Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

Stacking


Door Joni Philips op 22-02-2011 om 07:02
Bron: Gamed

Dankzij de Xbox Live Arcade en de PlayStation Store kunnen developers blijven experimenteren met originele games ondanks de stijgende ontwikkelkosten, en dat is iets wat ze bij Double Fine goed begrepen hebben. Na Costume Quest komen ze nu met Stacking, een game met een originele invalshoek.

Die originele invalshoek wordt meteen duidelijk bij het opstarten van de game, Double Fine koos voor de stijl van een stille film waarbij het verhaal wordt verteld via stilstaande tekstkaarten die tussen de scčnes verschijnen. Aan de zijkanten van het scherm krijg je ondertussen de rand van een filmrol zien, zoals het normaal is bij oude films. De kleuren hierbij zijn redelijk flets gehouden, het spel gebruikt een duidelijke bruinfilter om de game ouder te laten lijken. Tijdens de gameplay wordt de tekst simpelweg via tekstballonnen weergegeven, maar de ietwat ouderwetse stijl wordt bewaard en die past perfect bij het verhaal. De game speelt zich namelijk af in het tijdperk van de industriële revolutie waarin kinderarbeid en verdoken slavernij heel normaal waren. De 'kwaadaardige' fabriekseigenaren deden niets liever dan het 'gepeupel' misbruiken, wat gedemonstreerd wordt in Stacking.

Ook de familie Blackmore maakt hier kennis mee, het gezin is arm wanneer een industriële gigant met de naam The Baron vader Blackmore een goede job aanbiedt. Als vader verdwijnt, belandt de familie echter in diepe schulden en The Baron eist de kinderen van het gezin op. Enkel in Charlie Blackmore, het jongste kind, heeft The Baron geen interesse. Het kind is veel te klein om te werken in zijn ogen, maar dat lijkt een gigantische fout voor The Baron. Charlie wordt namelijk achterdochtig en hij besluit zijn broers, zussen en vader te zoeken. In een viertal unieke omgevingen, waaronder een treinstation en een stoomschip moet hij allerlei puzzels oplossen om zijn gezin te bevrijden. Het verhaal is zeer eenvoudig, maar werkt doeltreffend. Uit medelijden met Charlie zet je met plezier door om de game zo snel mogelijk uit te spelen.


De game zelf maakt het snel uitspelen ook zeer gemakkelijk, zo kun je elke puzzel in de game op meerdere manieren oplossen en de game laat je hierbij zelf kiezen. Achteraf kun je dan elke puzzel opnieuw bezoeken om elke oplossing te vinden. Soms zal je hierdoor sterk moeten doordenken, wat natuurlijk ideaal is want de game draait toch rond zijn puzzels en die puzzels zijn vaak zeer origineel, wat grotendeels komt door de unieke natuur van de wereld van Stacking. De game wordt namelijk niet gespeeld met mensen, maar met Matroesjka poppetjes. Deze poppetjes zijn in het echte leven bekend omwille van de mogelijkheid om ze in elkaar te plaatsen, waarbij je telkens een kleiner poppetje vindt. Ook in deze game is het telkens de bedoeling om in grotere poppetjes te springen; door achter een andere Matroesjka te staan, kan Charlie deze overnemen.

Dit overnemen van andere poppen is het centrale punt van elke puzzel in Stacking, want je kunt alleen een pop overnemen die één maat groter is en elke pop heeft zijn eigen functies. Je zal dus altijd op zoek moeten naar de pop met de functies die jij wil. In de eerste wereld moet je bijvoorbeeld op zoek naar een blondine om een wachter af te leiden, waarna je uit de blondine moet springen en de wachter kunt overnemen om zo een deur te openen. Charlie moet echter eerst een andere pop overnemen, zodat hij groot genoeg is om de blondine en de wachter over te nemen. Naarmate de game vordert, wordt de maximale grootte van poppen groter en krijg je dus ook meer denkwerk om een ideale oplossing te vinden. Aangezien er veel poppen zijn met unieke vaardigheden, zul je bijna continu in andere poppen moeten springen.


Onderweg kan je ook een beetje plezier beleven, met sommige poppen kun je ‘Hi-Jinks’ uithalen. Zo is er op het stoomschip een pop waarmee je iedereen een slag van je handschoen kunt verkopen. Doe dit tienmaal en je verdient een bonus. Samen met het feit dat je voor elke puzzel ook meerdere oplossingen moet verzamelen en in elk level bepaalde figuren moet vinden, betekent dit dat je wel even bezig zult zijn om elk level 100% uit te spelen. Gelukkig beloont Stacking je hiervoor ook. Zwerver Levi maakt namelijk prachtige afbeeldingen van je avonturen; welke je kunt bewonderen in het treinstation aan het begin van de game. Je wordt dus niet alleen beloond met Achievements of Trophies in deze game, en de beloning is zeker de moeite waard. Het feit dat je de game hierdoor redelijk snel kunt uitspelen, wordt door deze extra’s op succesvolle wijze ongedaan gemaakt.

Terwijl je alle oplossingen probeert te verzamelen, begint de verveling naar het einde wel toe te slaan omdat sommige oplossingen wel vergezocht zijn. Ook de camera zal af en toe tegenwerken, maar dat zijn kleine details in deze rustige game. Veel belangrijker is dat de besturing zeer vlot is, dat de game je echt meesleept in het avontuur en dat de ervaring zeer uniek is. De game is hierdoor zeer de moeite, Double Fine heeft met digitale games de juiste formule gevonden.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   85
Graphics   85
Replay   85

Met poppen spelen was nog nooit zo leuk.
86


10:06  Minecraft gaat mobiel
07:00  Elf screenshots Warriors: Legends of Troy
 Reacties (1)
 Pagina: 1
GekooktEi op 22-02-2011 om 13:51 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Erg tof spel, ik vind het fijn dat originaliteit op PSN en XBLA nog beloond wordt, aangezien het bij retail games vaak afgestraft wordt... Hopen dat er van Double Fine nog velen volgen!

Zou stiekem natuurlijk heel episch zijn als ze weer een point 'n click zouden maken á la LucasArts times Telltale bewijst tegenwoordig toch wel dat dat genre nog leeft!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Stacking
Type:
Game
Releasedatum:
09-02-2011
Ontwikkelaar:
Double Fine Productions
Uitgever:
THQ Inc.
Media:








Meer media