In samenwerking met LucasArts ontwikkelt Day 1 Studios momenteel de Third Person Shooter Fracture voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. Pas op 10 oktober ligt de game in de winkelrekken, maar wij nemen de game alvast onder de loep.
In Fracture is globale opwarming een groot probleem geworden, maar de wereld, en vooral de Verenigde Staten, zijn verdeeld over de oplossing. In het Oosten van de Staten wil de Atlantic Alliance de problemen oplossen door technologische innovatie. Zij versterken de mensheid met cyborgs en dergelijke. De Westerse Republic of Pacifica en diens Pacific Rim laten de mens evolueren door het aanpassen van het menselijke gen. Ze manipuleren hun soldaten om hen sterker te maken. Beide facties delen één technologie, een technologie waarmee ze gemakkelijk aardbevingen kunnen veroorzaken. Op deze manier legt men snel de verdediging van de tegenstander plat en vervormt men het terrein met gemak. De post-apocalyptische wereld van de Verenigde Staten zal dus letterlijk en figuurlijk gebroken worden door een strijd. De globale opwarming heeft het terrein in deze wereld duidelijk aangetast, in de singleplayer en de multiplayer kom je bijvoorbeeld rivieren van zuur tegen.
Deze rivieren kun je niet gemakkelijk oversteken. De taak voor Jet Brody van de Alliance wordt dus moeilijk. Hij werd origineel op een vredesmissie naar Pacifica gestuurd, maar zijn missie loopt fout. Hij bevindt zich achter vijandelijke linies in de gevangenis Alcatraz en kan nu enkel rekenen op zijn Entrencher om te ontsnappen naar zijn land. Met de Entrencher kun je elk stuk terrein verhogen en verlagen. De Entrencher moet tactisch gebruikt worden om de omgeving aan te passen in jouw voordeel. Je kunt bijvoorbeeld turrets uitschakelen door de grond onder hun voeten te doen barsten of cover creëren voor jezelf zodat je onbeschadigd kunt passeren. De Entrencher lijkt in de eerste plaats bedoeld voor de singleplayer, maar ook in de multiplayer is iedereen hiermee uitgerust.
In de Capture the Flag mode bijvoorbeeld wordt de vlag beschermd door een gigantische piramide. Deze bevat verschillende ingangen waarvan je tactisch kunt gebruikmaken. Je kunt een ingang beneden vrij laten en dan de grond verhogen wanneer een vijand binnengaat. Op deze manier verpletter je hem tegen het plafond. Ook in Team Kingmaker speelt de Entrencher een rol. Je moet op een bepaalde plek van het level de grond verhogen en zo lang mogelijk levend blijven. Het punt verandert daarna willekeurig naar een andere plek. Bij Free for All en Team Free for All (Deathmatch en Team Deathmatch) gebruik je hem dan weer voor cover te maken en de vijanden uit te schakelen. De laatste mode is Excavation waarin je jouw kristallen torens uit de grond moet halen met de Entrencher en die van de tegenstander moet vernietigen.
Je zorgt er dus ook best voor dat jouw torens veilig zijn, je kunt hen bijvoorbeeld verbergen achter grote heuvels. Het tactisch gebruiken van de Entrencher zit dus ingebakken in de kern van de game. Hopelijk wordt de Entrencher hierdoor meer dan een gimmick. De Entrencher is gelukkig ook niet het enige wapen in de game, Fracture bevat een grondig arsenaal aan typische wapens en granaten. Met deze granaten kun je ook de levels aanpassen, maar zij zijn minder exact dan de Entrencher. Zij hebben wel leuke neveneffecten, een bepaalde granaat creëert een cycloon die alle nabije objecten opzuigt. Je hebt natuurlijk ook gezondheid, deze wordt voorgesteld via een schild in de stijl van Halo. De game is dus niet volledig origineel, maar dat zet hopelijk geen domper op de pret. Op 10 oktober weten we of de game een succes is.
|