Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Feature:

Retro Geschiedenis: Het 16 Bit Era


Door Joni Philips op 01-11-2005 om 00:10

Als je het verleden en het heden bestudeert, kun je de toekomst beter voorspellen. Dat is één van de redenen om terug in de geschiedenis te gaan. Hier op Gamed gaan we generatie per generatie terug in de tijd tot aan de oerknal van het gamen, in de hoop om je zo een beter beeld van het fenomeen te geven. We zijn ondertussen al toe aan onze derde feature waarin we het 16 Bit era gaan bestuderen.


Veel consoles zijn er niet verschenen in het 16 Bit era; enkel NEC, Sega, Nintendo en SNK hebben een console uitgegeven in die tijdspanne. Het lijstje consoles lijkt uiteindelijk wel lang omdat men add-ons maakte voor de consoles en ze op verschillende continenten andere namen droegen. De 16 Bit periode begon in 1987 met NECs PC Engine die hier uitkwam als de TurboGrafx 16, en zou duren tot 1995 wanneer de eerste succesvolle 32 Bit consoles verschenen. In de tussentijd verschenen de Sega Mega Drive (of Genesis), de Neo Geo van SNK en van Nintendo de Super Famicom of de Super Nintendo.

De eerste handhelds
Tegenwoordig hebben veel gamers één of meerdere handhelds maar een twintig jaar geleden was dit nog ondenkbaar, er bestonden geen handhelds. De Game Boy van Nintendo verscheen in 1989 in Japan net zoals de Atari Lynx, de Sega Game Gear liet een jaartje langer op zich wachten. Veel verschil qua kwaliteit was er eigenlijk niet tussen de systemen. Zowel de Lynx als de Game Gear verbruikten veel batterijen en kregen weinig topgames maar ze waren ook technisch superieur aan de Game Boy, zo had de Game Gear reeds een backlit screen en een kleurenscherm. Ze kregen beiden ports van populaire franchises zoals vandaag de dag nog steeds het geval is met de meeste handhelds.

Game Gear Vs Game Boy
Game Gear Vs Game Boy


Tegen het einde van het tijdperk leken ze beide uit te sterven. De Game Gear was de eerste handheld die serieuze concurrentie was voor de Game Boy serie van Nintendo, zijn opvolger, de Sega Nomad faalde echter snel waardoor Sega geen handhelds meer uitbracht. Ook de Game Boy stond aan de rand van de afgrond, een kleine studio genaamd Game Freaks zorgde echter voor de redding. Zij brachten in 1996 de gigantische hit Pokémon uit. De games zorgen voor een heropleving van de Game Boy sales en Nintendo verwierf de totale dominantie over de handheldmarkt met een marktaandeel van ongeveer 95%. Pas in de zevende generatie verscheen er een handheld die een bedreiging vormt voor dat gigantische percentage.

De start van de kinderachtige reputatie van Nintendo
Mortal Kombat was in de arcade een fenomeen maar de gore 'fatalities' en al het bloed in de game veroorzaakten veel ophef. Nintendo, dat toen al een kwalijke reputatie qua censuur had, bewees dit nogmaals door al het bloed en fatalities uit de game te verwijderen. Dat was de perfecte kans voor Sega, ze profileerden zich als de console voor de volwassen gamer door de game ongecensureerd te laten verschijnen. Dit was een succes want tot vandaag de dag heeft Nintendo nog steeds een kiddy imago en de Mega Drive versie van de game scoorde veel beter dan de SNES versie. Wanneer Mortal Kombat 2 verscheen, besloot Nintendo de game niet te censureren maar het kwaad was al lang geschied.

Pagina: 1 | 2 | 3


00:15  Midway maakt lijstje voor 2006 bekend
20:32  PSP prijsdaling in Hong Kong en Taiwan
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Gast (81.242.121.xxx) op 01-11-2005 om 09:21
Pas in de zevende generatie verscheen er een handheld die een bedreiging vormt voor dat gigantische percentage.

NIet overdrijven de psp verkoopt wel niet slecht maar nintendo verliest totnu toe toch niet veel marktpercentage.
Want wereldwijd gaan er nog steeds evenveel gba als psp over de toonbank en daar moeten dan nog de DS sales bij

Gewijzigd door Joni Philips op 01-11-2005 om 09:35

Joni Philips (Eindredacteur) op 01-11-2005 om 09:34 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
@Gast; Nintendo zal na deze generatie dat percentage van 95% zeker niet meer houden. Daarvan kun je nu al zeker zijn. En de PSP is de eerste handheld die daarin zal slagen sinds de Game Gear.

Lennie1973 op 01-11-2005 om 10:11 [Niv: 31 / Exp: 1566]
Toen ik die gameboypocket had, vond ik ook dat er maar weinig leuke games uit kwam. alleen Zelda, FFadventure, Chessmaster en monopoly had ik maar met deze vier had ik en heb ik nog steeds heel veel fun en over censuur dacht ik vroeger nog niet na. Ik kende dat woord niet eens. handhelds waren er om op te gamen Trouwens. Op de verzamelaarsjaarbeurs in Utrecht dat over twee weken is, worden ook veel oude games en consoles verkocht

Gewijzigd door Lennie1973 op 01-11-2005 om 10:16

Joni Philips (Eindredacteur) op 01-11-2005 om 10:27 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Mortal Kombat zonder fatalities is erg hoor

Ikkyu op 01-11-2005 om 13:45 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Mortal Kombat zonder fatalities IS gewoon geen Mortal Kombat !!!! (waarom vertalen wij anders de spelnaam simpelweg als 'strijd tot de dood' )

Maar ik vond het prachtig om op de Game Gear mortal kombat 1 te spelen in kleur en bijna evenwaardig aan de console-versie!! (daar kon de gameboy niet aan tippen)

Mmmmm, die nostalgie

Ikkyu op 01-11-2005 om 13:46 [Niv: 88 / Exp: 4417]
btw, zelfs Mortal Kombat 3 op de gameboy stelde niks voor i.v.m. Mortal Kombat 1 op de Game Gear.

Red_Army op 01-11-2005 om 14:37 [Niv: 28 / Exp: 1392]
goed geschreven

NL|MegaMika op 01-11-2005 om 14:55 [Niv: 134 / Exp: 6703]
De enige goede MK op de GameBoy is deel 2, die ging tenminste nog enigzins snel. Ondanks vele nostalgische uurtjes MK2 en 3 haat ik de serie omdat je niet kan blocken door simpelweg naar achteren te drukken. Een aparte knop werkt irritant..

Gast (75.64.105.xxx) op 22-11-2007 om 01:15
*D _O_ _O_ _O_ *D *D *D *D :) :( :( :( :D ;) _O_

streetfighter op 26-07-2009 om 04:08 [Niv: 42 / Exp: 2104]
de 16 bit generatie heeft ons een paar van de beste games oit gegoven : Sonic The hedgehog , streets of rage , Street Fighter 2 enz

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Retro Geschiedenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden