Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Preview:

Dragon Age: Inquisition


Door Joni Philips op 06-10-2014 om 14:36
Bron: Gamed

Ontwikkelstudio BioWare werkt momenteel hard aan Dragon Age Inquisition, een nieuwe Dragon Age game die de kwalijke nasmaak van Dragon Age II moet wegspoelen. Het wordt een moeilijke opdracht, maar BioWare lijkt alvast klaar om Inquisition om te toveren tot een episch avontuur.

Het wordt in de eerste plaats een kwestie van het terugwinnen van het publieke vertrouwen. De voorgaande game Dragon Age II werd namelijk hevig bekritiseerd omwille van verschillende problemen waaronder een tegenvallende verhaallijn, een veranderd vechtsysteem en herhalende omgevingen. Er waren daarnaast de problemen over het einde van Mass Effect 3 zodat er momenteel een duidelijk cynisme bestaat over hun aankomende spellen. Het was een grote klap voor BioWare dat juist had getracht om een groter publiek aan te trekken en blij te maken, maar op die manier hun trouwe fans teleurstelde. De studio heeft de kritiek echter ter harte genomen, zodat het ontwikkelteam nu hun uiterste best doet om de ultieme Dragon Age game te ontwikkelen, een perfect mengelmoes van Dragon Age Origins en Dragon Age II. BioWare bestudeerde daarnaast ook The Elder Scrolls V: Skyrim om te kijken waar de concurrentie hen overtreft, zodat Dragon Age Inquisition een hogere kwaliteit moet leveren die ons meteen de wansmaak van Dragon Age II doet vergeten.

Dragon Age Inquisition wordt dan ook echt een episch avontuur dat zeer lang wordt. BioWare's Mike Laidlaw en Cameron Lee beweren dat de verhaallijn van Inquisition ongeveer vijftig uur zal duren, waarna je eveneens honderden uren kunt besteden aan optionele missies. Het geheel kan ondanks die lengte meerdere keren worden gespeeld. Je zult tijdens het avontuur vele keuzes moeten maken – via het BioWare keuzewiel – die zullen leiden naar één van veertig variaties van het einde. Je kunt met een beetje geluk onmiddellijk op het beste einde belanden, maar de kans is evenzeer reëel dat je op het slechtst mogelijke einde belandt. Het wordt echter het avontuur dat telt, waarbij je nu een gigantisch deel van de wereld Thedas zult zien. De game speelt zich niet alleen af in Ferelden – het land van Dragon Age Origins – maar eveneens in Orlais en de Dales, de gebieden tussen Ferelden en Orlais. De wereld van Dragon Age Inquisition, die onderverdeeld wordt in een tiental sublocaties, wordt hierdoor ettelijke malen groter dan de wereld van Dragon Age Origins.


Je zult in deze gigantische wereld vele personages uit voorgaande Dragon Age spellen ontmoeten – er komen meerdere systemen om je keuzes uit voorgaande spellen te transfereren naar deze nieuwe wereld over verschillende consoles heen – maar zij vormen niet de focus van het geheel. Je beleeft het avontuur vanuit de ogen van de Inquisitor, een nieuwe protagonist waarvan je zelf het uiterlijk, het geslacht, het ras (Mens, Dwerg, Elf of Qunari) en de klasse (Warrior, Rogue, Mage) bepaalt. Hij krijgt de zware taak om de wereld van de vernietiging te redden, waarbij hij zich onder andere moet bemoeien in een oorlog tussen de Mages en de Templars en een Inquisitieleger moet opbouwen. Je personage zal ook een band opbouwen met zijn vele metgezellen, het kan zelfs leiden tot verraad als het fout gaat of tot een relatie als je elkaar graag hebt. Er komen in totaal acht romance opties, maar er zijn enkele beperkingen. De man Dorian zal bijvoorbeeld alleen uitgaan met andere mannen terwijl Solas alleen geďnteresseerd is in elven. Je ras en geslacht zullen dus, net als in het echte leven, een rol spelen in je partnerkeuze.

Je partnerkeuze is echter maar een klein onderdeel van de keuzevrijheid die het spel geeft, BioWare belooft onder andere dat je keuzes een grotere impact hebben op het verhaal en je hebt nu veel meer vrijheid in het opbouwen van je personage. Dit gaat van het aanpassen van de kleur van bepaalde wapens tot het anders uitbouwen van Skyhold, het kasteel van waar je jouw inquisitie moet leiden. Deze keuzevrijheid zal ook een gigantische impact hebben op de wereld. Voorgaande Dragon Age spellen waren relatief lineair, maar Inquisition moet meer naar Skyrim neigen. Het wordt niet zo open als het illustere voorbeeld, maar het toont wel dat we nu vaker moeten beslissen waar we heen gaan. Je zult in de wereld bijvoorbeeld vaak vijandelijke forten tegenkomen. Als je deze verovert, gaan er nieuwe paden open die leiden naar een nieuwe set missies. Je kunt jezelf ook afsluiten van missies op deze manier. Als je bijvoorbeeld een dorp vernietigt en de aanwezige inwoners doodt, zul je eventuele missies daar niet meer kunnen vervullen hoewel de ruďnes van het dorp beschikbaar blijven.

Jouw acties zullen dan ook altijd gevolgen hebben, iets wat geregeld wordt door de World Master. Dit is een soort content manager die bekijkt wat jij doet en de wereld op basis hiervan aanpast. Als je in een specifiek gebied een bepaalde groep dieren bijna uitroeit, krijgt een andere groep de kans om zich meester te maken van het gebied. De dood van een draak geeft andere, kleinere carnivoren de mogelijkheid om een bepaalde regio te onderwerpen. De verandering is echter niet permanent. De oude soorten kunnen steeds terugkomen. Als je alle leven in een specifieke regio uitmoordt, zal het er even veilig zijn. De wereld zal zichzelf na een tijdje echter beginnen te herstellen. Het is een groot verschil met de voorgangers waar de regio's vaak leeg bleven na jouw pogingen tot uitroeiing. Een nieuw bezoek aan zo'n gebied was dan ook vaak saai, iets wat nu wordt verholpen. Je weet namelijk nooit wat je gaat tegenkomen zodat je op elk moment in een gevecht kunt belanden.


Het is echter geen straf meer om een gevecht te beleven dankzij het nieuwe gevechtssysteem. De vorige Dragon Age II eindigde vaak op button bashing, maar Inquisition moet een terugkeer zijn naar het meer beredeneerde systeem van Dragon Age Origins. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met de plaatsing van jouw troepen en die van de vijand om ervoor te zorgen dat je optimaal profiteert van hun zwakke plekken. Het kan ook interessant zijn om specifieke elementen van de omgevingen te vernietigen om zo vijanden te kwetsen. Vijanden die op een brug staan, kun je bijvoorbeeld doden door de steunen van de brug te vernietigen. Je zult soms ook individuele lichaamsdelen van grote vijanden kunnen aanvallen – bijvoorbeeld de vleugels van een draak – om hen in hun mogelijkheden te beperken zodat jij hen gemakkelijker de baas kunt. Het zorgt voor een geheel dat veel meer strategie vergt dan de voorgaande delen, zeker omdat de vijanden ook proberen om jouw zwakke plekken te bereiken.

Jij bestuurt steeds één personage tijdens de gevechten, maar dat hoeft niet de Inquisitor zelf te zijn. Je kunt op elk moment gemakkelijk van personage veranderen. Jouw oude personage wordt dan weer overgenomen door de AI. Het wordt zelfs mogelijk om de effecten van verschillende spreuken en vaardigheden te combineren voor extra krachtige effecten, zeker wanneer je wisselt tussen meerdere personages. Je kunt een magiër gebruiken om een groepje vijanden te vertragen waarna je wisselt naar een zwaardvechter om deze groep in de kortste tijd met de grond gelijk te maken. BioWare belooft dat de AI steeds de optimale beslissing voor de situatie zal nemen, maar je kunt het ook zelf aansturen. De Tactical Mode – die alleen aanwezig was in de PC-versie van Dragon Age Origins – maakt hier zijn grote comeback op alle platforms. Je kunt op elk moment de actie pauzeren om de actie vanuit een hoger oogpunt te bekijken. Je kunt dan individuele commando's uitdelen aan elk personage of de actie bekijken vanuit een andere hoek om te beslissen hoe je verder gaat. Er zijn hierin weinig beperkingen aanwezig zodat het een belangrijk strategisch hulpmiddel betreft.

Dragon Age Inquisition lijkt dan ook vele misstappen van Dragon Age II recht te zetten om een nieuwe overdonderende ervaring te brengen die zich kan plaatsen naast Dragon Age Origins. BioWare heeft echter beslist om zich hiervoor niet te beperken tot een singleplayer. Er is ook een multiplayermode aanwezig waarin vier spelers dienen samen te werken. Je gebruikt hierin niet je personage uit de singleplayer, maar één van de twaalf karakters die speciaal voor de multiplayer werden gemaakt. Zij werken allemaal voor jouw Inquisitor en hij stuurt hen dan ook zogezegd op kleinere campagnes terwijl hij bezig is met zijn grootse avontuur. De mode beslaat momenteel een drietal campagnes, wat niet veel is. De effectieve inhoud van een campagne wordt echter steeds dynamisch aangemaakt. Je kunt dus meerdere keren dezelfde campagne kiezen en toch een andere opdracht beleven. Deze campagnes beslaan een vier ŕ vijf missies die samen een half uurtje moeten duren. De missies beginnen hierin gemoedelijk, maar lopen snel op in moeilijkheidsgraad zodat teamwerk zeer belangrijk wordt.


De mode zal het teamwerk ook echt stimuleren. Zo wordt het verzamelde goud gedeeld tussen alle spelers; zijn er gebieden die alleen betreden kunnen worden door vertegenwoordigers van een specifieke klasse en krijg je de loot pas aan het einde van de missie. Snel weggaan wanneer je hebt wat je wil, is dus niet mogelijk. Als je uiteindelijk toch eindigt met een voorwerp waarmee je niet tevreden bent, is dat geen probleem. Je kunt dit item dan steeds toekennen aan één van de elf karakters. Als het zelfs dan nog niet nuttig blijkt, kun je het steeds gebruiken als onderdeel voor het craftingsysteem – dat zowel in single- als multiplayer aanwezig is – om nieuwe armor of wapens te maken. Je kunt geen wapens ruilen, dus je hebt geen andere keuze dan het crafting systeem te gebruiken. Deze multiplayer wordt ook redelijk diep. Elke klasse zal beschikken over een 200tal vaardigheden, maar je kunt er steeds maar vier kiezen om mee te nemen in een gevecht. Je zult dan ook moeilijke beslissingen moeten nemen over de ideale set-up.

Dragon Age Inquisition lijkt dan ook een weldoordacht geheel dat veel aandacht kan trekken wanneer het spel op 21 november in de winkels ligt voor PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One. We trekken voorlopig nog geen conclusies, maar we hebben de datum alvast aangeduid in onze kalender. We houden de game namelijk nauw in de gaten.


14:37  Dragon Age: Inquisition - Skyhold
14:35  Styx: Master of Shadows met launchtrailer
 Reacties (4)
 Pagina: 1
mystro_mot op 06-10-2014 om 15:06 [Niv: 1 / Exp: 58]
Mooi omschreven!! Deel 2 was inderdaad vele malen minder dan deel 1. Misschien kunnen ze me nog overtuigen het spel wel te kopen.

Nelus op 06-10-2014 om 16:00 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Systeem van World master klinkt wel heel interessant. Ik ben nu bezig met Origins en ben van plan om deel 2 te skippen, want ik vind verhaal best belangrijk en button bashen zorgt dus ook niet voor veel interessante gameplay. Gelijk doorgaan naar deeltje 3 dan maar! Op de PC, want dat speelt denk ik lekkerder qua tactisch overzicht.

Kenobixios op 06-10-2014 om 16:37 [Niv: 54 / Exp: 2687]
Persoonlijk vind ik het verhaal van 2 wel interessant.
Ook de game vind ik leuk.

Deel 3 staat hoog op mn verlanglijstje.

Gast (77.251.60.xxx) op 06-10-2014 om 20:53
Hier ga ik me weer in verliezen.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dragon Age: Inquisition
Type:
Game
Releasedatum:
21-11-2014
Ontwikkelaar:
BioWare
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media