Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Feature:

Retro Geschiedenis: De Zesde Generatie Consoles


Door Joni Philips op 18-10-2005 om 16:14

Als je het verleden en het heden bestudeert, kun je de toekomst beter voorspellen. Dat is één van de redenen om terug in de geschiedenis te gaan. Hier op Gamed gaan we generatie per generatie terug in de tijd tot aan de oerknal van het gamen, in de hoop om je zo een beter beeld van het fenomeen te geven. We beginnen bij de zesde generatie consoles en handhelds, een generatie die bijna ten einde loopt.


De zesde generatie consoles en handhelds is de meest bekende periode voor ons, we leven nu namelijk deels in de generatie. Van DreamCast tot GameCube en van Game Boy Advance tot Game Boy Micro, allen behoren ze tot deze generatie die soms nog wel eens het 128bit tijdperk wordt genoemd in analogie met het 8, 16 en 32bit tijdperk. In tegenstelling tot toen, liggen consoles krachtsgewijs echter verder uit elkaar. De CPU van een DreamCast bijvoorbeeld blijft steken op 64bit, net zoals de PlayStation 2 die kon pronken met de 128bit Emotion Engine waar de Xbox dan weer een CPU van 32bit heeft in combinatie met een GPU van 256bit.

Het era van de gevallen grootheid:
De Sega DreamCast was de eerste console die op de markt kwam. Reeds in 1998 verscheen hij in Japan, en stond daarmee bekend als de eerste console die 128bit berekeningen aan kon, terwijl hij maar over een 64bit CPU beschikte. De games die op deze console verschenen, zoals Soul Calibur, Metropolis Street Racing (~ Project Gotham Racing) en Shenmue, behoren nu nog steeds tot de topgames van de generatie. Een dramatische marketingcampagne, de trage gamereleases in Europa en de PlayStation 2 hype zorgden echter voor problemen en daarom moest Sega zich in 2001 terugtrekken van de consolemarkt. Ooit de grootste uitdager van Nintendo, teruggebracht tot een financieel zwalpend bedrijf dat moest fuseren met het grotere Sammy om te overleven. Sindsdien was Sega nooit meer hetzelfde. Met Microsoft kwam er in 2001 direct een nieuwe speler op de markt om de plaats in te nemen van de DreamCast, waar games zoals Shenmue 2 en Project Gotham Racing groot succes kenden.

De DreamCast en enkele games.
De DreamCast en enkele games.


De handheld generatie:
Handhelds zijn al sinds Pokémon zeer populair maar in de zesde generatie wonnen ze pas echt aan populariteit. In eerdere generaties verschenen er steeds veel consoles en maar weinig handhelds maar nu werd die situatie omgedraaid, vier consoles verschenen tegen acht handhelds. Nintendo kwam met de krachtige duo 16bit Game Boy Advance in 2001 om hem twee en vier jaar later te vernieuwen met de SP en de Micro, de laatste handheld voor de zesde generatie. Maar niet alleen Nintendo kwam met een handheld. De Neo Geo Pocket Color en de Wonderswan Color, respectievelijk van SNK en Bandai, kwamen er enkel in Zuidoost-Azië en deden het er redelijk goed, zelfs beter dan de Xbox.

Handhelds in stijgende lijn.
Handhelds in stijgende lijn.


Niet alle handhelds deden het even goed, de hybride handhelds die bijvoorbeeld ook als PalmOS of GSM konden gebruikt worden, deden het allesbehalve goed. De GSM-wannabee N-Gage en zijn opvolger werden groots gelauncht maar verkochten niet, de Tapwave Zodiac deed het nog slechter, 99% van de gamers heeft waarschijnlijk zelfs nog nooit van de handheld gehoord. Het succes van de handhelds zet zich ook in de zevende generatie voort, de weg ligt open voor de Nintendo DS, de PlayStation Portable en de Gizmondo, deze breken zonder twijfel de technologische top die jaren geleden werd voorspeld voor handhelds.

De opkomst van online verslaggeving:
Sinds 1999 kennen online media ook een immense stijging qua succes. Voorheen waren er amper gamesites maar sindsdien is het aantal sites dat je snel en correct informatie brengt geëxplodeerd. Deze trend zette zich zo sterk voort dat veel magazines al lang niet meer de snelheid van reviews en nieuws kunnen bijhouden en het voor bekeken hielden. Ook dat is een trend die zeker niet meer zal stoppen. Wie wil er nu eenmaal betalen voor informatie die hij sneller en gratis op het internet kan vinden?

Pagina: 1 | 2


17:09  Prachtige screens van robot-game Chrome Hounds
14:04  Nintendo DS populairder dan PSP in Japan
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Ikkyu op 18-10-2005 om 19:41 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Leuk tekstje Joni. Knap gedaan.

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-10-2005 om 20:27 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Bedankt, expect more next week

adembaba op 19-10-2005 om 17:49 [Niv: 5 / Exp: 232]
Knap werk joni

manga meisje op 20-10-2005 om 16:44 [Niv: 9 / Exp: 438]
ik had vroeger een gameboycollor maar die zit tegenwoordig te rotten onder mijn bed zinds ik die psp gekocht heb en trouwens ik vindt deze tekst ook leuk hoor Joni kusjess * maar wanneer komen er nog rpg's ??

Gast (84.184.99.xxx) op 29-11-2007 om 21:43
:X }> :'( :(

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Retro Geschiedenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden