Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Juni 2019
Gamed Gamekalender Maart 2019
Gamed Gamekalender Februari 2019
Review:

Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call


Door Mafusto op 28-09-2014 om 11:18
Bron: Gamed

Twee jaar geleden kwam Square Enix met het positief ontvangen Theatrhythm Final Fantasy, een rhythm game die volledig rondom Square's populaire Final Fantasy serie draait. Momenteel is het vervolg op deze game - die de subtitel Curtain Call heeft gekregen - in de winkels te vinden, maar is deze het spelen waard?

Hoewel de game Curtain Call wordt genoemd is een toegift een betere verwoording. Het spel neemt alle content van het origineel en stopt er een heleboel extra's bij. Een goed voorbeeld daarvan is de lijst met nummers die eerdere content aanvult met nummers uit andere Final Fantasy games.

Met meer dan 200 bekende deuntjes, verspreid over 27 verschillende Final Fantasy spellen, is er voor elk wat wils. Het aantal is nog verder op te krikken door de DLC die in de eShop te vinden is. De liederen zijn elk onder te verdelen in één van de drie music stages: Field Music Stage (FMS), Battle Music Stage (BMS) of Event Music Stage (EMS). In een FMS vergezel je een partylid of een vliegschip langs een bekend pronkstok uit de gelijknamige game uit de serie, terwijl de BMS een aaneenrijging van monstergevechten is. De EMS laat je spelen terwijl zich op de achtergrond het spektakel van een CGI-filmpje zijn best doet om je aandacht van het spel te onttrekken. Ondanks de drie verschillende soorten stages, blijft de gameplay echter hetzelfde.


Zoals het gewoon is in rhythmgames blijft het doel om alle triggers op tijd te raken en je score en combo zo hoog als mogelijk te laten zijn. Mis je een trigger compleet dan verlies je HP. Eenmaal de levensbalk leeg is, dan wordt het level onmiddellijk gestopt. Dit kun je doen op drie verschillende moeilijkheidsgraden die, in tegenstelling tot het origineel, vanaf het begin te kiezen zijn. Al is het ten zeerste aan te raden om een goed getrainde party mee te nemen naar de moeilijkste music stages, wil je niet na enkele seconden al het mission failed screen zien. De mogelijkheid om knoppen en slidepad te gebruiken, naast de stylesbesturing van het origineel, is een welkome toevoeging. Het touchscreen wil nog wel eens een swipe verkeerd aflezen waardoor je combo gelijk afgelopen is. Het moment dat ik de stylus inruilde voor de knoppen zag ik gelijk een positieve verandering in mijn score.

Voordat je aan de slag kunt gaan met de game, moet je eerst in ware Final Fantasy stijl je eigen party samenstellen. Hoewel de keuze van teamgenoten in het begin beperkt is, komen er naarmate je meer speelt nieuwe helden en schurken in je collectie. In totaal kun je meer dan 60 karakters uit het universum ontgrendelen. Elke karakter heeft ook zijn eigen stats en skills. Zo is Cloud beter voor BMS terwijl Tidus vooral geschikt is voor FMS. Dit zorgt ervoor dat je voor elke song je party naar hartenlust aan kan passen, echter zijn sommige karakters overduidelijk beter dan anderen waardoor je uiteindelijk dezelfde stukken zult gaan gebruiken. Zeker als je eenmaal bezig bent met de Quest Medley Mode.


De Quest Medley Mode is een van de weinige nieuwe modi die toegevoegd is aan Curtain Calls. In deze mode kies je één van je ontgrendelde kaarten en ga je op avontuur om een dungeon te vinden en de dienstdoende eigenaar te verslaan. Onderweg kom je enkele BMS en FMS tegen die je allemaal op dezelfde levensbalk tot een goed einde moet zien te brengen. Hoe langer je overleefd hoe groter de experience bonus wordt. Eenmaal aangekomen bij de eindbaas van de kaart, moet je deze in een BMS verslaan om de quest tot een goed einde te brengen. Lukt het je niet om de baas te verslaan voordat de song voorbij is, dan verlies je. Het geheel vormt zich tot een vermakelijke Risk-and-Reward ervaring die het ontbreken van een progressie gedreven modus goed opvangt en het spel fris houdt. Dezelfde quest doen loont ook nog eens door de verschillende routes die naar de baas leiden en de verschillende item die een boss kan droppen.

Minder te spreken ben ik over de Versus Mode. Hoewel deze multiplayermodus op zich leuk is om te spelen, worden de meeste potjes enkel beslist door geluk. Elk gevecht speelt als een BMS met de toevoeging van de EX-Burst meter. Eenmaal deze meter gevuld is, dan krijgt je tegenstander één van de negen handicappen te verduren. Hoewel de meeste straffen niet zo zwaar zijn, zorgt de Wave Speed ervoor dat de momenten waarin veel noten op je afkomen gewoon onspeelbaar worden. De Wave Speed zorgt er namelijk voor dat de notes als een jojo over je balk heen gaat waardoor je veel notes door elkaar ziet gaan en je niet meer kunt zien welke je wanneer moet raken. Krijg je enkele keren de Wave Speed tegen je, dan is het zo goed als zeker dat je het gevecht niet zal winnen en kun je weer van voor af aan de ladder gaan beklimmen.


Een andere nieuwe toevoeging, de Collectacard Crystarium, is een collectie van 150 kaarten die elk in een normale, zeldzame en een zeer zeldzame versie voorbij komt. Elke kaart bevat ook een beetje informatie over de monster of persoon uit de Final Fantasy die op de kaart staat. Echter zijn deze kaarten naast het vullen van een verzamelboek ook te gebruiken om je karakters een stat bonus te geven. Dit gaat echter niet zonder gevaar omdat een kaart een bepaalde percentage heeft of die wel of niet werkt.

Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call is in alles groter dan zijn voorganger. Ondanks het feit dat de gameplay grotendeels hetzelfde is gebleven, biedt het vervolg wel meer songs, modes, karakters en items aan. Hoewel het ontbreken van een storymode en verschillende gameplaymechanics de game enigszins eentonig maakt, stimuleren de Quest Medley Mode en de collectables toch tot doorspelen. Al bij al is het spel verplichte kost voor elke Final Fantasy of rhythm-game liefhebber.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   100
Graphics   80
Replay   85

Nostalgie blijft o, zo fijn.
89


11:24  Gamed Gamekalender Oktober 2014
11:11  The Crew
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Snakesonic op 28-09-2014 om 11:28 [Niv: 57 / Exp: 2832]
Ik heb het origineel al, daarom ik zie dit niet als een must-have. Anders had ik hem gekocht.
Aan de ene kant is het wel zielig dat de voorganger de beste Square- Enix game in jaren was.

dantekloon op 28-09-2014 om 12:45 [Niv: 186 / Exp: 9289]
De muziek van ffI tot VI en van XIII is niet erg geweldig. Maar als ik de mueziek hoor van VII, VIII, IX en X die zijn heel erg mooi. De game wil ik zelf ook wel hebben ivm onstandig heden kon het ff niet. Ben ook erg druk met Tales of Xillia 2.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Theatrhythm Final Fantasy Curtain Call
Type:
Game
Releasedatum:
19-09-2014
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media