Keuzevrijheid is een waardevol goed. Een spelwereld is pas echt open als je zelf kan beslissen welke rol je aanneemt. Fans van CD Projekt Red waren dan ook teleurgesteld toen het nieuws bekend werd dat je Cyberpunk 2077 niet als pacifist kunt spelen. Het was deze feedback die vaak terugkwam bij de Poolse ontwikkelaar, waardoor ze terug zijn gegaan naar de tekentafel. Zo vertelt Lead quest designer Pawel Sasko in een gesprek met VG247.
Sasko vertelt vervolgens dat het besef doordring dat ze dit nog wel eens zouden kunnen realiseren, enkel met wat extra werk. Hierop werd de beslissing genomen dit volledig te ondersteunen: in elke queeste, elke zij queeste, elke kleine queeste, elk straatverhaal, in absoluut elk scenario hoef je niemand te doden.
Is Cyberpunk 2077 dan een volledige immersive sim? Maar CD Project Red ziet Cyberpunk zo niet. Dat is namelijk niet het type titel dat ze willen maken. Je zult hier wel veel elementen uit terugvinden: er is een vlot klasse systeem waarbij je diverse vaardigheden, deze kan combineren en hierop kan aanvullen. Zo kan je als cyberrunner een dubbele sprong gebruiken om op een hoger punt te komen. Op dit punt is dan een toegangspunt waarmee je in een squad kan hacken en ze dan hun eigen hoofden er af kan laten schieten, zelfmoord kan laten plegen of hun hoofden kan laten ontploffen. Dit soort dingen kan je als een gewone netrunner niet. Dan kan je namelijk niet bij dit punt komen. Op dat punt ziet Sasko toch zeker wel een vorm van immersive sim in Cyberpunk 2077.
|