Afgelopen week werd bekend dat de prijs van de Virtual Reality bril Meta Quest 2 met honderd dollar zou worden verhoogd in een reactie op de chiptekorten. Vraag is of ook andere partijen binnen de game-industrie zullen volgen, iets waar Sony nog geen uitspraken over wil doen.
Sony is in ieder geval niet vies van prijsverhogingen, afgelopen april kondigden ze al verhogingen aan voor diverse elektronicaproducten als camera's, blu-ray spelers, koptelefoons en speakers. Als reden wezen ze naar te korten van halfgeleiders en andere externe factoren die de kosten van ruwe materialen, fabricagekosten en de distributie opdreven.
De PlayStation 5 ontsprong de dans en op de vraag of dit vooralsnog zo blijft wil Sony geen reactie geven:
quote: “About a potential price increase for the PS5, at this point in time there is nothing specific I can share with you about prices."
In de afgelopen maanden lieten analisten al weten dat de producten die halfgeleiders nodig hebben steeds duurder zullen worden aangezien de makers hun prijzen opvoeren en de bedrijven die ze inkopen de hogere kosten doorberekenen aan de consument. Afgelopen mei liet Forrester analist Glenn O'Donnell optekenen dat hij een prijsverhoging bij de chips verwacht van tien tot vijftien procent. Om deze reden zullen fabrikanten de prijzen van onder andere PC's, auto's, speelgoed, consumentenelektronica, huishoudelijke apparaten en meer verhogen.
Sony publiceerde vandaag de resultaten over het eerste kwartaal, waarbij de Game & Network Services-divisie een daling van de omzet zag na een aanzienlijke daling van de softwareverkopen. In een periode van drie maanden, eindigend op 30 juni, werden er 2.4 miljoen PlayStation 5 exemplaren verscheept, hetgeen minder was dan verwacht. De eerder aangekondigde verwachting van 18 miljoen verscheepte consoles binnen het huidige fiscale jaar is ook niet langer realistisch en daarmee kunnen ze nog altijd niet voldoen aan de vraag van consumenten.
|