Het zal niet echt als een verrassing komen, de aankondiging dat ontwikkelaar Milestone aan een nieuwe MotoGP werkt. De racegame zal op 2 mei worden uitgebracht op de PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Nintendo Switch, Xbox One en Xbox Series.
Vorig jaar werd er binnen de serie al dynamisch weer en 'Flag-to-Flag races' geïntroduceerd en ditmaal wil de ontwikkelaar een volgende stap maken middels de toevoeging van de Riders Market en Stewards.
Onder Riders Market wordt verstaan dat er ieder seizoen een ander roster is en dat je als speler niet alleen wordt uitgedaagd om races en kampioenschappen te winnen, maar ook om je zitje te bewaren bij je huidige team, of de overstap te maken naar een ander team. Net zoals in het echte leven zullen de Likes en de reacties op het fictionele Social Network geruchten aan kunnen wakkeren over mogelijke transfers.
De nieuwe MotoGP Stewards zijn verantwoordelijk voor het monitoren van races, zo kunnen ze straffen uitdelen afhankelijk van het gedrag op de baan. Het kan gaan om waarschuwingen tot Long Laps of tijdsstraffen, alsmede Let Pass opdrachten wanneer je iemand onterecht hebt ingehaald. Het is zelfs mogelijk dat er tijden worden afgepakt van zowel jezelf als de computergestuurde rijders.
Waar Milestone eveneens op inzet is een moeilijkheidsgraad die zich aanpast aan de speler. Mocht je moeite hebben om mee te komen dan zal hun gedrag anders zijn dan wanneer je voortdurend op kop weet te rijden. De kunstmatige intelligentie van tegenstanders is ook aangepakt, zo zullen voormalig kampioenen door hun ervaring anders reageren dan rookies die net komen kijken. Het gedrag van de motoren is eveneens onder handen genomen, alsmede het bandenmanagement, waarbij ieder type band daadwerkelijk anders aan moet voelen.
Als we kijken naar de online multiplayer dan kunnen de competitieve spelers terecht in de LiveGP Championships. Gedurende meerdere seizoenen worden spelers uitgedaagd om punten te scoren in de LiveGP's waar ze aal deelnemen. Dit kan middels cross-play ook tegen spelers op andere systemen, of als je liever lokaal speelt, middels een split-screen op de PC, Xbox en PlayStation.
Als laatste kunnen de creatievelingen aan de slag in de editors om je eigen helmen, stickers, racenummers en patches te maken, waarna deze online gedeeld kunnen worden.