Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Sonic Unleashed


Door Rene Groen op 05-12-2008 om 07:40
Bron: Gamed

Gamers zijn tegenwoordig niet snel tevreden. De titels die we spelen moeten termen bevatten als ‘episch’, ‘groots’ en ‘gevarieerd’. Een combinatie van dit alles zouden veel games omtoveren tot een wereldhit, maar in het geval van Sonic Unleashed is het tegenovergestelde het geval.

Sonic was vroeger de mascotte van SEGA, de held die weerstand kon bieden tegen Mario en volgens velen zelfs een stuk toffer was dan de rode loodgieter. Iedereen zal weten dat de status van de blauwe egel in de loop der tijd gedaald is, waarbij zijn populariteit gelijk stond aan een doorsnee fanboy ten tijde van Sonic the Hedgehog. De reden hiervoor lag puur bij SEGA zelf, zij zochten namelijk krampachtig naar manieren om een heerlijk concept te vermengen met andere elementen, om het zo gevarieerder, grootser en vooral epischer te maken. Voor iedere game ongetwijfeld een frisse wind door het genre, voor Sonic meer een natte scheet in het gezicht.

Met Sonic Unleashed beloofde SEGA beterschap, en de eerste beelden bij het opstarten van de game doen goede dingen vermoeden. Sonic zit op het spoor van Robotnik en op hoge snelheid zigzagt hij tussen vijanden door om uiteindelijk bij zijn doel te komen. Net wanneer het lijkt alsof Sonic voor eens en altijd met zijn vijand af zal rekenen is deze laatste hem voor en ontneemt hem al zijn krachten, waarbij hij tegelijkertijd de wereld in brokstukken uiteen laat scheuren. Wanneer Sonic weer ontwaakt op aarde ontmoet hij een nieuw personage die zijn geheugen kwijt is, en gedurende het verhaal moet je dan ook helpen zijn geheugen terug te krijgen, met Robotnik afrekenen en de wereld weer in haar oude staat herstellen.


Bij dit vorige vergeten we echter een belangrijk punt, en dat is dat Sonic niet ontwaakt als Sonic, maar als Werehog. Wat is namelijk het geval, wanneer het nacht is transformeert hij in een grootse, harige, maar vooral sterkere versie van zichzelf. Deze transformatie is niet alleen een verhaalelement, maar daadwerkelijk van invloed op de gameplay. Het spel is namelijk in drie delen te splitsen: de levels van Sonic, de levels van de Werehog en de tijd waarbij je door werelden rondloopt. Deze laatste zijn waarschijnlijk het saaiste element uit de game, je loopt rond in een gebied en kunt praten met mensen, waarbij je later in de game ook opdrachten voor ze kunt vervullen. Dit laatste is vaak niet veel meer dan een level herspelen, maar dan door deze binnen een bepaalde tijd te voltooien, of met een afgenomen levensbalk. Helaas is het praten met mensen een saaie aangelegenheid, het beperkt zich vaak tot het wisselen van één zin tekst en voegt inhoudelijk niets toe aan de game.

Stukken leuker, of beter gezegd; het beste element van de gehele game, zijn de levels waarbij je als Sonic door levels heen raast. In een mix van 2D en 3D herleef je de glorietijd door op volle snelheid ringen te verzamelen, je van vijanden te ontdoen en uiteindelijk een zo scherp mogelijke tijd neer te zetten door de beste route te zoeken. Een nieuw element hierbij is de side-step, met een druk op de knop doet Sonic een zijwaartse stap naar links of rechts om zo makkelijker elementen te verwijderen. Als SEGA de hele game had opgebouwd uit deze elementen had er onderaan een mooie cijfer van een 80 of hoger gestaan, maar 'als' telt natuurlijk niet.


De nachtlevels zijn namelijk totaal anders dan de daglevels, nu dien je namelijk als de Werehog te spelen en snelheid is geen element dat daarin thuishoort. Het spel transformeert zich tot een beat ‘m up game waarbij je vijanden te lijf gaat zonder dat hier al teveel tactiek bij komt kijken. Afgezien van wat (overigens slecht uitgewerkte) platformelementen en matige puzzels is hier verder weinig te beleven, en dat is nu juist het grote probleem van de game. Waarom moet ik levels, levels die twintig tot dertig minuten duren, doorlopen als een rare weerwolf, om vervolgens slechts enkele minuten te mogen genieten van levels waarin Sonic schittert als in zijn beste dagen? Het is een zware opgave om je steeds weer door deze saaie, eenzijdige levels te werken.

Naast dit alles voert Sonic ook een RPG element door. Of dit goed of slecht is laat ik in het midden, maar het zet je wel te denken. Waarom moet ik immers ervaringspunten uitdienen aan de snelheid van Sonic, dient de egel niet van zichzelf al als een sneltrein door een level heen te gaan? Het voelt om die reden ook meer als een krampachtige manier om vernieuwingen door te voeren, terwijl dit juist hetgeen is wat we tot de minpunten van de game kunnen bestempelen.


Op grafisch vlak volgt de game precies de lijn die we hierboven al beschreven hebben. De daglevels die we als Sonic spelen zijn kleurrijk en vrolijk en kennen, ondanks de snelheid, geen problemen om te spelen. Het zijn echter de nachtlevels en de werelden waar je rond loopt waar de problemen naar voren komen. Wanneer je tegenover veel vijanden staat zakt de framerate in en op veel punten krijg je veel problemen omdat de camera niet bij te stellen is. Omdat het spel gebruik maakt van een raar checkpointsysteem (ondanks het bereiken van checkpoints dien je soms toch een level geheel opnieuw te spelen) zul je meer dan eens een controller richting de TV werpen omdat je, buiten je eigen schuld om, weer opnieuw kunt beginnen. De stemmen zelf zijn van een zelfde wisselvalligheid, goede stemacteurs worden afgewisseld met mensen die totaal geen moeite doen om ook maar enige geloofwaardigheid uit je speakers te laten komen.

Sonic Unleashed is een game van hoge pieken en diepe dalen. Het team achter de game gaf aan met de Werehog levels te moeten komen, simpelweg omdat ze moeilijk alleen maar Sonic levels konden maken, daarmee zou het spel namelijk veel te kort worden. Dit is op zich niet erg, maar dan moeten de Werehog levels wel van een zelfde niveau zijn als die van Sonic, en dat is bij lange na niet het geval. Het spel is dan wel beter geworden dan Sonic the Hedgehog, maar kan daar totaal geen voldoening uit halen.
Beoordeling
Gameplay   50
Sound   60
Graphics   60
Replay   40

Krampachtige vernieuwingen doen Sonic Unleashed de das om.
51


07:40  Resistance 2
07:40  [Competitie] Super Smash Bros. Brawl
 Reacties (37)
 Pagina: 1 | 2
Gast (217.123.238.xxx) op 05-12-2008 om 08:24
Dit kun je niet menen zeg...
Sega blijft maar zeggen dat de volgende beter word en dan nog...

Nibor op 05-12-2008 om 08:48 [Niv: 144 / Exp: 7223]
eeuwig zonde, kom op SEGA dat filmpje van jullie met Sonic was zo leuk en dan komen jullie met deze game

wesmoen op 05-12-2008 om 08:56 [Niv: 56 / Exp: 2798]
it's a nice review volgens mij zie ik een klein foutje: "Een nieuw element hierbij is de side-step, met een druk op de knop doet Sonic een zijwaartse stap naar links of rechts om zo makkelijker elementen te verwijderen." is het niet?: om zo makkelijker van elementen te verwijderen? het komt net over dat hij iets wilt weghalen. Het kan ook aan mij liggen.

Gewijzigd door wesmoen op 05-12-2008 om 08:57

Gast (212.203.4.xxx) op 05-12-2008 om 09:19
neee weer en slecht punt!

zuzek op 05-12-2008 om 10:12 [Niv: 20 / Exp: 1024]
Vreesde hier al voor, eeuwig zonde. Kan me nog herinneren dat ik het eerste deel op de Genesis heb zitten spelen, die levels duurden ook geen 2 a 3 minuten.

Heb de game niet gespeeld, maar het is natuurlijk pure onzin om als developer te zeggen "We kunnen niet alleen type x aanbieden" (snelle levels). Sega doet alsof snelle levels ook puur alleen 100% geweldig snel moeten zijn, lijkt mij een rare stellingname. Vooral omdat de 1e Sonic een begrip in de gamewereld is, en hier ook prima mee om ging.

Ze hadden die snelle levels ook makkelijk rond de 15/20 minuten kunnen maken, als ze er lekker wat tijd in staken. Maar dat is dus kennelijk niet gebeurd en ik zou het dan gewoon op gemakzucht houden.

No'tje op 05-12-2008 om 10:24 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Ik ben nog niet zo heel ver in het spel, maar een Sonic level duurt bij mij al gouw meer dan 10 minuten, ik vind de werehog levels best wel leuk je hebt van die combo`s enzo, maar ik hou ook van beat `m ups. Maar als je die vergelijkt met die van Sonic lijkt het nergens op ja, daarom ook die score. Ik heb nog geen rare checkpoints tegengekomen dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen, en ik heb geen last van framerate problemen tot nu toe, misschien komt dat omdat ik hem heb geinstalleerd.

Enige minpunten aan de game vind ik de quicktime events en de hubs waren niet nodig. Iedergavel is dit een beter review dan die van IGN, die gast lult uit ze nek. Zegt ie dat de Sonic levels on rails zijn.

Gast (77.162.132.xxx) op 05-12-2008 om 11:26
sega.. waarom...waaarom? dit heeft sonic niet verdient!!!

Gast (213.46.221.xxx) op 05-12-2008 om 12:33
punt vd graphics mag wel wat hoger want het ziet er gewoon heel mooi uit

Lawliet op 05-12-2008 om 12:47 [Niv: 346 / Exp: 17280]
De Werehog had weg gemoeten en Tails en Knuckles hadden gewoon speelbaar moeten zijn. Verlengt de game en was vele malen beter geweest.

ps4 op 05-12-2008 om 12:49 [Niv: 36 / Exp: 1799]
echt zonde voor zo een game het ziet er echt goed uit

reptile op 05-12-2008 om 13:27 [Niv: 33 / Exp: 1654]
valt volgens mij allemaal best nog wel mee

eehbiertje op 05-12-2008 om 14:17 [Niv: 76 / Exp: 3825]
doe het net als fallout breng het over 10 jaar gewoon weer uit... flink opgepoest en netjes

No'tje op 05-12-2008 om 14:35 [Niv: 205 / Exp: 10245]
indeed, deze game is veel beter als deze man zegt, de werehog is de beste non-sonic gameplay in een sonic game, en de controls zijn bijna perfect. Graphics 60, dat slaat ook nergens op je geeft fable 2 een 95 voor graphics terwijl die nog veel meer last heeft van pop-up framrate problemen, en het ziet er even goed zo niet beter uit dan fable 2. Sound 60, elke song in deze game is zowat perfect, de voice acting is veel beter dan die van Sonic 06 en nog geef je het dezelfde score!? En het RPG is een hele leuke toevoeging aan de game, vooral bij de werehog is het intressant, je kan bijv combo`s bijleren of juist sterker worden. En je hoeft bijna niet de praten met mensen in de game, ja 2x voorderest kun je die crap overslaan. En het is quick-step geen side-step.

XtraNL op 05-12-2008 om 15:18 [Niv: 82 / Exp: 4096]
Hoevaak kun je falen?

Rene Groen (Eindredacteur) op 05-12-2008 om 15:29 [Niv: 747 / Exp: 37359]
@ Ninodude: Je geeft zelf aan dat je nog niet ver bent in de game, maar tracht wel een oordeel te vellen over beschreven elementen die pas later naar voren komen. Om echter toch op wat punten te reageren:

- Je zegt tien minuten over een Sonic level te doen. Waarschijnlijk rem je dan overal af om alles te ontdekken, juist terwijl de Sonic levels er zijn om snel te scheuren, de shortcuts trachten te vinden, etc. Als je het op die manier zou spelen kun je nooit een level in tien minuten doen, of je knalt overal tegenaan.
- Werehog als beste non-Sonic element? Dan vraag ik me af of je überhaupt al een Werehog level gespeeld heb, het is niets meer dan constant op één (aanvals)knop drukken en af en toe een klein platform of puzzelelementje overwinnen die ook nog eens slecht zijn uitgewerkt.
- Je maakt een verwijzing naar 'Sonic 06', echter heb ik geen idee over welke game je het hebt. Als je Sonic the Hedgehog bedoelt: ook hier was de voice acting zeer wisselvallig, van redelijke hoofdpersonages tot irriterende karakters.
- Je zegt het zelf al: het RPG element is vooral bij de Werehog leuk. Waarom is dit dan ook geïntroduceerd voor Sonic, juist hét element waar de game om dient te draaien?
- Het is een side-step, je stapt immers zijwaarts, dan wel links, dan wel rechts.
- De graphics scoren laag omdat de Sonic levels weliswaar indruk maken, maar dit niet over de rest gezegd kan worden. De Werehog levels zijn vrijwel allemaal hetzelfde en de hubs zijn teveel afgebakend.

Ik raad je aan om de game eerst eens wat langer te spelen voordat je met zo'n oordeel komt, de eerste charme die de game misschien heeft houdt geen stand.

Gewijzigd door Rene Groen op 05-12-2008 om 15:30

im2 op 05-12-2008 om 15:31 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Als SEGA de hele game had opgebouwd uit deze elementen had er onderaan een mooie cijfer van een 80 of hoger gestaan

Dan kan het toch nog koopwaardig zijn.

Gast (62.194.76.xxx) op 05-12-2008 om 15:45
ik koop hem zeker ziet er leuk uit.
maar de volgende keer als sega weer sonic game maken moeten ze dan wat volediger maken

The Big N op 05-12-2008 om 16:47 [Niv: 89 / Exp: 4462]
Ach het leek me wel een goede game, de dingen die me niet aanspraken die bleken dus ook echt slecht te zijn. In dit drukke seizoen zoiezo niet halen

Gast (77.163.10.xxx) op 05-12-2008 om 16:55
Ach, van mij mogen ze de sonic games wat slomer maken, om dan een langere game te krijgen.
De oude sonics gingen volgens mij ook niet zo snel.
En ze zouden natuurlijk co-op kunnen introduceren, net als in de oude Sonic 3.
Maargoed. Dit spel is wel vermakelijk, maar de werehog parts zijn te repetief.
Goede review n-n

No'tje op 05-12-2008 om 18:01 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Ik ben dan wel niet zo ver maar ik heb de meeste levels al meer dan 20x gespeeld, inclusief werehog levels.

Bij Apotos act 1 doe ik nu gemiddeld 7 a 8 minuten over. Eerste keer ongeveer 15.

Off-course, de werehog vind ik persoonlijk leuker dan emeralds zoeken met Knuckles of vissen met Big enz..

Ik bedoel Sonic the Hedgehog, ik vind alleen Eggman goed klinken de rest lijkt nergens op, bij Unleashed vind ik ze allemaal goed.

Waarom niet? Het is niet echt nodig maar het maakt de game niet slechter naar mijn mening.

Het is een Side-step maar ze noemen het een Quick-step.

Daar kan ik nog niet over oordelen, maar als het allemaal hetzelfde is word het er toch niet lelijker op?

Gast (84.24.62.xxx) op 05-12-2008 om 18:19
Sommige werehog-levels waren wel leuk hoor andere sloegen nergens op. Bij sonic-gedeelte haat ik echt die races waar je niks mag raken enzo slaat nergens op. bij sommige boss-levels loopt de loopafstand vast.

dark lars op 05-12-2008 om 18:38 [Niv: 108 / Exp: 5400]
nindodude heeft gelijk vind de reviews wel vaker raar.. heb daar eigenlijk geen argumenten voor maar kan me wel in de argumenten van hem vinden. net als die graphics dat klopt gewoon niet,punt ^_^ ik heb het idee dat sommige deelcijfers als graphics een beetje verzonnen worden zodat het uiteindelijke cijfer beter uitkomt..

Gewijzigd door dark lars op 05-12-2008 om 18:42

Rene Groen (Eindredacteur) op 05-12-2008 om 18:53 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Afgezien dat de Werehog levels sowieso grafisch niet indrukwekkend zijn wordt het cijfer wel naar beneden getrokken als deze levels vrijwel allemaal ook nog eens op elkaar lijken, dat is een makkelijke manier om levels op te zetten.

@ Dark_Lars: Ons eindcijfer is geen gemiddelde van het eindcijfer, dat is dan ook niet nodig.

dark lars op 05-12-2008 om 19:09 [Niv: 108 / Exp: 5400]
nee dat is inderdaad niet nodig maar misschien kan je je er dan wel iets bij voorstellen dat er dan zo over gedacht wordt

Jonezy op 05-12-2008 om 19:10 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Rene, goede review. Als jij de Werehog levels het niveau omlaag vind halen, moet je dat vooral meetellen in je review. Het is immers JOUW review
Had ook al zoiets verwacht trouwens, na wat ik allemaal van de game gezien had, vermoedde ik al dat de Werehog levels niet zo goed zouden worden.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sonic Unleashed
Type:
Game
Releasedatum:
28-11-2008
Ontwikkelaar:
SEGA Sammy Holdings
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media