Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Poll Roundtable - Januari 2009


Door Joni Philips op 01-02-2009 om 10:29
Bron: Gamed

Maandelijks peilt Gamed naar de mening van de bezoekers en de redactie over een prangende stelling. In onze Poll Roundtable kun je onze mening over de stelling vinden en kun je zelf je mening geven over het onderwerp.

Onze stelling draait deze maand rondom originaliteit. In een industrie waarin jaarlijks honderden vervolgen verschijnen, eisen de gamers regelmatig originaliteit en innovatie. Is originaliteit of innovatie echter wel een vereiste voor een leuke game? Is Gears of War een slechte game omdat kill.switch een gelijkaardig coversysteem had of was Uncharted beter geweest indien Tomb Raider niet bestond? Willen gamers wel innovatieve games of zijn we er bang voor? Gears of War 2 wist op zijn eentje beter te verkopen dan Mirror's Edge en LittleBigPlanet samen, ondanks het feit dat beide games geprezen worden om hun innovatie. Is die schreeuw om innovatie gewoon een verdoezeling voor onze wens om vervolgen te spelen of menen we het? Wat denken jullie?

Roderick: Gears of War weet zo goed te verkopen omdat de game zo vreselijk goed is. Originaliteit in setting en gameplay is één ding, innovatie in kwalitatieve gameplay is een tweede vorm van het brengen van nieuwe ervaringen. Kwaliteit gaat naar mijn mening altijd boven originaliteit in verhaal/setting of gameplay. Krijgen we op die manier dan nooit iets nieuws te spelen? Natuurlijk niet, alleen de stappen tussen games zijn kleiner. Probeer je met een revolutie in gameplay te komen dan kom je meestal bedrogen uit: op de funfactor en in de verkoopcijfers. Zet de basics van goede gameplay voorop en probeer vanuit dat oogpunt te innoveren, dat is mijn idee waar developers op zouden moeten focussen.


Martijn: Innovativiteit is een pluspunt, maar geen breekpunt. Het gaat erom hoe goed de innovaties zijn uitgewerkt. Alone in the Dark is het beste voorbeeld. De game beloofde heel veel originele gameplay elementen (MacGuyver stijl wapens in elkaar flansen, met de analoog stick voorwerpen besturen, etc) maar deze werden zo bagger uitgevoerd dat het af en toe een marteling werd om het verdomde ding te spelen. Met een minder origineel spel als Stranglehold (gejat van Max Payne) en Overlord (Pikmin) daarentegen had ik de grootste lol omdat het goed uitvoerde wat het pretendeerde te zijn. Jatwerk hoeft dus geen doodzonde te zijn.

Gideon: Een game hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden om toch innovatief te zijn. Ik mag graag een goed werkend avontuur hebben met hier en daar originele puntjes. Belangrijker is dat deze punten ook goed uitgewerkt zijn. Lukt dat niet, dan kun je beter goed jatten dan slecht vernieuwen. Als Gears of War het cover-systeem uit eerdere titels verbeterd dan is dat ook innovatie en dat zie ik op die manier graag. Natuurlijk, het is prachtig wanneer een nieuw concept vrijwel meteen goed uitpakt, maar helaas gebeurd dit maar heel zelden. Dan zie ik liever een stevige basis met unieke nieuwe onderdelen daarin, zoals bijvoorbeeld Super Mario Galaxy; heerlijk traditioneel, maar tevens vernieuwend.


Joris: Sequels op games kan ik soms waarderen, maar vaak genoeg ook niet. Alle Prince of Persia delen sinds the Sands of Time, het vervolg op een van mijn meest gespeelde games Rollercoaster en de GTA spellen na Vice City, allemaal was ik er na een paar uur mee klaar omdat ze teveel van hetzelfde boden en dat mij niet meer kon boeien. Anders dan Roderick moet ik dan ook zeggen dat voor mij innovatie vaak belangrijker is dan kwaliteit. Ik speel liever iets nieuws met rauwe randjes, dan een bewezen concept met minimale verbeteringen.

Joni: In mijn ogen is originaliteit en innovatie een leuke extra indien de ontwikkelaar het goed kan uitvoeren, maar het is geen vereiste. Ik speel liefst een videogame die goed in elkaar steekt in plaats van een game die krampachtig probeert te innoveren. Dat betekent echter niet dat ik originele games geen kans wil geven. Een spel als Dead Space, Bioshock, LittleBigPlanet of Mirror's Edge gun ik van harte mijn aandacht. Maar na het uitspelen wil ik gewoon dolgraag aan een vervolg beginnen dat niet opnieuw moet innoveren. Het moet gewoon opnieuw een goede ervaring bieden, zonder duidelijk in herhaling te vallen natuurlijk. Ik denk echter dat maar weinig gamers op deze manier denken. Videospellen zijn nu eenmaal duur en dan kiezen we liever voor wat we kennen omdat innovatie kan tegenvallen.


10:33  Eerste info en screens Under Siege
10:17  RACE Pro
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Jonezy op 01-02-2009 om 10:34 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Originaliteit waardeer ik zeker, maar als je een spel als Mirrors Edge koopt, wat je daarna in 4 uur uitspeelt, dan voel ik me toch opgelicht, hoe origineel het ook is.

Jelle Havermans op 01-02-2009 om 11:48 [Niv: 103 / Exp: 5158]
originaliteit kan ik idd waarderen, maar dan moet het wel goed uitgevoerd worden. dead space is hiervan het perfecte voorbeeld, origineel, en doet (bijna) alles goed. Maar toch kan ik ook erg genieten van bijv. gears of war 2, die dit niet bijster veel nieuws maar is zo goed dat dat helemaal niet uitmaakt.

Gast (82.173.58.xxx) op 01-02-2009 om 12:20
Ik vond LBP leuker als een standaard far cry ,

Gast (217.123.238.xxx) op 01-02-2009 om 13:54
Ik speel liever iets vertrouwds met originele onderdelen erin (Mario Galaxy, GTA:SA) dan compleet nieuwe dingen.

No'tje op 01-02-2009 om 14:51 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Ik zou eerder gaan voor een nieuwe Zelda/mario/skate dan een nieuwe I.P. Dat komt omdat ik nooit genoeg kan hebben van Zelda/mario/skate maar ik vind wel dat sommige sequals heel er op elkaar lijken. Neem nou bijvoorbeeld Saints row 1 & 2 allebei in dezelfde stad maar wel met een nieuw verhaal, dan voel je je toch wel een beetje genaaid het had net zo goed dlc kunnen zijn.

Gewijzigd door No'tje op 01-02-2009 om 14:51

The Big N op 01-02-2009 om 14:52 [Niv: 89 / Exp: 4462]
leuk geschreven, ik hou zelf wel van originaliteit.

im2 op 01-02-2009 om 16:10 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Als men een sequel maakt heb ik liever dat ze eerst zorgen dat ze niet dezelfde fouten maken als bij het eerste deel en dan pas denken aan innovatie. Fouten oplossen kan soms ook al innovatie zijn.

Stammetje91 op 02-02-2009 om 00:22 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Innovatie is bij mij belangrijk tot in zekere maten. Net als Joni zegt, vind ik dat een bestaande serie gewoon moet voortborduren op de succesvolle gameplay. Een serie waarvan het eerste deel geflopt is, moet je gewoon laten bloeden en goede games op dezelfde manier verder laten gaan. Hierbij moet dan wel weer gelet worden op het feit dat de vervolgen niet te snel achter elkaar komen (*EA Games, kuch, kuch*).

Ik vind het zelf echt vervelend als in een bepaalde serie het control scheme bijvoorbeeld word aangepast.

Zaphod Breeblebox op 02-02-2009 om 10:07 [Niv: 19 / Exp: 951]
Hoe slim of goed is het om te innoveren..da's een lastige vraag.
Eerste wat meteen in mijn hoofd opkwam was de keuze van FF om met FF12
af te stappen van het turnbased systeem maar toch ook weer niet waardoor
je het idee krijgt dat je vrij kunt rondlopen, zonder dat dit werkelijk erg nuttig
is voor mijn gevoel. Doe mij maar weer gewoon ouderwetse turnbased gameplay....of is dat met de
"next gen" eigenlijk te stoffig?!

Innovatie kan natuurlijk ook het verbeteren en polijsten zijn van bestaande
controls / engine / gameplay. Dit zie je in Killzone2 en Gears of war Hier wordt de engine
voornamelijk onder handen genomen om te innoveren, terwijl de bestaande aspecten van alles wat
een shooter goed maakt er in zit of moet zitten (beetje jammer alleen van het missen van de coop
in killzone2)

Innovatie in gameplay kan ook redelijk desastreus uitpakken. Probeer geen game te maken die teveel draait om een gimmick.
Natuurlijk, De ideen achter SW-TFU en AINTD waren qua idee leuk, maar faalden natuurlijk wel gruwelijk.
De vraag is dan ook wat je moet doen met zo'n titel...Ik denk dat beide titels nog wel een kans zouden moeten krijgen
gebaseerd op de bestaande engine, maar als die weer falen is het, helaaspindakaas, de stekker er uit en jammer van alle
bloed zweet en tranen die je er in hebt gestopt. Te veel risico kent zijn gevolgen.

Een goede reeks hoeft niet veranderd te worden. Series als God of war en Prince of Persia hoef moet je niets aan doen
en voornamelijk al je energie stoppen in het verhaal...daar moet de orginaliteit in zitten.

Qua orginaliteit is er wel een soort van zonde...Een titel als x-blades doet in mijn ogen teveel
leentjebuur bij bestaande games. Zelf al zou het innovatief zijn op een bepaald aspect, dan is het
overmatig kopieren van stylen mij een te grote doodszonde.

Qua style zijn manga en rpg twee handen op één buik. Persoonlijk ben ik blij dat er ook goede westerse RPG titels verschijnen, want ik heb het wel gehad met de puppyooogjes en te grote hoofden voor een klein lichaam.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Poll Roundtable
Type:
Feature
Releasedatum:
Maandelijks
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden