Het is gebruikelijk dat documentatiestukken in rechtszaken niet allemaal inzichtelijk zijn. Belangrijke informatie wordt zwart gemaakt om onleesbaar te worden, iets wat ze bij Sony niet helemaal begrepen hebben.
In de zaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission is weliswaar informatie rondom Sony zwart gestreept, onleesbaar is het allerminst. Eén van deze stukken gaat in op het ontwikkelen van first-party games en de kosten die hiermee samenhangen. Stukken waarbij informatie die verborgen had moeten blijven nog gewoon zichtbaar is, zo zien we in een Tweet van journalist Tom Warren.
Kort nadat de stukken openbaar werden gemaakt zijn deze weer ingetrokken, toch was het al te laat om niet achter de volgende informatie te komen:
- Horizon Forbidden West kostte $212 miljoen om te maken en werd gerealiseerd door ongeveer 300 medewerkers in een periode van vijf jaar.
- The Last of Us Part 2 kostte $220 miljoen om te maken en werd gerealiseerd door ongeveer 200 medewerkers in een periode van vijf jaar.
In 2020 gaf voormalig PlayStation America baas Shawn Layden al aan dat dat de ontwikkelkosten voor de nieuwe generatie consoles verdubbeld was. Daar waar last-gen games ongeveer $80 miljoen kosten om te maken ligt dit bedrag tegenwoordig al snel op $150 miljoen voor een AAA game. In het geval van Horizon Forbidden West en The Last of Us Part 2 is het kans groot dat de marketingbudgetten in het bovenstaande bedrag zijn meegenomen.
|