Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Mega Man 10


Door Simon op 15-03-2010 om 14:27
Bron: Gamed

Twee jaar geleden zette Capcom de wereld op de kop. Niet omdat ze een nieuwe game ontwikkeld hadden met de mooiste graphics ooit, in tegendeel zelfs. Capcom kwam in 2008 namelijk met Mega Man 9, een nieuwe game in een oud jasje. De game sloeg ontzettend goed aan en wanneer een game succes geniet, mogen we altijd een vervolg verwachten.

Gelukkig heeft Capcom dan ook besloten om een vervolg te ontwikkelen. Mega Man 9 was zeer moeilijk en gek genoeg was dat ook wat vele gamers aantrok, vandaag de dag moet je namelijk goed zoeken voor een beetje uitdaging in een game. Maar jammer genoeg kwam Capcom toen met de aankondiging dat er – voor het eerst in een Mega Man game – een Easy moeilijkheidsgraad te vinden zou zijn in Mega Man 10. Betekende dit dat de ontwikkelaar voor het geld ging en de casualgamer wilde aantrekken? Of hoeven we niet te vrezen en trapt Mega Man 10 de gemiddelde gamer weer onder zijn hol en zien we weer controllers door de kamers vliegen?

Maak je maar geen zorgen, Mega Man 10 is alles behalve makkelijk. Ja, de Easy moeilijkheidsgraad zorgt ervoor dat zelfs je moeder binnen de kortste keren menig robot verslindt, maar daar tegenover staat wel een Hard moeilijkheidsgraad speciaal voor jou ontwikkeld. En jongens, wat doet die optie zijn naam eer aan zeg. Er zijn meer vijanden en valstrikken, waarbij de vijanden nog sterker en sneller zijn. Daarnaast staan er ook nog minder power-ups voor je te wachten, je zal echt van goeden huize moeten komen wil jij Mega Man 10 op Hard uitspelen. Zoals gezegd is Easy echt voor de nieuwkomer: daar waar je op Normal of Hard nog moest uitwijken voor talloze spikes (raak ‘m aan en je bent dood), daar zullen deze verdwenen zijn op Easy. Ook boven de meeste kliffen is er nu een wandelpad aangelegd. Zoek je uitdaging, maar niet té, dan is Normal perfect voor jou.


Over een verhaal kunnen we amper spreken, maar gelukkig doet dat er ook niet toe in Mega Man. In deel 10 is er een virus genaamd Roboenza uitgebroken welke alle robots aantast. Hierdoor zullen ze zonder pardon iedereen in hun omgeving aanvallen, maar gelukkig sta jij klaar om ze uit te schakelen. Net als in eerdere Mega Mans selecteer je één van de acht robots en word je geteleporteerd naar zijn domein. Mega Man draait helemaal rond leveldesign, en ook in Mega Man 10 zit het weer goed. Iedere robot kent weer een unieke omgeving met nieuwe uitdagingen. Zo zul je in Commando Man’s domein moeten oppassen voor talloze zandstormen die je doen wegvliegen. Jammer genoeg is het leveldesign over het algemeen net een tikje minder dan in Mega Man 9, je zult af en toe het gevoel krijgen toch echt hetzelfde level te spelen. Ook niet alle boss-fights weten te overtuigen, iets wat toch als hoogtepunt dient in een Mega Man game.

Boss-fights zijn sinds de eerste Mega Man al gebouwd rond een steen-papier-schaar principe. Telkens wanneer je een eindbaas verslagen hebt, mag je diens wapen ontvangen. Het leuke is dat dit wapen ontzettend effectief is tegen één van de resterende zeven eindbazen. Het vergt heel wat experimenteren om erachter te komen welk wapen goed is tegen welke eindbaas. Als je nog niet het juiste wapen in bezit hebt, zul je het moeten doen met je standaard Mega Buster. Dit zorgt voor een extra laagje tactiek in een game waar diepgang verder ontbreekt. Dat is natuurlijk niet erg, want je zal al je concentratie bijeen moeten sprokkelen wil je een level succesvol voltooien.


Wanneer je de game speelt zal een toevallige voorbijganger opmerken dat Mega Man 10 er simpelweg ‘lelijk en ouderwets’ uitziet. Je kunt met hem in discussie gaan, maar het zal waarschijnlijk weinig opschieten. Het punt blijft natuurlijk dat Mega Man 10 technisch zeer onder de maat is. Het spijt me dat ik deze dooddoener uit de kast haal, maar simpelweg gezegd houd je van dit stijltje, of je vindt het niks. De heerlijke catchy liedjes in 8-bit stijl zijn weer terug, hoewel we moeten toegegeven dat de muziek in Mega Man 9 over het algemeen overtuigender was. Desalniettemin zorgt ook Mega Man 10 weer voor een heerlijke retro-look.

Je kunt Mega Man 10 vanuit twee standpunten bekijken. De ene is dat het een leuk vervolg is op Mega Man 9. Jammer is dat innovatie ver te zoeken is, maar gelukkig is dat helemaal niet waar je deze game voor koopt: je wilt namelijk weer eens ouderwets uitgedaagd worden, iets waar Mega Man 10 heel erg goed in is. Het andere standpunt is dat van iemand die niet van de stijl houdt. Die zal niet snappen wat jij in deze game ziet, het lijkt er alleen maar op dat de ontwikkelaar zeer lui te werk is gegaan en daar ook nog eens geld mee hoopt te verdienen. Als het goed is weet je in welk kamp jij je bevindt, en als dat het eerste kamp is, download deze game dan gelijk. Voor tien euro krijg je weer een heerlijke retro game die veel waar voor zijn geld biedt met drie moeilijkheidsgraden, tientallen challenges, online leaderboards en Proto Man als extra speelbaar personage. Voor mensen uit het tweede kamp zeg ik: download eerst eens Mega Man 9, word verliefd op de stijl en haal gelijk Mega Man 1~8 van Virtual Console (eens ze allemaal beschikbaar zijn) en Mega Man 10 van WiiWare.
Beoordeling
Gameplay   88
Sound   72
Graphics   20
Replay   75

Retro gaming for the win!
80


14:29  [Upd.] GT 5 krijgt toch geen Move ondersteuning
13:36  God of War III: Mythologie
 Reacties (25)
 Pagina: 1
Lukky NL op 15-03-2010 om 14:32 [Niv: 14 / Exp: 697]
Van mij mogen er zoveel meer 8bit games uitkomen. Nieuwe 8bit zelda bijvoorbeeld.

Edit:

2 voor graphics slaat echt nergens op. Je moet het als 8bit game beoordelen. Wat had je dan verwacht? Uncharted-stijl?

Gewijzigd door Lukky NL op 15-03-2010 om 14:38

Matesers op 15-03-2010 om 14:45 [Niv: 58 / Exp: 2892]
tja, wat betreft de graphics: het is de vraag of je de game beoordeelt als 8bit game of als een game die in 2010 uitkomt en die gewoon moet concurreren met andere games uit 2010.

Maar het maakt eigenlijk niet uit aangezien het, zo te zien, geen effect heeft op de totale score

Uchiha_Shadow op 15-03-2010 om 14:49 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Het is een stijl-keus, dus ik ben het mee eens dat een 2 werkelijk nergens op slaat. De stijl is toch gewoon goed? De game kiest er zelf voor om niet te concurreren, dan ga je 'm toch niet beoordelen alsof hij dat wel doet?

Gewijzigd door Uchiha_Shadow op 15-03-2010 om 14:50

madmaniac op 15-03-2010 om 15:01 [Niv: 65 / Exp: 3265]
wat de Graphics score betreft, in de totaal score wordt er blijkbaar nauwelijks rekening mee gehouden. Het zou dan ook logischer zijn om er gewoon geen score voor te geven, en het enkel te houden bij Gameplay, Sound & Replay. Misschien zelfs Sound ook weglaten! Dat zou al veel minder dwaas overkomen

spl1c3r op 15-03-2010 om 15:10 [Niv: 2 / Exp: 92]
@mad maniac

het maakt dan nie zoveel uit in dit geval

8.8+7.5=16.3
16.3 / 2 = 8.15

echt verschil maakt t dus niet

Kurosaki01 op 15-03-2010 om 15:45 [Niv: 154 / Exp: 7711]
Idd, beter geven ze toelichting bij elk onderwerp, zonder het punt!! Alleen voor de game in zijn totaal geef je er dan wel een.

Simon op 15-03-2010 om 16:48 [Niv: 112 / Exp: 5600]
De discussie over graphics werd ook al gehouden bij de Mega Man 9 review, lees dat hier maar terug: http://www.gamed.nl/view/48563


Gideon op 15-03-2010 om 17:20 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Haha, idd, eeuwige discussie Wij hebben een lijn getrokken. Als animal crossing er niet uitziet op de GameCube, dan stellen we ook niet dat het een 'stijlkeuze' is. In dit geval hebben we de graphics een 20 gegeven; je moet er van houden. Echter, omdat wij de deelcijfers niet persé het eindcijfer bepalen zul je ook zien dat de graphics in dit geval niet de gameplay in de weg staan, waardoor het geheel gemiddeld veel beter scoort. Het is om duidelijk aan te geven dat de gameplay goed zit (ondanks de graphics), maar mooi zijn ze gewoon niet. Dat het nostalgisch is (en een bewuste keuze van de ontwikkelaar) doet daar niets aan af.

Lukky NL op 15-03-2010 om 17:24 [Niv: 14 / Exp: 697]
Een lijn getrokken...... Lekker kwalitatief sitetje is gamed dan. Zegt meer over jullie dan over de game.

Vind je het gek dat er een discussie van komt...

Rene Groen (Eindredacteur) op 15-03-2010 om 17:29 [Niv: 747 / Exp: 37359]
@ Lukky_NL: Nee dat vinden we niet gek, echter is deze discussie al eerder gevoerd en geeft Gideon ook ditmaal aan wat ons standpunt daarin is. Pas wanneer het zou zorgen voor een lager eindcijfer zou ik de discussie begrijpen, dat is nu echter niet het geval.

Gast (82.173.102.xxx) op 15-03-2010 om 17:39
Ik zou persoonlijk de graphics een 80 geven, puur omdat de stijl mij aanspreekt ;) Maar dat hebben Gideon en Rene ook goed duidelijk gemaakt (Y) Verder prima review!

Lukky NL op 15-03-2010 om 18:13 [Niv: 14 / Exp: 697]
Nee dat je er niks van begrijpt was me wel duidelijk een 2 is wel erg rigoreus. Geef het dan een 6. Onvoldoede zijn de graphics in de tijdgeest van toen niet. En zo zou je het moeten beoordelen.

Ik vind het onbekwaam van de reviewer. En dat noemt zich 'eindredacteuren' lol

Gewijzigd door Lukky NL op 15-03-2010 om 18:14

Uchiha_Shadow op 15-03-2010 om 18:22 [Niv: 344 / Exp: 17178]
@ Gideon: Maar de 8-bit stijlkeuze van No More Heroes wordt wel als mooi beschouwen op gamed?

Gaat No More Heroes 2 ook een 2 op graphics gebied scoren dankzij de 8-bit games?

Ik vind Animal Crossing er wel goed uit zien, maar niet geweldig - zo goed werkt het stijltje namelijk ook weer niet. Deze werkt wel heel aardig, toch?

Gewijzigd door Uchiha_Shadow op 15-03-2010 om 18:26

D: op 15-03-2010 om 18:30 [Niv: 172 / Exp: 8612]
8bit is toch mooier dan die lelijke next gen 3d van tegenwoordig, het is veel prettiger voor de ogen, veel puurder en duidelijker.

Een dikke 100 punten voor de graphics van mijn kant

Gewijzigd door D: op 15-03-2010 om 18:30

Uchiha_Shadow op 15-03-2010 om 18:34 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Stijl (en originaliteit) mag inderdaad wat zwaarder wegen in de graphics categorie wat mij betreft, al dat grijze en bruine troep... maar goed, sommige mensen willen realisme (als realisme betekent een grijze woestijn wereld met ultra-realistische bruine brokstukken).

Maar goed, dat is mijn mening

Gideon op 15-03-2010 om 18:38 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@Lukky NL; Waarom een zes geven? Is dat eerlijk tegenover ontwikkelaars die WEL veel tijd in de graphics hebben gestoken? Is dat eerlijk tegenover gamers die mooie graphics verwachten(zoals in bijv. Shadow Complex), maar bedrogen uitkomen? Wij geven met dit cijfer aan dat de graphics niet mooi zijn, echter heeft dit een reden en dat laat zich lezen in de review en tevens wordt dit geuit in het eindcijfer. Ik snap werkelijk niet waar je zo'n vreselijk drama over maakt. Als wij de game nu een 45 hadden gegeven met de mededeling dat dit komt omdat de graphics uit de jaren 80 komen, dan had je een punt, nu niet.

@Uchiha Shadow; want No More Heroes 2 is volledig 8 bit?

Lukky NL op 15-03-2010 om 19:00 [Niv: 14 / Exp: 697]
Nu zeg je het zelf. De graphics komen uit de jaren 80. En voor een jaren 80 game ziet het er normaal uit. Je moet een game beoordelen om wat het beoogt te zijn. En dat moet jij dan als reviewer duidelijk maken aan de gamers.

Het is flauwekul om over eerlijkheid te beginnen. Zo lust ik er nog wel een paar.

BOEF op 15-03-2010 om 19:09 [Niv: 12 / Exp: 582]
Alleen al megamans smoeltje die open gaat als ie springt...

Lukky NL op 15-03-2010 om 19:15 [Niv: 14 / Exp: 697]
En het geluidje als ie landt

10 voor SFX!

D: op 15-03-2010 om 19:51 [Niv: 172 / Exp: 8612]
@boef

Megaman kijkt altijd supermannelijk.

Ook als hij rent.

@gideon megaman 10s graphics 'niet mooi'?
8bit is wél mooi, het is een zeer mooie en herkenbare stijl. Dat valt ook totaal niet in cijfers te vergelijken met tegenwoordige 3d. Dat is een heel ander universum.

edit: overigens mag de replay value ook wel een 100 krijgen want megaman is er op gemaakt om elk level 10.000 keer door te spelen tot je het kunt halen zonder één keer geraakt te worden.

Gewijzigd door D: op 15-03-2010 om 19:53

Uchiha_Shadow op 15-03-2010 om 20:51 [Niv: 344 / Exp: 17178]
"Is dat eerlijk tegenover ontwikkelaars die WEL veel tijd in de graphics hebben gestoken?"

Gaat het om hoeveel tijd ze er in steken of hoe goed het eind resultaat er uit ziet? Sinds wanneer geven jullie cijfers voor moeite?

En ja, dan kun je zeggen "maar dit ziet er niet goed uit!" maar dan vind ik je niet de juiste persoon voor deze review. En hoe kan iemand die deze review leest "mooie graphics" verwachten? Er staan screenshots in de review!

En No More Heroes 2 is voor zo'n 20% 8-bit, en dan ook alle menus e.d. nog. Dat gaat dus flink ten koste van de graphics score? Of telt het dan wel als "stylizing"?

Gewijzigd door Uchiha_Shadow op 15-03-2010 om 21:00

Cain op 15-03-2010 om 21:24 [Niv: 147 / Exp: 7344]
Gewoon de cijfers helemaal afschaffen. De meeste lezen de reviews nu toch niet en scrollen gelijk naar beneden. Laat de mensen maar eens lezen waarom de game goed of niet goed is.

Joni Philips (Eindredacteur) op 15-03-2010 om 23:07 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
@D: Dan kun je elke game een 100 geven want elke game is gemaakt om zonder fouten door te spelen.
@Cain: Spijtig genoeg zijn het niet alleen de lezers die de score bekijken.
@Lukky NL: Laten we eens even een ander voorbeeld nemen. Football Manager Handheld, dat ding heeft geen graphics, maar het is zo bedoeld. Moet die dan 100 krijgen?

Uchiha_Shadow op 15-03-2010 om 23:31 [Niv: 344 / Exp: 17178]
60 lijkt me wel eerlijk, dan zou je waarschijnlijk geen klachten hebben gehad (niet dat je iets moet doen omdat de meerderheid het er mee eens zou zijn, maar 't zegt wel wat)

Waarom heeft het 8-bit Sound eigenlijk wel een 72? Ik neem aan dat het geen fully orchestrated 5.1 8-bit sound is, of well?

Lukky NL op 16-03-2010 om 09:30 [Niv: 14 / Exp: 697]
Nee joni we hebben het nu over mega man en de tijdgeest waarin de game bedoeld is.

Daarbij komt ook nog eens dat ik helemaal niet uit ben om de game 100 voor de graphics te laten krijgen. Overdrijven is ook een vak... Maar met een 20 sla je de plank ook volledig mis in mijn ogen.

D: ik ben het een keer met je eens

Gewijzigd door Lukky NL op 16-03-2010 om 09:38

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mega Man 10
Type:
Game
Releasedatum:
05-03-2010
Ontwikkelaar:
Capcom
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media