Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Column:

Sony's Japanse Offensief


Door Joni Philips op 19-04-2015 om 08:58
Bron: Gamed

Sony Computer Entertainment maakte met de PlayStation 4 een snelle start zodat de console nu wereldwijd de onbedreigde leider is met verkopen die de gezamenlijke cijfers van de Xbox One en de Wii U rivaliseren. Het bedrijf mag echter niet op hun lauweren rusten, het is een kwestie van tijd voor de concurrentie terugslaat.

Het bedrijf lijkt ondertussen echter hun best te doen om wereldwijd ontwikkelstudio's aan zich te binden. Sony lanceerde de PlayStation 4 met een waar 'indie' offensief. Het toonde allerlei grote producties, maar het gaf ook aandacht aan ambitieuze spellen van kleine onafhankelijke studio's. Het gaf steun aan bedrijven die interesse hadden en zocht hen zelfs op om hen te overtuigen om te ontwikkelen voor de PlayStation 4 en de PlayStation Vita. Het is een aanpak die ondertussen duidelijk rendeert want het lijkt 'standaard' voor de grootste indie games om eveneens te verschijnen op de PlayStation familie. De groeiende 'indie' markt lijkt de komende jaren zo een grote rol te gaan spelen. Sony Computer Entertainment heeft nu echter schijnbaar hun aandacht verschoven naar een zwakkere markt: hun thuismarkt die ze gaan gebruiken als wereldwijde katalysator om het PlayStation 4 succes verder uit te bouwen.

Het is onmiskenbaar dat de Japanse consolemarkt momenteel aan het krimpen is. De PlayStation 2 presteerde ginds zeer sterk, maar de PlayStation 3 kwam nooit in de buurt van zijn voorganger. Zelfs de Wii kon zich niet meten met de populaire zwarte doos van Sony. De twaalf miljoen Wii consoles zijn beduidend minder dan de 21 miljoen PlayStation 2 consoles. Reken de meer dan tien miljoen PlayStation 3 consoles bij de Wii verkopen en dan heb je misschien evenveel gezinnen met een console als tijdens de PlayStation 2 generatie. Die cijfers verbleken in het niets bij de Nintendo DS verkopen: 33 miljoen. Tel daar nog eens 20 miljoen PlayStation Portable exemplaren bij. Japan werd een handheldmarkt. Dat is nu echter ook gedaan, de Nintendo 3DS en de PlayStation Vita zullen dat nooit evenaren. Er is namelijk een verschuiving naar de mobiele markt.


Het is een verschuiving die zichtbaar is in bedrijven als Square-Enix, SEGA en Konami die allen meer aandacht geven aan hun mobiele avonturen. Sony lijkt hen nu echter terug te lokken naar de PlayStation 4 markt, iets wat ze soms op heel gevarieerde manieren doen. Sony stapte bijvoorbeeld gewoon naar From Software om de studio in te huren voor een nieuwe game, hun baas Miyazaki zag dat wel zitten en ondertussen is Bloodborne de snelst verkopende game in de geschiedenis van de studio. Dat is ook Kadokawa Games - de nieuwe eigenaar van From Software - niet ontgaan. De studio zou volgens geruchten in de wandelgangen dan ook al werken aan twee andere exclusieve PlayStation 4 spellen. Volgens diezelfde stroom van geruchten heeft men ook Level-5 - toch een grote voorstander van draagbare games - al ingehuurd voor een RPG, te onthullen op de aankomende E3.

Sony kijkt ook naar grotere studio's waar het niet alleen geld uitdeelt. Dat wordt onder andere duidelijk bij Square-Enix en Tecmo-Koei. De twee bedrijven hebben onlangs een gunstige samenwerking gestart waarbij Sony lijkt te profiteren van enkele exclusieve games. Het startte met Dragon Quest Heroes, een Dynasty Warriors game met Dragon Quest personages. Gezien de vele samenwerkingen die Omega Force aangaat, is dat niet zo verbazend, het was echter gewoon Sony dat hints gaf aan beide partijen. Het eindresultaat was alvast positief want er wordt gewerkt aan een vervolg. Het is niet eens de enige samenwerking tussen Tecmo-Koei en Square-Enix want Tecmo-Koei's Team Ninja werkt nu aan een nieuwe Dissidia: Final Fantasy. De titel verschijnt weliswaar eerst in de arcadehallen, maar Sony wou toch wel helpen met de hardware. Dat je een game op PS4 hardware gemakkelijk kunt porten naar de PlayStation 4? Geen gelukkig toeval.


Capcom krijgt ook hulp, waarbij het betalen van de Street Fighter V ontwikkeling natuurlijk het meeste aandacht trekt. Volgens Capcom was het noodzaak want zij kunnen het gewoon niet meer betalen. Er kan over gedebatteerd worden waarbij mijn mening over dat soort deals redelijk duidelijk is. Het is echter niet de enige deal die Sony heeft met Capcom. Het is bijvoorbeeld Sony dat het porten van Ultra Street Fighter IV naar PlayStation 4 en Resident Evil Revelations 2 naar Vita regelt. De samenwerking eindigt daar niet eens, Sony heeft ook een hand in Capcom's aankomende online games als Deep Down en Dragon's Dogma Online waar het helpt met de engine. Het is een agressieve strategie die ervoor zorgt dat Capcom amper aangekondigde Xbox One spellen heeft. Sony Computer Entertainment doet dit nu eenmaal niet uit goedheid van hun hart.

De consolemaker lijkt te gaan voor een Win-Win-Win situatie. Het wil de PlayStation 4 dominantie verder uitbouwen in de (ijdele?) hoop dat de console kan concurreren met de PlayStation 2. Het wil de Japanse consolemarkt uit het slop halen, want hoe meer interessante consolegames, hoe beter de lokale markt zal reageren. En ten derde, het wil loyale partners in hun eigen land. Die loyaliteit durft men zelfs te belonen zoals bij Nippon Ichi Software, waar Sony gaat helpen met de marketing van Disgaea 5. Die loyaliteit heeft op lange termijn namelijk veel voordelen voor hen, het zorgt op een goedkope manier voor extra exclusives die de Westerse uitgevers hen toch niet kunnen bezorgen, zelfs wanneer ze contracten hebben zoals in het geval van Agent. Het is nu alleen maar de vraag of we er als Players een vierde Win mogen aan toevoegen. Dat moeten we zien aan de hoeveelheid interessante games die er zo komen.


09:20  Xenoblade Chronicles X met soundtrack-clips
08:57  Phil Harrison verlaat Microsoft
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Gast (83.117.110.xxx) op 19-04-2015 om 12:27
Als we heel eerlijk zijn is de westerse markt tegenwoordig toch veel groter en belangrijker. Waar Microsoft nu hele grote stappen aan het maken is laat Sony de voorsprong die ze hadden compleet verslonzen. Het riekt weer een beetje van overmoedigheid.

thenativedude op 19-04-2015 om 13:26 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Ik hoop dat playstation het ook bij de westerse games houd bloodborne vond ik echt geweldig maar al die andere games zoals dragon etc zijn voor mij totaal geen rede dat ik voor ps4 ben gegaan.

Gast (66.249.93.xxx) op 19-04-2015 om 16:47
De enige japanse games die me boeien zijn Tekken,MGS en eigenlijk alles wat From Software er uit pompt. De rest kan me werkelijk gestolen worden en vermaak me dan ook prima met Miami Hotline, de LEGO games en allerlei andere westerse games met als laatste recente toch alweer Alien Isolation.

Gast (66.249.93.xxx) op 19-04-2015 om 16:47
Owja, en GTA 5

Gast (84.193.117.xxx) op 19-04-2015 om 17:58
Ik vind dit geweldig, Geef mij maar games als SF,Yakuza en Dragon Quest ipv de westerse mainstream zooi

Gast (62.238.183.xxx) op 19-04-2015 om 20:10
Nippon Ichi is ook PS4 exclusive, al is dat niet zo'n grote speler als de in dit artikel genoemde studio's. Ik ben wel een NIS fan, heb dan ook al een hoeveelheid uren is Disgaea 5 zitten :D.

Solid_snake op 19-04-2015 om 22:46 [Niv: 16 / Exp: 816]
Ik ben zelf voor een markt waar je wat van alles ziet. Westerse (Amerikaanse) games kunnen me weinig boeien, heeft ook te maken met het overaanbod aan FPS games die worden gemaakt.

Gast (82.168.247.xxx) op 20-04-2015 om 00:21
Ga a.u.b geen bs praten. Er wordt genoeg games gemaakt in de westen die geen fps zijn. Juist japan heeft een overaanbod aan middelmatige mainstream anime jrpgs. Westers aanbod is verscheidener, origineler en beter, zie alleen alle originele indiegames die tegenwoordig in het westen wordt gemaakt.

Leuk dat sony ook in japan probeert te pushen, maar japanse gameindustrie is allang niet meer relevant. Leuk dat ze exclusives scoren , maar qua kwaliteit komen ze niet in de buurt bij de meeste andere westerse games die uitkomen. Capcom kan sf v niet betalen? Are you kidding me? Er is niks meer over aaa games van japan.

Solid_snake op 20-04-2015 om 18:11 [Niv: 16 / Exp: 816]
Als ik bs zeg dan vertel jij net even grote bs gast 82.168. dus ja.

Ga eens in een grote winkelketen binnen, wat zien we staan; 4 Call Of Duty's, 2 Battlefields, 7 Lego games, wat een originaliteit zeg.. En het aanbod in dat soort winkels wordt alsmaar kleiner en kleiner omdat de massa altijd maar in dezelfde vijver blijft vissen. De Indie Games blijven vaak onder de radar van het grote publiek, spijtig genoeg want daar zie je nog wat originaliteit van Westerse ontwikkelaars..

Het is ook te zien wat jij zoekt in kwaliteit. Ik ben nog een gamer van de oude garde, gameplay eerst, dan graphics. Maar het is niet echt duidelijk wat jij bedoeld met kwaliteit.

Weslii op 21-04-2015 om 10:58 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Tot een jaar of 10 geleden had ik bijna alleen Japanse games. Nu bijna alleen nog maar westerse. Reden? Japanse games staan stil, westerse games gaan vooruit. Japan denkt dat het nog 1998 is.

Ff is een matige action game geworden. Resident Evil is een brakke shooter geworden. Tales of is nog hetzelfde als 12 jaar geleden.

Het is allemaal hetzelfde gebleven of achteruit gegaan. JRPG is het minst evoluerende genre ooit. Anno 2015 zit je nog steeds tekstballonnetjes te lezen.

From Software en Nintendo zijn voor mij de enigen die et nog toe doen. Konami stelt ook niks meer voor. Buiten MGS hebben ze niks wat boeit.

Verder zijn ze meestal ook nog tergend langzaam en kan een release in Europa zomaar 2 jaar later zijn. Ze hebben zichzelf buiten spel gezet.

Gast (78.20.248.xxx) op 21-04-2015 om 13:13
Solid_snake hier (ik zit op mijn GSM)
De oudere ontwikkelaars stellen inderdaad niet veel meer voor.

Ik zelf heb geen problemen met tekstballonen lezen, maar ze moeten inderdaad evolueren naar deze tijd.

Ik wil ook nog eens benadrukken dat ik niks tegen Westerse games heb, er zitten daar ook parels tussen, maar ik zie ook vaak hetzelfde. Ik denk dat Westerse games ook nog eens klap gaan krijgen. Wat ik wil zeggen is dat mensen (hopelijk) ooit eens die annual franchises beu zijn, de CoD's en Assassins Creed's van deze wereld. Want je gaat me toch niet zeggen dat dat de innovatie is (en ik denk niet dat je deze games bedoeld Weslii)

De periode dat er van beiden kanten veel games waren (de PS2 periode) vond ik geweldig.

Als Japanse ontwikkelaars zien wat de collega's van From Software doen hoop ik dat ze inzien dat het voor hun ook mogelijk is.

En dat tergend trage tegen dat games hier zijn begint toch al te verbeteren dankzij uitgevers als Nippon Ichi.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden