Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Column:

Gulzigheid


Door Joris op 13-11-2008 om 00:24
Bron: Gamed

Gamen is geen zonde, maar er zijn genoeg zondige gamers. In de rubriek De Zeven Zonden staat elke keer zo’n zondige gamer én daarnaast verschillende games centraal waarin de zonde een rol speelt. Hoogmoed, hebzucht, lust, jaloezie, gulzigheid, wraak en luiheid, elk thema komt voorbij. Vandaag aandacht voor gulzigheid.


Gerrit zit in het restaurant. Een veredelde cafetaria, waar hij elke maand aan hetzelfde tafeltje dezelfde maaltijd naar binnen werkt. Daar houdt Gerrit van, eten zonder verwachtingspatroon. Eigenlijk ook leven zonder verwachtingspatroon, zodat je precies weet wanneer je wat kan verwachten. Gerrit kijkt niet graag vooruit, hij houdt er niet van op een ander moment te leven dan het moment waarop hij leeft. Gerrit houdt wel van andere dingen, vaseline in zijn haar smeren bijvoorbeeld en het dan uitwassen onder een net iets te warme douche. Maar nee, vooruitkijken is niks voor hem. Hannes is een heel ander type. Gerrit en Hannes, een groter verschil in levensvisie dan tussen die twee zul je niet snel vinden. Toch eten ze elke maand samen in het restaurant en hebben ze het gezellig. Misschien is het juist wel die botsende levensvisie die de twee vrienden al jaren maandelijks trouw naar het restaurant laat komen.

‘Nee, maar Mirror’s Edge draait niet in 1080p, moet het doen met 720p. Ja, vind ik best kut, en dan heb je ook nog dat er maar vierentwintig achievements in de game zitten en dan heb ik zoiets waarvoor zou je die game nog kopen,’ Hannes gaat verder: ‘Kijk Resident Evil 5 had ik dan wel heel veel zin in, maar dan zie je dat die game maar 12 tot 18 miljoen euro mag kosten. Toch weinig voor zo’n game. En dan ga ik eens kijken op welke punten Capcom bezuinigd kan hebben, en dan kom je toch al snel uit bij..’

Gerrit vraagt zich af waarom Hannes altijd alles al moet weten over een game voordat het spel in de winkel ligt. Waarom Hannes elke informatiedeeltje moet opzuigen om het een plaats te geven onder zijn hersenpan. Hannes weet alles al, alles van een game voordat de game is verschenen. Hoeveel vliegtuigen er in Flight Simulator zitten tot hoe groot het ontwikkelteam van Fallout 3 is. ‘Hoe beviel de Blob nou?’ vraagt Gerrit aan Hannes. Hannes legt de kroket die hij net in zijn mond wilde stoppen weer terug op zijn bord. ‘Nou, eigenlijk vrij slecht. Er zat totaal geen verassing in, al die levels, vijanden en muziek, ze hadden meer beloofd, kon niet eens alles in de game vinden die ik erin had verwacht.’

‘Misschien weet ik wel hoe dat komt,’ zegt Gerrit tegen Hannes en hij begint een verhaal over zijn levensvisie en hoe die doorwerkt in de games. Gerrit houdt zelf niet van verrassingen, maar weet wel dat wanneer je altijd vooruitkijkt je sowieso geen verrassingen meer op je pad krijgt. ‘Ja, je hebt me overtuigd!’ roept Hannes als Gerrit klaar is met zijn betoog: ‘het is onzin om elk detail te weten van een game die nog moet verschijnen.’ Hannes en Gerrit eten verder van hun maaltijd, het is al bijna koud geworden onder het lange betoog van Gerrit. Als Hannes zijn laatste frietje door zijn keel naar binnen heeft laten glijden staat hij plotseling gehaast op.

‘Ik moet weg,’ zegt hij tegen Gerrit. ‘Ik wil vanavond op tijd naar bed, moet morgen vroeg weer op.’ ‘Maar het is pas acht uur,’ merkt Gerrit verbaast op. ‘Ja,’ antwoordt Hannes: ‘maar, ja, ik uh moet nog even wat sites langs. Vandaag verschijnt nieuwe informatie van Half Life 2: Episode 3 online, misschien zelfs wel nieuws over de nieuwe vijanden en wapens. Oh, en er komt ook nog een nieuwe video online van Tomb Raider Underworld met een half uur aan gameplaybeelden. Ja, die mag ik niet missen.’

Gulzigheid in de games

Denk aan gulzigheid, denk aan Pacman. De pillenvreter eerste klas kon het echter hebben, hij kreeg er geen buikje van. Gulzigheid hoeft echter niet alleen op eten te slaan, in games zijn vaak andere goedjes veel gewilder. Zoals Adam in Bioshock. Iedereen wil het hebben en als ze het hebben willen ze meer, met alle gevolgen van dien. In de Resident Evil games is het geen Adam, maar het ‘T-Virus’, waar iedereen hoge verwachtingen van heeft. Op zich een prima virus, dat T-Virus, maar de gulzigheid zorgt er voor dat mensen uitgroeien tot monsters die zichzelf niet meer onder controle hebben. Meest gulzig zijn gamekarakters vooral naar geld, maar dat is dan meestal een direct gevolg van die andere hoofdzonde, hebzucht.

Gulzigheid komt ook voor bij de spellenmakers zelf. Wat dacht je bijvoorbeeld van downloadable content en microtransacties. Gamers moeten betalen voor nieuwe liedjes in Guitar Hero, voor wat nieuwe wapens in Oblivion en een paar extra levels in Tomb Raider. Begerig kijken ze naar de buidel van de gamer, die spellenmakers.



07:10  Strong Bad met trailers vierde episode
20:48  Monumental koopt Swordfish studio
 Reacties (14)
 Pagina: 1
Jonezy op 13-11-2008 om 07:39 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Goeie Column, leuk verhaal Herken het wel een beetje hoor, heb ook wel eens gehad dat ik een spel speelde en dacht, "wanneer komt dat wat ik in al die trailers zag nou" Soms probeer ik tegenwoordig niet al te veel van een game te kijken, de nieuwe Tomb Raider heb ik nog maar een paar trailers van gezien bijvoorbeeld

ace_quorthon op 13-11-2008 om 07:43 [Niv: 76 / Exp: 3786]
Het zou opzich best het speelplezier kunnen verhogen als je niet elk feitje over een game weet voordat je het gaat spelen. Als een dev veel info weggeeft voor een game om het te promoten kom je haast niet meer voor verrassingen te staan tijdens het spelen zelf. Terwijl juist verrassingselementen (denk aan psychonauts, daar wist je niks/weinig van af en was echt geweldig) ervoor kunnen zorgen dat het spel je heel lang bij blijft.

Daarnaast, er is tegenwoordig zo'n groot aanbod aan games en mijn budget is ook niet echt toereikend om alle goede games te kunnen kopen. Je moet dus haast wel info vergaren over een game voordat je hem speelt, anders heb je geen idee of het een miskoop is (E60 is nog al wat).

Okee ik geef het toe! Ik ben gulzig

Gast (213.134.230.xxx) op 13-11-2008 om 10:23
Een saai artikel. Doe wat nuttigs en ga een end fietsen ofzo. Ga ik nu ook doen!

Lucky_Strike_NL op 13-11-2008 om 12:32 [Niv: 7 / Exp: 371]
^^

haha f*cking droog

Gast (78.21.25.xxx) op 13-11-2008 om 13:57
Ik vind mezelf een beetje in een van die gasten .

Dead Space heeft nog geen min opgelegen en zit nu al naar AitD op ps3 uit te kijken .

daarbij heb ik nog maar een 5 tal uur bezig geweest met Fallout3 en een 1 uur met FC2 .

In dit verhaal voel ik mij een van de personages
ik geef toe ik ben ook gulzig om een game in mijn bezit te hebben en al naar de volgende game uit te kijken .

Maar hoe genees je daarvan ???
Goed verhaal trouwens !!!

ace_quorthon op 13-11-2008 om 14:15 [Niv: 76 / Exp: 3786]
@Gast (78.21.25.xxx)
1. Stop met downloaden Je waardeert een goed spel pas echt als je ervoor betaald hebt. Nu hangt er geen waarde aan de games en leg je ze weg na een paar uur spelen als het 'nieuwe' ervanaf is.
2. Een knop in je hoofd omzetten, de games die je nu hebt zijn meer waard dan de games die nog uit moeten komen. Speel 1 spel uit, en kijk dan pas naar de volgende!

Joni Philips (Eindredacteur) op 13-11-2008 om 14:20 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
@ace_quorthon: Ik herken me perfect in zijn verhaal en ik download geen games.

Arjan op 13-11-2008 om 15:13 [Niv: 7 / Exp: 360]
Mooi artikel. Al herken ik mezelf er niet echt in. Ik wil wel zoveel mogelijk games spelen maar het gaat niet altijd.

Gewijzigd door Arjan op 13-11-2008 om 15:14

ace_quorthon op 13-11-2008 om 16:12 [Niv: 76 / Exp: 3786]
Dan moet je die knop in je hoofd omzetten Joni

Jelle Havermans op 13-11-2008 om 17:26 [Niv: 103 / Exp: 5158]
aparte collum, wel waar, zo was ik laatst far cry 2 aan het spelen (weliswaar voor de 2e x misschien heeft dat er wat mee te maken) na een uurtje spelen besefte ik ineens hoe graag ik die diamantjes wilde hebben. puur voor een virtueel wapen of een upgrade.. ik was echt de missies als een bezetene aan het afronden puur voor de glimmers !! het moet niet gekker worden.
voor de rest ben ik niet zo gulzig in games. meestal boeien me de punten of het aantal balletjes niet, maar meer de minder exacte dingen, zoals achievements en de sterren in guitar hero/rockband bijv.

im2 op 13-11-2008 om 17:32 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Raar dat er niets in staat over achievements whores

Rene Groen (Eindredacteur) op 13-11-2008 om 18:00 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Wel een kleine verwijzing:

'...en dan heb je ook nog dat er maar vierentwintig archievements in de game zitten...'

Gast (84.198.190.xxx) op 13-11-2008 om 23:51
@ ace .....

Ik heb nog geen 1 game gedownl .
Iedereen mag gerust komen kijken .
Maar ik preorder wel mijn games via de UK , als je daar 2 games koopt heb je het 3 bijna gratis in vergelijking met de prijzen in Belgie , 1 game BV COD5 kost online 52 Eu
hier zal ik toch 65 Eu Betalen , nog een VB : ik hoor van een vriend dat hij zomaar 75 Eu heeft moeten betalen om LBP ,Ik betaal daar online 51 Eu voor verzendkosten bijgerekend .

Maar copys van games maken zou ik nooit doen , het is me nogthans aangeboden
geweest om mijn 360 te chippen voor 50EU en per game 7 Eu .
Maar daar doe ik niet aan mee , ik heb dan ook teveel te verliezen !!! ( huis , auto, misschien mijn gezin , enz ) .

T1

eehbiertje op 14-11-2008 om 10:04 [Niv: 76 / Exp: 3825]
denk dat het tegenwoordig wel beter is bij sommige spellen om te weten wat er zin zit..

voorbeeld fallout 3 het is dat ik wist dat die mobs wapens oppakken van andere mobs als ze geen ammo meer hebben en dergerlijke anders had ik dat totaal niet geweten en het ook niet gezien

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zeven Zondige Gamers
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden