Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Column:

Hypocriet Seksisme


Door Joni Philips op 24-08-2013 om 08:45
Bron: Gamed

Jarenlang was de game-industrie een mannenclub, maar momenteel belanden steeds meer vrouwen in de game-industrie alwaar zij allerlei functies innemen. Op alle niveaus worden ze echter geconfronteerd met het rampante seksisme dat alleen voor kan komen in een industrie gedomineerd door mannen.

Op de werkvloer krijgen ze continu te maken met vooroordelen zoals ‘games met vrouwen in de hoofdrol verkopen niet’ en ‘dat personage heeft grotere borsten nodig’ terwijl ze op gamebeurzen worden behandeld als veredelde booth babes. Ook games zelf helpen vaak niet mee door vrouwen als slachtoffer voor te stellen welke gered moeten worden of door hen compleet te seksualiseren zoals Dragon’s Crown doet. Deze voorbeelden worden echter steeds vaker opgevangen en via bijvoorbeeld de videoserie Women vs. Tropes wordt het probleem ook duidelijk aangekaart. Op deze manier kunnen we alleen maar hopen dat vrouwen en mannen ooit op gelijke voet behandeld zullen worden binnen de game-industrie, wat alleen maar positief kan zijn om nieuw bloed naar de game-industrie te lokken en met nieuwe ideeën op de proppen te komen. Het aankaarten van seksisme binnen de game-industrie is dus uitermate belangrijk, maar tegelijkertijd moet men opletten dat de kritiek niet lachwekkend hypocriet lijkt.

Zo was er recent een mediastorm rond een bepaalde scène in Hotline Miami 2. De game die draait rond een overdreven verfilming van de evenementen uit de originele Hotline Miami, werd recent getoond aan de pers waarbij één scène extra nauwkeurig onder de loep wordt genomen. In die scène moordt de hoofdrolspeler opnieuw een volledig huis aan mannen uit waarna hij geconfronteerd wordt met een eenzame vrouw, eentje die hij eerst besluit te verkrachten alvorens haar te vermoorden. Op dat moment roept de regisseur cut en blijkt de hele scène in kaart gezet te zijn, maar volgens enkele journalisten ging dit te ver. Een verkrachting in een game kan niet. Maar waarom niet? Als je kijkt naar wat Hotline Miami is, is een verkrachting juist exact wat je daar verwacht. Als je die game nog niet hebt gespeeld, mag je hier meteen stoppen met lezen want onderstaande tekst bevat overduidelijke spoilers voor de originele Hotline Miami.

Het vredige Hotline Miami 2
Het vredige Hotline Miami 2

Het gaat hier toch echt om de opvolger van Hotline Miami, de game waarin een duidelijk psychisch gestoorde man compleet doorslaat en probeert om zoveel mogelijk mensen te vermoorden. Aan het begin van de game probeert het spel je nog wijs te maken dat jij goed bent. Je doodt gangsters en redt een meisje dat bijna vermoord wordt door een gigantische gangster. Het geweld escaleert echter snel terwijl je moeiteloos bevelen blijft volgen. Waarom eigenlijk? Het is een vraag waar je pas op komt wanneer je in een politiebureau belandt waar je elke aanwezige agent naar het hiernamaals helpt. Het idee dat jij de ‘goede’ bent, mag dan al snel de deur uit. Jij bent het psychisch gestoorde speeltje van een of andere gek die een oorlog wil starten. Jij bent de slechterik die net 2000 mannen, een dozijn honden, twee panters en welgeteld één vrouw heeft vermoord. Je speelt een crimineel van het ergste soort.

Iemand vermoorden op een zo vernederend mogelijke manier, is exact wat Hotline Miami van je verwacht. Het is van zo’n hoofdpersonage, zo'n psychopaat, dat je juist zou verwachten dat hij iemand probeert te verkrachten. Waarom zou een verkrachting in een game dan een slecht signaal sturen? Of beter gezegd, waarom zou een verkrachting dat signaal sturen en niet het zinloze geweld die overal bejubeld werd door dezelfde journalisten? Als gamers hebben we dat zinloze geweld al lang geaccepteerd en games die ons daarmee confronteren zoals Hotline Miami, zijn juist sterk nodig. Waar begint het idee dat wij kiezen wat we doen in een game en dat de game ons niet simpelweg in de meest gruwelijke richting stuurt? De verkrachting is hiervan een escalatie: hoever kun je een speler laten gaan voor zijn interne moreel de overhand neemt? Het tonen van die scène was dan ook ongetwijfeld de juiste keuze van Dennation Games, de ontwikkelaar achter Hotline Miami.

Hunters nemen alleen mannen aan, sorry!
Hunters nemen alleen mannen aan, sorry!

Als game-industrie durven we soms simpelweg niet meer incorrect te handelen. Het is waar dat seksisme een probleem blijft binnen de game-industrie, maar die beschuldiging blijft eveneens als een spook boven de industrie hangen. Zoals eerder gezegd vermoord je in Hotline Miami duizenden mannen – je haalt een Trophy voor ongeveer 2000 kills, een Trophy die je heel snel krijgt – maar je komt amper één vrouwelijke vijand tegen. Ga nu eens The Last of Us singleplayer spelen en tel hoeveel naamloze vijanden daar vrouwen zijn? Als je de geïnfecteerde monsters niet meerekent, zijn er dat exact nul. Naughty Dog heeft met opzet geen vrouwelijke vijanden in de singleplayer geplaatst. Het is iets wat je ziet in veel games. Wanneer we een man vermoorden in een game is dit logisch; een vrouw vermoorden of slaan daarentegen wordt niet gedaan. Het is een dubbele standaard die niet past, zeker niet wanneer je juist seksisme in games aanvalt.

Het seksisme in games gaat namelijk verder dan de seksualisering van vrouwen. Veel bedrijven lijken namelijk bang om hun hoofdzakelijk mannelijke hoofdpersonages vrouwen pijn te laten doen. Maar als we gaan voor gelijke kansen in videogames: minder seksualisering, minder slachtofferrollen en meer hoofdrollen; moeten we dan ook niet strijden voor meer vrouwelijke vijanden? In die zin is de kritiek op seksisme in videogames zelf zeer hypocriet. Klagen over het feit dat praktisch alle vijanden mannen zijn, doen we namelijk niet. Als er dan eens iemand is met een vrouwelijke vijand waartegen het mannelijk hoofdpersonage seksueel geweld – en geen geseksualiseerd geweld want het is zeker geen sexy scène – gebruikt, dan wordt dat eveneens bekritiseerd ondanks het feit dat het perfect past binnen de psychopathische context van Hotline Miami. Strijden voor gelijkheid binnen games en tegelijk vooral mannen als vijand gebruiken, past namelijk niet.


08:46  Devil Summoner: Soul Hackers
08:16  [GC] Cambeelden Super Mario 3D World
 Reacties (1)
 Pagina: 1
masterninja op 24-08-2013 om 16:51 [Niv: 33 / Exp: 1645]
Tja ik ben de discussie over seksisme al heel lang zat op een bepaalde manier is het gewoon hypocriet. Kijk dat seksisme er is ga ik niet ontkennen maar tegelijkertijd vind ik censuur gewoon erger. Dragons Crown bijvoorbeeld alle karakters zijn zo over de top, waarom? Omdat de makers ze zo wilden ontwerpen! Waarom denken sommige dat ze het recht hebben om te zeggen dat mag niet?

Wij maken het toch niet? Vind je het niet kunnen koop het niet etc. Anderen vinden het geweldig dus dan heeft het net als normale kunst recht om te bestaan. Ik vind dat we te ver door aan het slaan zijn naar politieke correctheid, bovendien niet elke persoon vind die dingen aanstootgevend.Heb mijn vriendin nooit horen klagen over de dames in Dead Or Alive of Lara Croft haar perfecte maten.Maar omdat het sommigen aanstoot is het verkeerd dat ze er zo dus uitzien?

Seksisme bestaat...maar artistieke vrijheid moet ook bestaan!Als een minderheid over elke game mag gaan beslissen en zegt dit stoot mensen aan dus dat doen we maar niet dan word je nooit serieus genomen. Kunst mag aanstootgevend zijn en het hoort emoties op te roepen!

Zijn er feministen die willen dat het anders gedaan word start dan je eigen studio! Je bent zo een indie! Want eerlijk is eerlijk iemand vertellen dat iets anders moet is nooit zo effectief als zelf voor die verandering zorgen. Dat is wat ik aanstootgevend vind het constante gezeur door mensen als die Anita Sarkeesian waarom het wel effe anders mag. Lekker van de zijlijn bekritiseren, als je dan kritiek hebt begin dan eerst meisjes te bekritiseren die andere meisjes treiteren omdat ze games willen gaan maken.

Niet genoeg vrouwen in de industrie om een balans te creëren is dan een logisch gevolg. Dat is wat er nodig is een balans!En dus niet het veranderen van games zoals de makers het willen! We hebben vrouwen nodig die games designen zoals hun het willen! En daarvoor hoeven ze niet bij de grootmachtten te beginnen! Want alle grote spelers waren ook ooit begonnen als indie! We zitten niet op een punt waarbij vrouwen het onmogelijk gemaakt worden om voor verandering te zorgen maar juist het tegenovergestelde!

Dus ja waarom vrouwen zelf het probleem niet laten oplossen? Dat is toch waar feminisme om draait? En de mogelijkheden zijn er! Zo lang andere makers ook gewoon mogen maken wat hun willen! Dus hotline miami 2 kom maar op!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden