Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Column:

Microsoft trekt zich terug?


Door Joni Philips op 21-09-2008 om 09:29
Bron: Gamed

Met Microsoft kregen Sony en Nintendo stevige concurrentie. Blijft Microsoft na zeven jaar echter een stevige concurrent? Is het bedrijf sindsdien veranderd of blijft het een stevige concurrent?

Sinds 2001 hoopt Microsoft de game-industrie te veroveren met de Xbox. In de jaren '90 werd de Xbox divisie opgericht in opdracht van Bill Gates zelf. Op dat moment veroverde elektronicagigant Sony de woonkamers met de PlayStation spelcomputer, op het eerste zicht vormde deze geen bedreiging voor Microsoft, maar Ken Kutaragi probeerde de PlayStation serie wel steeds om te vormen tot de centrale computer van de woonkamer. Hierdoor zou Sony in het vaarwater van Microsoft komen en de visionair Bill Gates liet Microsoft zelf een spelcomputer ontwikkelen om de opmars van Sony te stuiten. Men probeerde zelfs Nintendo over te nemen voor een slordige $25 miljard zodat Microsoft de nodige ontwikkelstudio's zou hebben. Nintendo moest simpelweg de GameCube dumpen en de Xbox accepteren, maar Yamauchi stopte de overname. Uiteindelijk strooide Microsoft met geld om onder andere Bungie, Ensemble Studios, Rare, Digital Anvil, FASA, Indie Built en Lionhead te kopen. Men richtte daarnaast ook intern Turn 10, Wingnut Interactive en Carbonated Games op. Tussen 1999 en 2006 dreef Microsoft hun aantal studio's dus duidelijk op.

Met deze studio's verzekerde Microsoft zich van de nodige titels, maar Nintendo en Sony bleven een groter arsenaal ontwikkelaars bezitten. Door een zwak Nintendo haalde Microsoft onverwacht de tweede plaats in de vorige consolestrijd, maar de divisie had een andere doelstelling. De Xbox was maar de eerste schakel in een proces waarbij de Xbox 360 de hoofdrol zou spelen. Met deze console zou Microsoft de game-industrie definitief veroveren en Sony verstoten. Een buitengewoon sterk Nintendo en interne fouten hebben deze doelstelling nu echter onmogelijk gemaakt. Zelfs de zwak gestarte PlayStation 3 heeft ondanks de kritiek, de hoge prijs en het kleinere aantal games de achterstand van tien miljoen tot vijf miljoen gehalveerd. De Xbox 360 lijkt voorlopig zijn voorsprong te behouden, maar zelfs zonder de vele exclusieve titels die Microsoft aantrekt en zonder een lagere prijs weet Sony wekelijks de achterstand lichtjes te verkleinen. Het is dus niet onrealistisch dat Microsoft zelfs een plek verliest en daarmee derde wordt in de strijd, hoewel de nieuwste serie prijsdalingen sterk kan helpen om dit te vermijden.

Microsoft beweert reeds enige tijd dat hun doelstelling winstgevendheid is, maar sinds het vertrek van Bill Gates en Peter Moore lijkt Microsoft Game Studios minder strijdvaardig. Japan bijvoorbeeld heeft men schijnbaar opgegeven wat gedemonstreerd werd door de Tales of Vesperia tekorten. Men overtuigt Namco Bandai om de game naar de Xbox 360 te brengen en heeft daarna te weinig consoles in voorraad om het succes van de game op te vangen. De console werd amper 25.000 maal verkocht in de week van Tales of Vesperia launch en toch waren er tekorten. Een strijdvaardig Microsoft had meer consoles voorzien zoals bij Blue Dragon en de andere RPGs. Nu leken ze een flop te verwachten. Bij Infinite Undiscovery hebben ze gelukkig hun fout reeds rechtgezet, de game verkocht slechter dan Tales of Vesperia, maar de Xbox 360 zelf verkocht beter. Een ander opvallend feit is dat Peter Moore meer aanvallende taal blijft lanceren dan de werknemers van Microsoft. Sommige mensen zullen de afwezigheid daarvan verademend vinden, maar het toont een verandering bij Microsoft aan.

Achter de schermen lijkt men zelfs een plan B voor te bereiden voor de derde Xbox. Microsoft lijkt zich te willen toe te leggen op deze console, maar tegelijkertijd lijkt men ook een vertrek uit de game-industrie voor te bereiden. Sinds 2007 kent de game-industrie een golf van overnames en fusies, de overname van Taito door Square-Enix en Evolution en BigBig door Sony kon iedereen voorspellen, maar de overname van Bioware en Pandemic door EA en van Bizarre door Activision waren complete verrassingen. De fusie tussen Activision en Vivendi Games, de pogingen tot fusie van EA en Take Two, en Tecmo en Koei waren echte mokerslagen. Elke reus in de game-industrie wil momenteel goede bedrijven overnemen, zelfs het conservatieve Nintendo kocht een studio met Monolith Software. Microsoft aan de andere kant heeft in deze periode de ene studio na de andere gesloten. Hired Gun en FASA Interactive waren verwachte slachtoffers van een mislukte Vista launch, ze ontwikkelden respectievelijk de PC versie van Halo 2 en Shadowrun.

Deze sluitingen zijn vergelijkbaar met de sluiting van Digital Anvil en de verkoop van Indie Built, deze studio's leverden simpelweg niet de nodige kwaliteit. Het sluiten van Carbonated Games, de casual studio achter tientallen MSN Games en Fable II Pub Games, was geen groot nieuws, maar hiermee sneuvelde opnieuw een Microsoft studio. Het afstoten van Bungie en het sluiten van Ensemble Studios was toch eerder verrassend. Bungie blijft natuurlijk nauw samenwerken met Microsoft en de werknemers van Ensemble richten een second-party studio op, maar ze zijn geen onderdeel meer van Microsoft zelf. Ze kunnen dus gemakkelijk gekocht worden door een andere uitgever. Bizarre bijvoorbeeld leek jarenlang een belangrijke second-party studio voor Microsoft, maar werd plots opgekocht door Activision. Hetzelfde gaat op voor Bioware dat Sony en Nintendo negeerde in het voordeel van Microsoft. Twee belangrijke second-party studio's zijn plots onderdeel van bedrijven die geen exclusieve titels maken. Microsoft heeft hierbij geluk dat Sony en Nintendo de laatste jaren enkel hun eigen second-party studio's kopen. Zij zouden gemakkelijk een bedrijf als Bungie kunnen wegkapen om Microsoft te verzwakken. Microsoft deed ooit hetzelfde met Rare, dat überhaupt voor 49% eigendom was van Nintendo.

In twee jaar tijd heeft Microsoft de helft van hun studio's gesloten of afgestoten en in de plaats daarvan hebben ze amper één studio geopend met Xbox Live Productions, de studio die nu aan South Park werkt. Ze hebben dus Rare, Lionhead, Xbox Live Productions, Wingnut, Turn10 en ACES. Wingnut en Xbox Live Productions hebben zich nog niet bewezen want hun debuuttitel is nog niet afgewerkt. Turn10 en Lionhead hebben twee jaar nodig om een titel te ontwikkelen en ACES ontwikkelt de Flight Simulator serie waardoor enkel Rare de Xbox 360 echt blijft verzorgen. Bij de huidige studio's van Microsoft heeft enkel Rare meer dan één titel afgeleverd. Perfect Dark Zero, Kameo, Viva Pińata, Jetpac en Trouble in Paradise scoren gemiddeld 80,5% zonder uitschieters. Kwalitatief zit Rare dus niet in zijn beste periode, iets wat Peter Moore ook al aanhaalde. Hiermee presteert Rare slechter dan Ensemble of Bungie. Ook qua verkoopcijfers breekt Rare geen potten. Volgens de financiële rapporten heeft enkel Perfect Dark Zero meer dan een miljoen exemplaren verkocht. Zonder het Free Radical team en de Stamper broers heeft Rare aan populariteit ingeboet.

Microsoft lijkt plots een zeer zwak arsenaal te hebben, ondanks de reputatie van Rare, en dat moeten ze toch weten. Na het sluiten van Ensemble moest Phil Spencer zelfs in het persbericht melden dat Microsoft blijft geloven in de game-industrie en dat men blijft investeren, maar waarom stoten ze dan studio's af in plaats van studio's te kopen? Ik denk persoonlijk dat de verliezen van de Xbox en de Xbox 360 divisie blijven wegen op de divisie. Een derde financieel gat kan, of wil, men niet dichten. Momenteel is de divisie winstgevend, maar volgens de rapporten heeft Microsoft al minstens vijf miljard verloren op de divisie. De originele Xbox alleen al kostte $4 miljard. Een derde Xbox moet goed starten om zulke financiële put te vermijden, maar hoe groot is de kans dat de derde Xbox onmiddellijk een succes is? Men lijkt daarom rekening te houden met een rampscenario waarbij alle gamegerelateerde studio's zo snel mogelijk kunnen verkocht worden. First Party studio's lijken voorlopig niet te passen in het scenario.

Bij een first-party studio moet je continu lonen betalen en volgt er een ontslagvergoeding, maar bij een second-party studio heb je zulke lasten niet. Je kunt de studio dus gemakkelijk afstoten. Microsoft Game Studios is ook een pak aantrekkelijker om over te nemen zonder de extra last van een groot aantal werknemers. Potentiële overnemers willen simpelweg Halo en Age of Empires, ze hebben de teams achter de game niet nodig. Het merk is krachtiger dan het team, Guitar Hero is hier een sterk voorbeeld van. Harmonix heeft de serie reeds jaren geleden in de steek gelaten, maar de serie presteert heus niet slechter. Enkel in gevallen waarbij de nieuwe ontwikkelaar duidelijk slechter is dan de oude (Crash en Spyro) is er een verschil. De organisatie is dus gestroomlijnd en aantrekkelijker voor overnemers. Het excuus dat je op deze manier kosten drukt, klopt echter niet. Onafhankelijke studio's rekenen namelijk meer per project aan om werkzekerheid te garanderen. Een interne ontwikkelaar is dus goedkoper dan een onafhankelijke ontwikkelaar indien ze alleen voor jou werken. Als ze ook projecten maken voor andere uitgevers, zijn ze wel goedkoper.

Dit blijft natuurlijk speculatie over een rampscenario dat waarschijnlijk nooit tot uiting komt, maar kan het uitkomen? Microsoft is toch dat bedrijf met miljarden winst, waarom moet men dan besparen? Waarom zou men dan een project van Bill Gates dumpen? Microsoft heeft natuurlijk een goede reden om zulke maatregelen te nemen: Google. Sony werkt in vele gebieden samen met Microsoft en Apple legt weinig focus op hun software. Google aan de andere kant lijkt elk stuk van Microsoft aan te vallen. Google telt een verbazende 20.000 werknemers en ze spelen elk een rol in de concurrentie met Microsoft. Met de zoekmachine Google heeft men MSN Search belachelijk gemaakt, met GMail dwingt men Hotmail tot het uiterste, met Google Docs biedt men een gratis en online alternatief voor Office en met Chrome zet men de aanval in op Internet Explorer. Intern telt Google zelfs een pak voormalige Microsoft werknemers, bijna het volledige Google Chrome team bijvoorbeeld werkte voor Microsoft aan Internet Explorer. Google lijkt zich resoluut in de strijd tegen Microsoft te werpen door elk facet van Microsoft te ondermijnen.

Google spaart Microsoft voorlopig op twee gebieden, het gamefacet en het Operating System facet. Er zijn echter voldoende geruchten dat Google ook op deze twee gebieden wil strijden. Enkele dagen geleden was er bijvoorbeeld het gerucht over de overname van Valve en Steam door Google, maar dat is het probleem niet. Microsoft ziet waarschijnlijk geen graten in de overname. Ze hebben meer problemen met de geruchten over Google OS. De Google OS zou een Linux variant zijn die rechtstreeks de concurrentie start met Windows, de primaire inkomstenbron van Microsoft. Linux en Apple vormden nooit een serieuze bedreiging voor Microsoft, maar Google is een bekend merk. Wie kent Google en Youtube niet? Indien Google een OS zou maken en deze zou geleverd worden met PCs, dan zouden de inkomsten van Microsoft snel kunnen slinken. Zelfs zonder echte concurrentie presteert Vista slechter dan verwacht. Met echte concurrentie zou Windows 7 nog slechter kunnen presteren en dan zou een verlieslatende afdeling niet wenselijk zijn. Microsoft heeft dus in ieder geval voldoende reden om voorzichtig te zijn.

Gaan wij er echter ooit iets van merken? Waarschijnlijk niet. Buiten schijnbaar rare beslissingen over de verkoop van first-party studio's zal Microsoft wel zich zoals normaal blijven gedragen. Zelfs schijnbaar rare beslissingen zijn deel van Microsofts strategie, de overname van Nintendo's Rare en het relatief onbekende Bungie was ook geen logische strategie. Misschien zal de Xbox 360 ook iets langer dan gepland op de markt blijven om te blijven profiteren van diens winstgevendheid. Als Google echter ooit een OS aankondigt, pas dan maar op voor de manieren waarop Microsoft gaat besparen. En anders spelen we Halo maar op onze PlayStation 360 en Age of Empires op onze Wii2. Ondertussen mag Microsoft gerust mijn fout bewijzen door nieuwe studio's te openen of te kopen. Ik zou daar zelfs blij mee zijn want het houdt de spanning in de game-industrie.



09:35  Nieuwe screens voor Blue Dragon Plus
21:06  Bungie komt met nieuwe teaser
 Reacties (53)
 Pagina: 1 | 2 | 3
GekooktEi op 21-09-2008 om 09:35 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Haha, mooie column . Playstation 360 xD. Ik heb 'm nog niet helemaal gelezen - begin en einde, nu weet ik hoe die afloopt - maar dat ga ik later vandaag nog wel doen.

Snakesonic op 21-09-2008 om 09:38 [Niv: 57 / Exp: 2832]
Ik vind dat de x360 het niet slecht doet. Alhoewel ik de console niet heb. Het is allemaal wel gevarieerder dan toentertijd met de Xbox.

Gast (85.147.168.xxx) op 21-09-2008 om 09:48
interessant stuk, goed geschreven. Mijn complimenten

Gast (84.28.72.xxx) op 21-09-2008 om 09:57
heel erg interessant, je kan niet opmaken of je er voor/tegen bent. Bravo

Gast (195.189.143.xxx) op 21-09-2008 om 10:02
Ik heb gelezen dat Sony meer 20 eigen eerste party studios heeft.

En tegen 10 Tweede party studios die alleen voor Sony willen werken of loyaal zijn.

Microsoft zal echt wel verliezen tegen Sony, dat zag je wel aan hun wanhopige actie met de prijs verlagingen.

Gast (85.145.153.xxx) op 21-09-2008 om 10:03
Microsoft moet maar eens uitkijken voor Google. Zeker als Android uitkomt, zou er een kans zijn dat er een Google OS (er bestaat al een Google distro) zou uitkomen. Linux geen concurrent van Microsoft? HP zei een paar dagen geleden dat ze misschien Windows gaan laten vallen en voor Linux meer printdrivers gaat ondersteunen. Ik ben het voor de rest volledig met deze column eens en vind het ook jammer dat Microsoft hun oude glorie kwijt is.

The Source op 21-09-2008 om 10:04 [Niv: 26 / Exp: 1302]
Was ik hierboven

Joni Philips (Eindredacteur) op 21-09-2008 om 10:06 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Elke Linux PC (of 95%) werd ooit geleverd met Windows, dus Linux is geen concurrentie van Windows. Microsoft blijft geld verdienen aan Windows, zelfs als mensen Linux willen. [Je kunt wel geld terugkrijgen voor ongebruikte Windows installaties] Een commerciële Google OS zou een ander effect hebben.

Gewijzigd door Joni Philips op 21-09-2008 om 10:07

Orian op 21-09-2008 om 10:07 [Niv: 67 / Exp: 3361]
Zeer goed gesproken stuk. Ik ben er nog niet uit. Aan de ene kant wordt er keihard geroepen dat de gameindustrie heel belangrijk is, maar aan de andere kant sluiten ze dus studio na studio.
Misschien is de reden dat sony en nintendo nog geen studio's kopen dat ze wachten op de volgende generatie. Tegen de tijd dat MS weer die in de volgende xbox zit, wellicht zonder weg terug (er zijn er bijv. al 1 miljoen gebouwd) nemen ze wellicht dingen als bungie over, om de Xbox op dat moment de genadeslag te geven.

Gast (213.84.90.xxx) op 21-09-2008 om 10:11
Ik denk niet dat google er iets mee te maken heeft. Google brengt nl. producten naar buiten die de eigen cash-flow veiliger stellen en niet om MS te plagen. Google leeft van advertenties en ze doen alles om zo veel mogelijk ads te kunnen verkopen.

Microsoft's console strategie is een parallelle strategie naast de 'De PC is de centrale huiscomputer' strategie die ze al jaren hebben. Na een tijdje had MS door dat niet iedereen een PC naast de TV ging zetten om lekker op de bank met MS software bezig te zijn. De XBox vult dat op, die levert de services zoals multi-media services wel.

Het nadeel is echter dat het hele project niet gebracht heeft wat men wilde, en bijna volledig door intens slecht management. De divisie heeft veel verlies geleden (bijna 7 miljard overigens) en dat moet wel worden betaald. Je kunt dat wel afschrijven maar 'winstgevendheid' is echt een illusie, niemand verwacht dat nog. De groep waar MS rekening mee moet houden is niet google maar ... de aandeelhouders. Er is al een aantal jaren gemor onder de aandeelhouders mbt deze bodemloze put waar veel geld in verdwijnt en waar niet echt grote winsten zoals met windows/office te verwachten zijn. Op een gegeven moment zal MS echt de stekker er uit moeten trekken, niet omdat het dat zelf zo graag wil, maar omdat de aandeelhouders dat eisen.

Roderick op 21-09-2008 om 10:54 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Het is echter wel zo dat Google Microsoft dwingt na te denken over hun investeringen. Is het zo dat Google een echt gevaar begint te worden voor Microsoft's 'cash cow': windows, dan zijn het projecten als de Xbox die het onderspit delven als het om toekomstige investeringen gaat.

Verder ben ik het eens met Joni: het afstoten van studio's is op zijn zachtst gezegd opvallend te noemen. Het getuigt in ieder geval zeker niet van een instelling die naar buiten uitstraalt: we gaan ervoor. De kritiek op Rare ben ik het echter niet mee eens: de studio blijft waardevol in de gamesindustrie.

Microsoft hinkt ook veel te veel op twee gedachten met de 360. Eerst was de focus marktaandeel, toen ging het naar winstgevendheid en nu is de focus weer duidelijk marktaandeel. De prijsverlagingen laten zien dat Microsoft zich met de 360 niet zomaar uit het veld laat slaan. Sterker nog, ik denk dat het systeem de Wii gaat benaderen in maandelijkse sales dit najaarsseizoen.

Opvallend is ook dat Microsoft, zonder dat ze veel first party studio;s hebben, wél een grote hoeveelheid exclusives heeft. Vorig jaar stonden ze er het best voor en dit jaar is dat (imo) ook zo. Ik zie dus dan ook zeker ruimte voor een model waarbij Microsoft niet voor aankopen gaat, maar voor korte contracten. Waarom zou je dit doen? Je betaalt dan wel veel voor een exclusive, maar je kunt kiezen uit de beste games en keer op keer een 'edge' pakken. Een studio aankopen leidt er vaak toe dat de studio wordt gebruikt voor een bepaald type game in een bepaalde vorm, die vorm verliest na een paar jaar zijn 'edge' en dus vermindert de waarde van de aangekochte studio.

Nibor op 21-09-2008 om 11:11 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Goed geschreven hoor heel informatief

Gast (81.206.224.xxx) op 21-09-2008 om 11:18
Ben het het grootste deel eens met je. Leuk geschreven.

Gast (81.244.208.xxx) op 21-09-2008 om 11:20
Mooie column, helemaal gelezen alleen het einde interesseerde me niet zoveel(Google vs MS)

Wii gamer op 21-09-2008 om 11:27 [Niv: 290 / Exp: 14517]
Mooi geschreven, man.

Ik betwijfel het echter dat Microsoft stopt met games. Daar zijn zij te goed voor. helaas.

Gast (83.81.137.xxx) op 21-09-2008 om 11:35
Google moet zelf op gaan passen, ze hebben meer dan 20 producten waarvan alleen Search winstgevend is. De overige producten zijn voornamelijk om concurrenten dwars te zitten. Ook bij Google gaat de wet van grote getallen spelen, ze zullen grotere overhead kosten gaan krijgen en wellicht ( wat je nu al ziet) de publieke opinie zoals Microsoft dat ook heeft. Mensen zijn niet voor een marktleider, ze zijn voor een underdog/new kid on the block. Dit gaat Google parten spelen.

Wat Microsoft en Xbox betreft, dat gaat nog jaren ons veel plezier geven. Vorig jaar honderden miljoenen winst gemaakt en dit jaar gaat daar zeker veel bijkomen. Denk eerder dat we ons zorgen over Sony en Gaming moeten maken aangezien de PS3 voorlopig niet winstgevend is en de aandeelhouders van PS3 minder geduld hebben dan die van MS. Tevens heeft Sony minder geld dan MS en kan dus minder lijden op dat gebied.

Gast (194.109.22.xxx) op 21-09-2008 om 11:40
@gast .137
Sony heeft al miljoenen winst gemaakt met de vorige consoles, dus daar zullen de aandeelhouders wel een beetje geduld hebben. bij Microsoft hebben ze er alleen geld in gestoken en nooit terug gekregen.

Gast (84.198.218.xxx) op 21-09-2008 om 11:42
idd ik betwijfel echt of microsooft gaat stoppen hoor,ze werken al lang aan de xbox 3

CengizMan op 21-09-2008 om 12:01 [Niv: 99 / Exp: 4940]
Ah, lang geen column hier gelezen. Ik vind eigenlijk dat Google te machtig begint te worden.

Gast (194.169.216.xxx) op 21-09-2008 om 12:08
Helemaal met de column eens en dit is ook echt iets wat ik zie aankomen.

Microsoft verdient zijn geld met de OS en word afdeling. Als daar concurrentie in komt, dan zal de tijden dat microsoft wil domineren, eindelijk veranderd.


En Cengizman.
Waarom vind je google te machtig worden?
Is dat omdat je vreest dat microsoft zijn gelijke heeft gevonden en in vele gebieden al zijn meerdere heeft gevonden?

De reden dat linux populairder wordt, maar niet populair genoeg, is puur vanwege de reden dat weinig compatible is met het OS. En juist google kan dat compleet veranderen. En microsoft weet dat.

Microsoft houdt ook al langer zijn praatjes voor zich als ze het over google hebben, terwijl ze bij andere markten van de daken af schreeuwen dat ze geweldig zijn.

Gast (87.208.117.xxx) op 21-09-2008 om 12:12
Wat een geweldig idee MS stopt heerlijk

reptile op 21-09-2008 om 12:20 [Niv: 33 / Exp: 1654]
interessant!


FloriX op 21-09-2008 om 12:27 [Niv: 258 / Exp: 12906]
Gast (194.109.22.xxx) op 21-09-2008 om 11:40
@gast .137
Sony heeft al miljoenen winst gemaakt met de vorige consoles, dus daar zullen de aandeelhouders wel een beetje geduld hebben. bij Microsoft hebben ze er alleen geld in gestoken en nooit terug gekregen.



Jah, ze hebben helaas ook alle winst van de ps2 er doorheen gejatst

Gast (195.189.143.xxx) op 21-09-2008 om 12:37
Roderick

Omdat Microsoft veel exclusive heeft zonder eigen studios, heeft meer temaken omdat de PS3 1 jaar later uitkwam en ook nog eens dat de PS3 te ingewikkeld was voor de meeste 3e party ontwikkelaars.

Overigens was die prijs daling pure wanhopige actie voor Microsoft, omdat zij maand in en maand uit met zo'n 250.000 achter liep dan de PS3.

Google,Apple en Sony vormen degelijk een groot bedreiging voor Microsoft en zeker Linux word zeer onderschat.

Als meer fabrikanten Linux supporten dan zou het zo eens kunnen dat Linux zeker 65% van de PC markt kunnen afsnoepen van Windows.

Bijv: Als alle software voornamelijk games een Linux support hadden, dan was ik gelijk over gegaan naar Linux om een voorbeeld te noemen


Roderick op 21-09-2008 om 12:48 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Linux 65% van de PC markt Komop zeg

Als je eens objectief kijkt naar Windows is er trouwens helemaal niks mis mee. De meeste Windows software vind ik zelf trouwens prima. Alternatieven als Chrome en Google Desktop van Google werken zelfs minder imo. Laat de concurrent op het vlak van PC software eerst maar eens aan het niveau van Windows programma's komen alvorens ze ze inhalen.

Daarbij is het exclusives verhaal doordat de PS3 een jaar later kwam nu een beetje BS, de PS3 is inmiddels 2 jaar uit.

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden