Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
First View:

Yakuza 4


Door Joni Philips op 28-06-2010 om 15:37
Bron: Gamed

Origineel zouden Yakuza 2 en Yakuza 3 niet in het Westen verschijnen na matige verkopen van het origineel, maar onder druk van hun fans besloot SEGA beide spellen naar Europa te brengen. Beide games werden een Westers succes, wat een snelle aankondiging van Yakuza 4 verklaart.

Snel is hierbij zeker de juiste term, zeker als je kijkt naar de tijd die SEGA nodig had om de vorige games aan te kondigen. De aankondiging van de Westerse Yakuza 2 release gebeurde ongeveer anderhalf jaar na de Japanse release, terwijl de aankondiging van de Westerse Yakuza 3 release negen maanden na de Japanse release gebeurde. Op de aankondiging van Yakuza 4 moesten we maar drie maanden wachten; de game verscheen op 18 maart 2010 in Japan en sinds 6 juni weten we dat Yakuza 4 begin 2011 naar het Westen komt. Door de positieve ontvangst van Yakuza 2 en Yakuza 3 mag dat geen verrassing zijn. De game werd zelfs uitgebreid voorgesteld op de E3 2010, wat ons een goede reden geeft om nu vooruit te blikken naar de Westerse release van Yakuza 4 in deze First View.


In Yakuza 4 kruipen we opnieuw in de huid van Kazuma Kiryu, de protagonist van Yakuza 1 tot 3. In Yakuza 3 woonde Kiryu in Okinawa, maar in Yakuza 4 woont hij opnieuw in Kamuro City, de fictieve stad die geďnspireerd werd door Tokio's Kabukicho district. SEGA was echter niet lui, Kamuro City werd uitgebreid met drie grote gebieden. In de eerste plaats kun je nu ook de daken van de verschillende gebouwen bereiken. Het tweede gebied bevindt zich dan weer onder de gebouwen, je kan nu namelijk ook de metro's, de ondergrondse parking en de riolen van Kamuro bereiken. Het derde gebied is een nieuw deel van de stad, namelijk Rojiura. De stad is dus net iets groter dan in de vorige delen waardoor je nieuwe zaken kunt ontdekken. De meeste gebieden zijn echter rechtstreeks uit Yakuza 3 overgenomen.

Dat ontdekken doe je niet alleen met Kiryu, maar ook met de corrupte agent Masayoshi Tanimura, de voormalige dakloze Shun Akiyama en de Yakuza vechter Taiga Saejima. Ze hebben elk een hoofdstuk in de game welke verbonden worden in het vijfde en laatste hoofdstuk van de game. Je verwacht natuurlijk dat elk personage hierbij hetzelfde speelt als Kiryu, maar ze hebben elk een eigen stijltje. Zo zal Shun zijn vijand eerder trappen terwijl Masayoshi een speer kan gebruiken. Op deze manier zul je het verschil aanvoelen tussen het viertal speelbare personages, terwijl de besturing voor elk personage hetzelfde is. Aanvallen doe je opnieuw met vierkantje en driehoekje, terwijl je een vijand vastgrijpt met cirkeltje en verdedigt met de schouderknoppen. Op bepaalde momenten zullen er ook context-specifieke knoppen in beeld verschijnen, waarbij je de omgeving of items in de omgeving gebruikt.


SEGA heeft de gevechten nu ook iets gemakkelijker gemaakt omwille van de kritiek op Yakuza 3. Tegelijk heeft men de hoeveelheid bloed en geweld verhoogd, wat een goed idee is aangezien de Yakuza toch geen watjes zijn. De gevechten zijn echter maar één deel van het geheel. Buiten de gevechten om moet je echt het gevoel krijgen in Tokio rond te lopen, en daarom kun je ook deelnemen aan allerlei randactiviteiten. Je kunt bijvoorbeeld naar een stripclub gaan of ping-pong spelen. De game bevat alle minigames uit Yakuza 3, in combinatie met enkele nieuwigheden. De nieuwe verhaal-structuur zorgt er wel voor dat je iets minder zijmissies krijgt en minder echt rondloopt in de stad. Beide onderdelen zijn nog steeds mogelijk, maar zijn minder prominent om de ervaring te stroomlijnen. Met Yakuza 4 hoopt men dan ook gamers aan te trekken die Yakuza 3 te uitgebreid vonden.

Ondanks het feit dat Yakuza 4 op dezelfde engine als Yakuza 3 loopt - waardoor de ervaring en de stad grotendeels hetzelfde zijn als in de voorganger - en in amper één jaar gemaakt werd, zul je toch verschillen opmerken. Dankzij het gebruik van meerdere personages moet de game beter worden. Op deze manier heb je vier kortere verhaallijnen in plaats van één grotere, waardoor het tempo hopelijk beter ligt en het vechten meer variatie brengt. Of deze variatie voldoende is om ook van Yakuza 4 een succes te maken, zullen we ontdekken in het eerste kwartaal van 2011. En hopelijk ontdekken we dat de Westerse versie ditmaal niet gecensureerd is. Op de volgende pagina lees je wat enkele redacteurs denken over het spel.

Pagina: 1 | 2


15:37  Devil's Third
15:37  [Upd.] Reggie: '3DS in 2011.'
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Asianator op 28-06-2010 om 16:58 [Niv: 164 / Exp: 8198]
Yakuza, Yakuza 2, Yakuza: Kenzan en Yakuza 3 zijn allemaal titels dit ik in mijn bezit heb, en erg leuk vind. Yakuza 4 zal dus ook zeker in mijn collectie komen. Liever gisteren dan vandaag...

D: op 29-06-2010 om 05:14 [Niv: 172 / Exp: 8612]
vechten makkelijker? kritiek op y3?
wtf?

Ik vond het vechten juist het makkelijkst aan het spel :l

De minigames daarintegen pfff.

Vandaag trouwens toevallig uitgespeeld.

Oh en ik hoop niet dat het 4 verschillende personages ervoor zorgt dat het spel automatisch loopt en je dus voor jan lul je character ontwikkeld, dat je wel uiteindelijk uit alle 4 kunt kiezen oid.

Gewijzigd door D: op 29-06-2010 om 05:15

Gast (80.126.80.xxx) op 29-06-2010 om 20:41
zo mr awesome, ben jij effe "awesome" dat je die spellen allemaal heb. hee jonges we hebben hier een fan hoor zozo..

maar vertel, wat mis je zoal in jezelf dat je loopt te pochen met je collectie?

Asianator op 29-06-2010 om 22:33 [Niv: 164 / Exp: 8198]
@Gast (80.126.80.xxx),

Ik weet niet waar jij heen wilt, maar ik loop niet te, zoals jij het noemt, 'pochen' met mijn collectie. Met mijn reactie wil ik enkel aangeven dat ik erg tevreden ben over de Yakuza-serie van video-spellen, en dat ik graag het nieuwste deel zou spelen, zo snel mogelijk.

Gast (80.126.80.xxx) op 30-06-2010 om 02:35
aha, op die fiets.

Gast (77.164.239.xxx) op 30-06-2010 om 17:48
Op PS2 was het wel aardig, maar de PS3 versies hebben ondermaatse graphics.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Yakuza 4
Type:
Game
Releasedatum:
18-03-2011
Ontwikkelaar:
Amusement Vision
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media