Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Review:

World of Warcraft: Cataclysm


Door Leon van Poppel op 17-01-2011 om 13:11
Bron: Gamed

Een paar weken geleden was het dan eindelijk zo ver. Op dit moment had ik zitten wachten. Aan mijn voorbereiding mocht dan ook niks ontbreken. Een flinke voorraad energiedrank in huis, vrij gevraagd van mijn werk en ook op school wisten ze dat mijn aanwezigheid wat minder zou zijn dan andere weken. Ik was klaar voor 7 december, 00:00 om precies te zijn. Ik was klaar voor Cataclysm.

Mijn enthousiasme kan als vreemd worden beschouwd, omdat ik de maanden voordat Cataclysm uitkwam WoW helemaal links heb laten liggen. En met mij vele andere spelers. Niet alleen mijn eigen guild maar ook veel andere spelers die ik ken ingame waren de afgelopen maanden een beetje ‘Wrath-moe’. Op zich niet zo gek, Wrath of the Lich King was inmiddels ook al meer dan twee jaar oud en alle spelers die actief de game hebben gespeeld hadden ook wel alles gedaan wat ze wilden doen.

Twee maanden voor de lancering van Cataclysm, zag ik dat mijn guild weer actief was geworden. Klasgenoten zie je ook weer spelen op school. Ik kon het niet laten, en heb toen ook maar weer speeltijd gekocht, en sindsdien besteed ik bijna al mijn vrije tijd aan WoW. En met mij ook vele andere spelers want de servers zijn ook weer een stuk drukker geworden, en sinds 7 december is het al helemaal een gekkenhuis. Dit is natuurlijk een redelijk normaal verschijnsel voor een MMO. Als een uitbreiding op zijn laatste adem loopt, gaan spelers afhaken en met de lancering van de volgende komen ze weer in hordes terug. Maar in het geval van Cataclysm was het toch iets anders. Veel spelers waaronder mezelf waren Wrath of the Lich King, en daarmee ook WoW zat. Nieuwe content werd te snel te makkelijk, de enige 'echte uitdaging voor hardcore spelers bleek Lich King zelf op heroic mode (moeilijkere versie met betere loot).


Maar Blizzard heeft verandering beloofd. Ze hebben gezegd dat ze raids moeilijker willen maken, dat threat - zorgen dat de vijand de tank aanvalt en niemand anders - weer een issue gaat worden voor tanks en dat healers eigenlijk nog alleen maar mana hebben om de tanks overeind te houden, de rest is dus enigzins op zichzelf aangewezen. Kortom, de tijd van het hersenloos knopjes indrukken, met als enige bijkomstigheid af en toe weglopen uit vuur was afgelopen. Om dit te bewerkstelligen zijn er in Cataclysm een hoop zaken op de schop gegaan. Een van de meest drastische is in mijn ogen de aanpassing van loot die je krijgt voor raids. In het Wrath tijdperk was het zo dat je twee niveaus had van raiden. Een 25-man versie en een 10-man versie. De 25-man versie had een betere buit dan de 10-man versie. Dit leidde er toe dat de meeste guilds dan ook 25-man guilds waren aangezien iedereen natuurlijk de beste loot wilde hebben. Als speler kon je ook dus iedere raid twee keer doen per week, de 25-man versie en de 10-man versie. De raid Trial of the Crusader was zelfs mogelijk om vier keer per week te doen, de 25-man en de 10-man versie op normal en heroic.

Dit principe is aanzienlijk veranderd in Cataclysm. Nu is het zo dat je iedere raid maar één keer kunt doen. Je hebt dus de keuze om de 25-man of de 10-man versie te doen. Beide versies droppen nu dan ook beloningen van hetzelfde niveau. Heb je de eindbaas van de normale versie neer dan mag je het gaan proberen op heroisch, oftewel hc niveau. Je kunt voor iedere boss kiezen of je hem op normal of hc niveau wil doen, maar als je een baas verslaat kun je hem die week niet meer doen op hc, aangezien je dan al ‘saved’ bent voor die baas. Het spel onthoudt namelijk dat jij op dat personage die specifieke baas al hebt verslagen.


Deze veranderingen klinken op papier heel goed en ik juich ze dan ook zeker toe. Persoonlijk speel ik liever met een vast groepje van tien mensen, dan dat ik het hele gezeik van een 25-man raid moet meemaken. Voorheen deed niemand dit, omdat de beloningen die je kreeg van 25-mans beter waren, maar dit is nu niet meer het geval. Ook zorgt het nieuwe systeem ervoor dat mensen niet zo snel nieuwe gear verzamelen als dat in Wrath of the Lich King het geval was. Hierdoor blijft het verzamelen van een set langer leuk, en blijft content langer moeilijk omdat groepen niet zo snel te sterk worden voor de aanwezige bosses.

Het verzamelen van gear is sowieso een stuk lastiger geworden, mede omdat de hc versies van 5-man dungeons geen epics (sterkste gear) meer droppen. Om überhaupt hc dungeons in te kunnen gaan zul je eerst de normale versies een aantal keer moeten doen omdat je een minimaal item level nodig hebt om een hc in te kunnen. Ook kun je met justice points (punten die je krijgt voor het killen van bosses in hc dungeons) geen epic items kopen. Verder zijn bepaalde materialen die je nodig hebt voor epic die je kunt maken met professions zoals blacksmithing ‘Bind on Pick-up’ geworden. Dit leidt ertoe dat het voor mensen een stuk lastiger wordt om aan epics te komen omdat je niet meer alle mats die je nodig hebt van de Auction House kunt kopen.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   96
Sound   92
Graphics   81
Replay   99

Cataclym is een uitstekende uitbreiding die de game zeker nodig had.
96


13:48  SSX: Deadly Descents
11:49  DC Universe Online stapt UK Charts binnen
 Reacties (33)
 Pagina: 1 | 2
Gast (94.225.216.xxx) op 17-01-2011 om 13:20
amai dat is nogal een hoge score maar zelf heb ik WOW nooit gespeeld gewoon het is men ding niet

Nelus op 17-01-2011 om 14:00 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Terecht, het heeft echt goede vorderingen gehad. Storyline is weer top en alle oude spelers komen grotendeels terug, waaronder ik.

Stammetje91 op 17-01-2011 om 14:02 [Niv: 302 / Exp: 15113]
"Het verzamelen van gear is sowieso een stuk lastiger geworden, mede omdat de hc versies van 5-man dungeons geen epics (sterkste gear) meer droppen. Om überhaupt hc dungeons in te kunnen gaan zul je eerst de normale versies een aantal keer moeten doen omdat je een minimaal item level nodig hebt om een hc in te kunnen. Ook kun je met justice points (punten die je krijgt voor het killen van bosses in hc dungeons) geen epic items kopen. Verder zijn bepaalde materialen die je nodig hebt voor epic die je kunt maken met professions zoals blacksmithing ‘Bind on Pick-up’ geworden. Dit leidt ertoe dat het voor mensen een stuk lastiger wordt om aan epics te komen omdat je niet meer alle mats die je nodig hebt van de Auction House kunt kopen."

Dit klinkt echt als een geweldige verandering. Ik heb nooit lang als level 80 gespeeld, maar ik zag om me heen wel hoe makkelijk het werd om de beste gear te kopen/krijgen. Dit soort dingen kan ik alleen maar toejuichen. Zelfs nu ik het spel al enkele jaren niet meer aangeraakt heb.

Cylob op 17-01-2011 om 15:51 [Niv: 17 / Exp: 846]
"Beide versies droppen nu dan ook beloningen van hetzelfde niveau."

Wat is dan nog het nut van een raid met 25 mensen?

Gast (87.66.6.xxx) op 17-01-2011 om 16:01
Als je nieuw bent in WoW, kun je dan eerst rustig een tijdje teren op WoW en TBC voor je WOTLK and Cataclysm koopt, of schaf je je best direct alle expansions aan?

Is het ook nog mogelijk om nu nog de verhaallijn van Wrath of the Lich King te spelen als nieuwkomer, of is die kans voorgoed verkeken?

