Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.
De laatste jaren waren er veel fusies tussen de grootste publishers in Japan. Square en Enix en Sega en Sammy zetten de trend die in 2005 ook gevolgd werd door Bandai en Namco. Dat jaar besloot Bandai Namco op te kopen en zo werd Bandai-Namco Holdings gevormd. Er is wel een belangrijk verschil tussen Square-Enix en Sega-Sammy enerzijds, en Bandai-Namco anderzijds. Bandai en Namco opereren intern nog altijd onafhankelijk, en beide bedrijven hebben evenveel zeggenschap binnen het nieuwe concern.
Hierdoor kunnen de beide takken blijven doen wat ze gewoonlijk doen. Voor Namco betekent dit gewoon nieuwe games blijven maken, maar bij Bandai is dat maar een klein deel van de bedrijfsoperaties. Zo zijn ze gespecialiseerd in het maken van speelgoed, en daarvoor beschikken ze over licenties op franchises als Godzilla en de Power Rangers. Ze maken ook Trading Card Games gebaseerd op hun franchises. Hun belangrijkste tak blijven echter Bandai Visual en Sunrise, dit zijn animémakers. Bandai Visual verzorgt vooral de distributie van de eigen animé en van hun licenties, Sunrise aan de andere kant heeft geboorte gegeven aan onder andere alle Gundam series, Outlaw Star, Witch Hunter Robin en Cowboy Bebop.
In veel games van Namco zal het nummer 765 te vinden zijn, dat is de 'afkorting' van hun naam. In het Japans is 7 na[na], m[uttssu] 6 en 5 is het in Japans Go, maar dan kan uitgesproken worden als Co. Dat is samen goed voor Namco. Namco is niet het enige bedrijf met dergelijke afkorting, Konami wordt afgekort met 573. Dat zijn echter de enige bekende publishers die zulke afkortingen hebben.
Officiële sites:
|