Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a King


Door Kenneth op 08-07-2008 om 21:08
Bron: Gamed

Bij de start van WiiWare in Europa waren er meteen enkele downloadbare titels beschikbaar. Eén van deze titels is Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as King van Square-Enix. Deze simulatiegame is het vervolg op Final Fantasy Crystal Chronicles dat verscheen voor de GameCube. Met 1500 Wii Points is dit één van de duurste downloadbare spellen van WiiWare. Wij gingen na of My Life as a King zijn prijskaartje waard is.

Het verhaal van Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a King speelt zich af na de GameCube versie, de miasma is uit de wereld verdwenen en er is geen nood meer aan kristalkaravanen. In deze wereld trekt een jonge koning, samen met zijn leermeester en raadgeefster, naar zijn verloren rijk. Dit verloren rijk behoorde eens toe aan zijn vader, de oorspronkelijke koning die opeens van de aardbol verdween, samen met alle gebouwen uit het rijk. Wanneer het trio aankomt op de plaats waar vroeger het rijk lag, blijken alleen de stadswallen, het kasteel en het miasmakristal van de stad de plotse verdwijning van alles overleefd te hebben. In het kristal zit de ziel van een persoon die de jonge koning de kracht schenkt om zijn verloren rijk weer op te bouwen en zo uit te zoeken wat er met het rijk van zijn vader gebeurd is. In My Life as a King is de speler de jonge koning die zijn verloren rijk kan terugkrijgen. Hiervoor moet hij met de hulp van het kristal opnieuw gebouwen in de stad plaatsen.

In het spel leven de personages van dag tot dag, dit betekent dat de koning kan rondlopen in de stad tot zijn raadgeefster hem komt vertellen dat het bedtijd is. Een dag in het spel duurt in reële tijd een vijf tot tiental minuten. Om zijn rijk opnieuw op te bouwen moet de koning een stuk bouwgrond kiezen in de stad en een indertijd verdwenen gebouw opnieuw laten bouwen. In de stad zijn zones aangeduid waarop de koning gebouwen kan laten verschijnen. Elke keer dat een gebouw verschijnt, zal het reeds bewoond zijn door de mensen die indertijd verdwenen zijn samen met het gebouw. Op die manier krijgt de koning zijn volk terug. De koning kan echter niet in één keer zijn stad terug vol zetten met gebouwen. Om te kunnen bouwen heeft de koning namelijk nood aan Elementite. Als de koning te weinig Elementite heeft, kan hij ook geen gebouwen meer bouwen. Hiervoor moet de koning beroep doen op avonturiers die voor hem Elementite willen verzamelen in de met monsters bevolkte gebieden buiten de stadswallen.


Per huis dat de koning bouwt, zal een inwoner van het huis zich kandidaat stellen om avonturier te worden in dienst van de koning. Op basis van de vaardigheden van de kandidaten kan de speler dan zijn avonturiers kiezen. Per dag in het spel krijgt de koning de mogelijkheid om koninklijke opdrachten op te hangen aan een bord die de avonturiers kunnen aanvaarden. Zo kan de koning vragen aan avonturiers om gebieden te verkennen en Elementite mee te brengen of bazen te verslaan of zich te laten scholen in een bepaald type avonturier zoals dieven of magiër. Avonturiers vertrekken dan op pad en keren diezelfde dag terug naar de stad. De dag nadien krijgt de speler de mogelijkheid om de verslagen van de missies te lezen.

Om de avonturiers te helpen bij hun missies kan de koning winkels om wapens en harnassen te kopen of scholen voor de opleiding van magiërs en krijgers bouwen. De koning kan belastinggeld gebruiken om onderzoek te laten doen naar nieuwe sterkere uitrustingen en spreuken. Bovendien stijgen de levels van de avonturiers wanneer ze genoeg ervaring opdoen tijdens missies of trainingen. Als avonturiers bepaalde missies succesvol beëindigd hebben zoals het verslaan van de baas van een gebied, kan de koning hen een medaille geven die een bepaalde vaardigheid verbetert. Aangezien de koning de steun van het volk is, mag hij de stad niet verlaten. Dit wil zeggen dat het spel zich voor de speler altijd afspeelt tussen de stadswallen. Gamers die met My Life as a King hopen op een avonturengame zoals de GameCube versie van Final Fantasy Crystal Chronicles zullen met deze game niet aan hun trekken komen. In dit spel zal de speler geen enkel gevecht aangaan, je krijgt zelfs geen gevechten te zien.

Het belangrijkste in My Life as a King is de moraal van de bevolking. Wanneer de moraal van de bevolking hoog ligt, zal de koning meer belastinginkomsten krijgen en langer mogen opblijven omdat dagen dan langer duren. Wanneer de koning met avonturiers praat voor hun vertrek, zullen hun vaardigheden tijdelijk hoger liggen dan anders om zo makkelijker gevechten te winnen. Om de moraal van de bevolking te laten stijgen moet de jonge koning onder het volk komen en met hen praten en luisteren naar hun advies. De koning kan ook bepaalde gebouwen laten verschijnen zoals een bakkerij om zo de moraal te laten stijgen. Als de moraal hoog genoeg is, kan de koning zijn rijk laten evolueren en zo de mogelijkheid krijgen om nieuwe soorten gebouwen te plaatsen. Afhankelijk van de evolutie van het rijk of het verslaan van bazen door avonturiers zet het verhaal in het spel zich voort om zo achter de waarheid te komen over de geheimzinnige verdwijning.


Een groot minpunt aan deze game is het steeds herhalende patroon: de koning loopt dag in, dag uit door de stad en spreekt met de bevolking om de moraal te laten stijgen. Aangezien de hoeveelheid bouwgrond beperkt is en er een limiet staat op de hoeveelheid gebouwen van een bepaalde soort die men mag bouwen in de stad, zal de speler soms lang moeten wachten eer er een nieuwe soort gebouw beschikbaar wordt. In de tussentijd moet de speler steeds met de bevolking praten en wachten op nieuws over de avonturiers. De conversaties met de bevolking vallen al snel in herhaling en worden daardoor saai. Na een tijdje zullen de meeste spelers de conversaties al vanbuiten kennen en gewoon de gehele tijd op de A-knop duwen. Het spel heeft voor een downloadbare game een lange speelduur, maar dit zie je na een tijd als een nadeel door het herhaalde patroon van hoe de koning zijn dagen doorbrengt. Een pluspunt is de spanning bij de afwachting van nieuws over de avonturiers en het spenderen van belastinggeld aan de verbetering van uitrustingen en spreuken.

De besturing van deze game is zeer simpel en maakt niet echt gebruik van de mogelijkheden van de WiiMote en Nunchuk. De koning loopt rond met behulp van de Nunchuk en voor de rest moet de speler enkel de A- en B-knop gebruiken. Enkel het roepen van de raadgeefster van de koning maakt gebruik van de WiiMote capaciteiten, hierbij moet men de WiiMote schudden. Een nadeel hierbij is dat de gevoeligheid van het schudden vrij hoog ligt, waardoor de raadgeefster veel vaker dan gewenst verschijnt als je per ongeluk een licht verkeerde beweging maakt. Je kan het spel ook besturen met enkel de WiiMote, de Traditional Controller of een GameCube controller. De graphics en muziek van My Life as a King zijn in de stijl van de GameCube versie van Final Fantasy Crystal Chronicles. De graphics zien er mooi uit, hoewel niet overal even afgewerkt, en zijn van de betere Wii kwaliteit.

Ook de muziek in het spel klinkt duidelijk en is goed gekozen alhoewel er meer variatie had mogen zijn in de achtergrondmuziek. Elke dag heeft namelijk dezelfde achtergrondmuziek en dat gaat vervelen. Ondanks het steeds herhalende patroon is Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a King een waardige opvolger van zijn GameCube voorganger en is het een uitstekende game om even tussendoor te gamen. Bij het spel horen ook enkele add-ons die de speler kan downloaden via het spel zelf. Deze add-ons kosten ook Wii Points en zijn niet noodzakelijk om het spel uit te spelen. Ze maken het spel ietsje leuker maar als men alle add-ons wil downloaden, wordt het prijskaartje van het spel te hoog voor dit spel. Gamers die een ontspannende videogame willen zonder teveel opwinding zijn met Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a King aan het juiste adres.
Beoordeling
Gameplay   68
Sound   75
Graphics   80
Replay   65

Ontspannend, maar net te herhalend.
72


08:48  BioWare met oplossing voor PC piraterij
20:56  Drie afbeeldingen van Too Human
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as King
Type:
Game
Releasedatum:
20-05-2008
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media