Velqor op 17-01-2011 om 16:46 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Ik zou graag de volgende keer een review zien van iemand die 1; niet verslaafd is. dus een unbased mening heeft 2; iemand die meerdere mmorpg's heeft gespeeld 3; iemand die WoW Pre-tbc heeft gespeeld.

Voor de rest goed geschreven, daar niet van.

Dit was voor mij, mijn hele guild en vele reviews die ik heb gelezen de slechtste 'uitbereiding' tot nu toe, maar ieder zijn mening.

Gast (93.125.254.xxx) op 17-01-2011 om 17:38
Ik zou zelf eerst teren op Wrath of the lich king er is zoveel veranderd na cataclysm daarnaast is het levelen een stuk makkelijker in mijn mening in cataclysm dus voor de full experiance zou ik eerst wotlk doen en dan switchen naar cata

KingLikesCookies op 17-01-2011 om 17:51 [Niv: 51 / Exp: 2529]
Sinds wanneer is Leon van Poppel redacteur bij Gamed?

Gast (80.56.24.xxx) op 17-01-2011 om 18:27
Goede review.

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-01-2011 om 18:37 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
@KingLikesCookies: Deze week.

StijnNL op 17-01-2011 om 19:08 [Niv: 11 / Exp: 554]
96 score, man man man...

Gast (213.119.31.xxx) op 17-01-2011 om 19:36
Goede review!

Boogieboyz op 17-01-2011 om 19:44 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Power unlimited gaf het ook al een 100, voor degene die fronsen bij deze score.

Gast (213.34.70.xxx) op 17-01-2011 om 19:55
nice

Gast (77.171.76.xxx) op 17-01-2011 om 20:05
Leon van Poppel is hij nieuw ik heb hem nog nooit gezien of van hem gehoord.

laraishond op 17-01-2011 om 21:02 [Niv: 154 / Exp: 7700]
@ikzoekruzie
naar mijn mening zegt dat niet zoveel (meer)

Maar van wat ik heb gezien verdient Cataclysm zeker een hoog punt
(al kun je dan niet echt oordelen natuurlijk, maar geeft wel een indruk)

@Gast (77.171.76.xxx)
zie reactie Joni...

Gast (85.146.36.xxx) op 17-01-2011 om 21:10
Ik vind dit persoonlijk de beste uitbreiding, heerlijk verhaal, dat fasing is heel goed gedaan!
Ik speel al vanaf vanilla, met bepaalde tussenstops, maar ik heb me in tijden niet meer zo vermaakt met WoW! Terecht cijfer naar mijn mening

Stammetje91 op 17-01-2011 om 21:47 [Niv: 302 / Exp: 15113]
@ikzoekruzie
Dan heb je het natuurlijk ook wel over een ongelofelijk hoogstaand tijdschrift.

Leon van Poppel op 17-01-2011 om 22:06 [Niv: 0 / Exp: 13]
Het blijft lastig om een MMO een cijfer te geven, aangezien het voor iedereen een andere ervaring kan zijn. Wel vind ik dat Blizzard het spel echt nieuw leven in heeft geblazen zonder de oude garde in het gezicht te spugen door het te makkelijk te maken of iets dergelijks.

Vandaar ook het hoge cijfer, er zijn maar weinig games die zo'n grote hype waar kunnen maken.

Louis Tinner op 17-01-2011 om 22:21 [Niv: 201 / Exp: 10063]
PU? wow die geven bijna nooooooit 10-en weg...

Je ziet door de 10-en de games niet meer

Gast (83.83.106.xxx) op 17-01-2011 om 23:34
Haha de PU :')

WoW is gevaarlijk. Toffe game hoor, maar het brengt alleen maar no-lifers voort. Ben blij dat ik 2 jaar geleden ben kunnen stoppen. Gasten denken dat ze echt wat voorstellen in die 'wereld'

Geef mij maar een WC4

Gast (83.83.106.xxx) op 17-01-2011 om 23:35
Excuus voor de grammar.

Velqor op 17-01-2011 om 23:59 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Leon van Poppel

Hallo Leon, allereerst leuk dat jij erbij bent op gamed en een mooie review.

Maar ik ben het hier niet helemaal met je eens. ten eerste heeft blizzard het levelen versimpelt, die xp rate is omhoog. Het gaat nu ruim een aantal keer zo snel, en de waardes van vele producten zijn echt enorm omlaag, zo heb je redelijke gear voor een kleine prijs. dan kun je wel maanden gearen, maar daar heb je niet veel aan. Tevens worden er bij mechanics dezelfde truucs toegepast. Het (Voor Cata spelers) bekende auto/mount/paard systeem, iets ophalen, iets opblazen. Het ziet er leuk uit, voor één keer maar dit word in elk gebied een aantal keren herhaald.

Voor de 'hardcore' mmorpg/WoW speler is deze uitbereiding het zeker niet, voor de WoW-speler kan ik begrijpen dat het het wel is

Anyway, ieder zijn mening nogmaals.

Boogieboyz op 18-01-2011 om 00:14 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Ik dacht dat de PU nogal wat aanzien had in NL. Blijkbaar niet dan

Enne Dellion, Het lvlen is idd makkelijk ja, maar dan begint de ellende pas. De godganse WoW community zucht momenteel onder de extreem hoge moelijkheidsgraad van de nieuwe heroics en raids, en het is lastiger dan ooit om aan goeie gear te komen, die moelijk te upgraden is met gems en enchants omdat de prijzen op de AH voor de materials tegenwoordig de pan uitrijzen. Lol en jij zegt dat dingen juist goedkoper zijn geworden hahaha. Epic gear is ook moelijker te krijgen, aangezien dat weer meer voor raiders only is gemaakt net als in het lvl60 tijdperk. Om nog maar te zwijgen van Tol Barad, waar je tijdens dailies in de pan word gehakt door mobs die opeens retegevaarlijk zijn in tegenstelling tot dat hakvoer in Lich King. Het is haast een vereiste om daar met 2 man heen te gaan, tenzij je corpserunnen leuk vind.

Je hebt gelijk wat je zei, maar je had het puur alleen over het questen en lvlen, niet over de endgame content. En die is fukking hardcore voor zover ik er verstand van heb.

Gewijzigd door Boogieboyz op 18-01-2011 om 00:22

Velqor op 18-01-2011 om 00:22 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Dat verschilt ook per server, op mijn server zijn de prijzen juist gezakt. dit is dan ook totaal nieuw wat ik van jou hoor, bij ons is het andersom en het tegenovergestlde kan ik me dan ook amper voorstellen.

En opnieuw, ik vond serieus pre-tbc vele malen moeilijker, oke deze instances zijn lasig. Maar als je dan bij jezelf nagaat.. Ze zijn helemaal niet moeilijk, zo was het in het verleden ook! Het gaat eindelijk weer de goede kant op (qua instances) Als ze bij de volgende uitbereiding de rest moeilijker maken, kom ik. En mijn gehele alliance weer terug. Tot die tijd, nee dankje. Zelfs level 85 halen op runescape duurt nog langer.

Het is nog steeds een eitje vergeleken met pre-tbc, het zijn gewoon de mensen die verwend zijn geworden. (Voor mij is het enige echt pluspunt de lore, de worgen zijn ontzettend vet gedaan. Jammer dat hier dus weer die herhalende mechanieken in voorkwamen)

Watbetreft hardcore, kom terug als je Dark Ages of Camelot had gespeeld. Tuurlijk kun je WoW ook 'hardcore noemen', Maar dan zou ik dat doen in een nieuwe term, Soft Mmorpgs ofzo. weetikhet, maar in de algehele term komt het niet eens in de buurt van échte hardcore mmorpgs.

Maar ieder zijn mening nogmaals.

Gewijzigd door Velqor op 18-01-2011 om 00:24

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
World of Warcraft: Cataclysm
Type:
Game
Releasedatum:
07-12-2010
Ontwikkelaar:
Blizzard Entertainment
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media