische sector werkt aan uitvindingen die mensen toelaat om protheses te besturen met hun gedachten. Het is een simpele stap om die gedachten over te nemen in de computer om een virtueel lichaam aan te sturen. De gedachten passeren namelijk al een computer voor ze verstuurd worden naar het kunstmatige been of de mechanische arm. Er zijn nu al eenvoudige producten die je breinactiviteit lezen beschikbaar. Producten als de Mindflex kunnen je gedachten nog niet interpreteren, maar ze meten wel hoe actief je brein is. Het mechanisme moet simpelweg verfijnd worden.

Het enige wat ontbreekt, is een machine om de herinneringen van je voorouders echt tot leven te brengen, maar dat is absoluut niet nodig voor de Assassin's Creed ervaring. De speler uit Assassin's Creed Liberation heeft namelijk geen emotionele band met hoofdpersonage Aveline. De game begint met de aankondiging dat jij een normale klant van Abstergo bent die de kans krijgt via de Animus terug te keren in het verleden. Abstergo heeft dus een virtuele wereld gemaakt op basis van de geschiedkundige figuur Aveline waarna je die wereld kunt bezoeken. Je wordt hierin zelfs beperkt, je kunt alleen gebieden bezoeken die de programmeur heeft voorzien. De omgeving die je bezoekt via de Animus, is de definitie van een gamewereld. Het is in feite een technologie die al jaren beschikbaar is. Een Animus zou ons bijvoorbeeld kunnen verplaatsen naar Liberty City om Grand Theft Auto echt te beleven.

De Virtual Reality van Assassin's Creed lijkt ons een correcte voorspelling van de toekomst. De prijs van de technologie en de kost van de ontwikkeling van een virtuele wereld blijven voorlopig grote hinderpalen, maar we zijn 100% zeker dat het onze toekomst vormt. Er bestaan gelukkig ook al enkele goede films zoals Tron, Total Recall, The Matrix en The Lawnmower Man om ons voor te bereiden op deze toekomst.



10:03  Crytek kondigt Arena Of Fate aan
08:55  Ar Tonelico: Melody of Elemia
 Reacties (6)
 Pagina: 1
PwnStrike op 24-05-2014 om 10:36 [Niv: 27 / Exp: 1374]
Mooi stukje, maar een kleine opmerking;
Je kunt de beweging wel 'overnemen' met de Kinect en Playstation camera, maar als je bijvoorbeeld in Assassins's Creed Brotherhood nou van de ene kant van Rome naar de andere kant wil rennen? Ik denk dat niemand op de hele wereld over zo'n grote woonkamer beschikt...

Joni Philips (Eindredacteur) op 24-05-2014 om 11:06 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Ter plaatse lopen.

Malasorte op 24-05-2014 om 15:27 [Niv: 7 / Exp: 349]
Hoe zou je ervaring om van een hoge toren in een hooiberg te duiken (zonder te pletter te vallen) simuleren? Lijkt me nog niet eenvoudig...

Gast (83.163.152.xxx) op 24-05-2014 om 17:09

CopyAssassin op 24-05-2014 om 17:40 [Niv: 26 / Exp: 1311]
Gast (83.163.152.xxx)

Ik heb op een tv show gezien dat dat ding rond de 400/500 dollar gaat kosten en dan nog de Oculus rift erbij zit je al tegen de 1000 euro aan.

Grote zaken mensen wilde er niet investeren omdat het te duur is voor de normale gamers en normale gamers zijn lui en die gaan niet hele uren zitten rond lopen op dat ding.

https://www.youtube.com/watch?v=fEjtokAfw5M
kijk vanaf 13 min.

Gewijzigd door CopyAssassin op 24-05-2014 om 17:44

Gast (83.163.152.xxx) op 24-05-2014 om 18:44
Ik liet enkel zien hoe je kan doen wat hij zei, natuurlijk is het te duur en je staat gigantisch voor lul, maarja er zijn genoeg gekken zijn die zo'n ding willen, de kickstarter was een success en het ding komt in September uit.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Probability
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden