Vandaag kunnen jullie in de review van Kingdom Come: Deliverance onze ervaringen van de game lezen. Het spel scoort daarbij een 65, een score die vooral gevormd is door de vele bugs en glitches die het rijk is, terwijl tegelijkertijd overduidelijk is dat ontwikkelstudio Warhorse er met veel liefde aan gewerkt heeft.
Op het officiële forum van de game laat executive producer Martin Klima weten dat hun spel geen AAA game, noch een traditionele indie betreft. We moeten het zien als een game die ertussen ligt; het is hardcore en vraagt veel van de speler zoals we dit kennen van indie titels, terwijl het tegelijkertijd de visuals en productiewaarde van een AAA game heeft.
Ook bij Klima zijn de kritieken niet onopgemerkt gebleven, zo geeft hij eerlijk toe dat de studio graag meer tijd had gehad om de game af te werken voorafgaande aan de release. Volgens hem is dit wat een AAA game verdient, hoewel hij tegelijkertijd aan geeft dat ze geen concurrentie aan willen gaan met projecten als Assassin's Creed of Shadow of War, simpelweg omdat ze niet de middelen hebben om een game als deze te creëren.
quote: “I don’t view us as an indie game either, though. The trend I see in ‘real’ AAA games, like the ones I mentioned above, is toward making games more and more forgiving, better suited to the most casual and absent-minded players; they are games that in effect are ‘playing themselves’. So, you have all those different markers, prompts and handy hints that you never have to think about what to do next. This is not entirely wrong. I can see why the companies that make these games take this approach and obviously there is a demand for it, asevidenced by the sales of these games.”
Klima voegt toe dat het ontwikkelproject, dat zes jaar besloeg, erg zwaar was, maar dat het merendeel van het team bij elkaar is gebleven en heeft toegewerkt naar de finale game. Hij steekt hierbij ook de hand in eigen boezem door te stellen dat er ook slechte beslissingen zijn gemaakt en blunders zijn begaan, zo hebben ze tijd en energie gestoken in dingen die uiteindelijk toch niet werden gebruikt. Toch denkt hij ook dat er dingen goed zijn gegaan, zo heeft de studio een open en vriendelijke omgeving gecreëerd waarin een ieder mag zeggen wat hij denkt. In een tijdspanne van zes jaar zijn er dan ook maar dertig medewerkers die het project hebben verlaten.
|