Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Videogame Industrie: Producers


Door Joni Philips op 18-07-2006 om 00:04
Bron: Gamed

De gamewereld is de laatste jaren enorm gegroeid en is daardoor een belangrijke economische sector geworden met dozijnen disciplines en verschillende soorten bedrijven. Zo hebben we beroepen zoals designers, producers en testers. Elk van de bedrijven en beroepen heeft zijn specifieke functies waardoor hij onmisbaar wordt om een game bij de gamer te krijgen.

Wij gaan nu elke week één tak van dit proces bekijken, we zijn begonnen bij de bedrijven, namelijk developers en publishers. Nu gaan we de functies binnen een developer zelf bekijken, dit zijn in grote lijnen vijf categorieën: testers, programmeurs, producers, artiesten en designers. Deze maand bekijken we de videogameproducers, de mensen die aan de leiding staan van het ontwikkelteam. Toch is hun rol het minst interessant als je echt nieuwe dingen wil verzamelen of leuke games wil maken.

In principe zijn er twee soorten producers. De eerste soort is betrokken bij de developer zelf en zijn belangrijkste wens is om het team goed draaiende te houden. Deze kan dan ook best beschreven worden als een interne producer. Hij of zij heeft de leiding over één project. De exacte rol van deze interne producer zal echter wel verschillen van developer tot developer. Zij zorgen voor het sluiten van contracten en dat het budget en de ontwikkeling op schema blijft. Zij bepalen ook op welke momenten er een 'mijlpaal' wordt afgeleverd.

Daarnaast moeten zij het overzicht bewaren over alle aspecten van de game, zoals design en de code. Producers zullen ook vaak met de directors (het hoofd van de developer) en andere belangrijke teamleden (Lead Designer, Lead Artist, Lead Programmer) overleggen die dan weer delegeren naar hun staf. Zij overleggen dan welke features best aanwezig zijn in de game. Eens de ontwikkeling genoeg gevorderd is, moeten zij ook zorgen voor testers en dat er eventueel een lokalisatie van een titel plaatsvindt, dat er bijvoorbeeld een PAL omzetting gebeurt bij een Amerikaanse developer.

Bij First en Second Party Developers hebben de interne producers redelijk wat vrijheid omdat men bij de publisher wel weet waar hun eigen studio's in staat toe zijn. Bij Third Party Developers hebben ze weinig vrijheid, daar heb je zowel producers van de eerste als de tweede soort. De interne producers spelen ongeveer dezelfde rol als bij First en Second Party developers, alleen moeten zij minder communiceren met de publisher, maar verloopt dit contact via de externe producers. Deze interne producers moeten dan ook veel rekening houden met de publisher aangezien deze toch regelmatig betaalt voor de game.

De tweede groep zijn de externe producers, deze werken voor een publisher en moeten toezien op de projecten die worden ontwikkeld bij Third Party developers. Zij moeten ervoor zorgen dat de wensen van de publisher worden gerespecteerd en hebben redelijk veel macht over de ontwikkeling van een spel. Ontwikkelaars zien deze producers dan ook liever niet komen, als zij namelijk iets beslissen, kunnen de ontwikkelaars daar weinig tegen inbrengen. Als de publisher bijvoorbeeld Bullet Time wil in een RPG, dan zegt de producer, dat en komt er ook Bullet Time in je RPG, hoe gek het ook mag klinken.

Hun rol is echter zeker niet zo glorieus als de producers in de muziek- of filmwereld. Iemand met een Steven Spielberg imago zul je er dus niet snel vinden. Zij zijn ook niet betrokken bij de echte ontwikkeling van het spel, maar ze zorgen voor de bijzaken waarover de rest zich liever geen zorgen wil maken zoals het regelen van contact met de publisher. Daarom kunnen ze ook aan meerdere projecten tegelijk werken. Hoewel zij veel macht hebben over de ontwikkeling van een spel, hebben ze totaal geen zeggenschap wat het ontwikkelteam zelf betreft. Als een werknemer brutaal tegen hem is, kan hij enkel het hoofd van het team aanraden om hem te ontslaan.

Producer worden is zoals je kunnen lezen hebt, duidelijk geen boeiende job als je liefde ligt bij het ontwikkelen van spellen. Je spendeert meer tijd aan bijzaken dan aan de ontwikkeling van het spel, je moet veel moeilijke beslissingen nemen, je hebt veel verantwoordelijkheden en je zult zeker niet het liefst geziene teamlid worden. Deze zware verantwoordelijkheid wordt echter wel beloond. Eens je meer dan vijf jaar ervaring hebt, zijn lonen van 110-120.000 euro per jaar niet ongewoon. Zelfs hoofdprogrammeurs verdienen niet zoveel gemiddeld.


00:05  Officers van de tweede wereldoorlog in trailer
00:04  Nieuwe trailer van Gothic III
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Stormbreaker op 17-07-2006 om 22:12 [Niv: 24 / Exp: 1217]
Weer (net als de vorige) een goed artikel,

pizzarulez op 18-07-2006 om 01:18 [Niv: 116 / Exp: 5801]

Kujatochi op 18-07-2006 om 09:24 [Niv: 16 / Exp: 812]
10000 per maand? Dat's niet niks...

Gewijzigd door Kujatochi op 18-07-2006 om 09:24

Ikkyu op 18-07-2006 om 21:51 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Voor het slijk der aarde willen we wel ver gaan hé

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-07-2006 om 21:52 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Dat is zeer veel voor een droomjob (mensen bevelen )

jelle op 18-07-2006 om 23:22 [Niv: 19 / Exp: 969]
ik weet wat ik later ga worden

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Videogame Industrie
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden