Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Preview:

Okamiden


Door Gideon op 20-02-2011 om 11:53
Bron: Gamed

Clover Studio is niet meer, maar dat wil niet zeggen dat de legendarische witte wolf met uitsterven is bedreigd. Sterker nog, Capcom is opnieuw aan de slag gegaan en ditmaal zijn het niet de PlayStation 2 en Wii welke worden verrijkt, maar de Nintendo DS.

Nintendo’s handheld heeft een prachtige verzameling aan topgames en het lijkt er zeer op dat daar in maart een 3rd party hit aan toegevoegd gaat worden. Hoewel het er lang op leek dat Okami bij een enkele titel zou blijven werd vorig jaar bekend gemaakt dat er toch een vervolg gaat komen: Okamiden. Okami had op de PlayStation 2 namelijk op zijn zachtst gezegd een dramatische start; de game verkocht voor geen meter. Later, toen de prijs al gezakt was, verkreeg de game meer bekendheid en werd het een culthit. Capcom besloot om het spel alsnog uit te geven voor de Nintendo Wii, wat een goede zet bleek te zijn, de verkoopcijfers werden verdubbeld. Helaas bleef de game, PlayStation 2 en Wii bij elkaar opgeteld, onder de miljoen, wat het de dubieuze titel als ‘minst commerciële game of the year ooit’ opleverde. Niettemin hebben de heren en dames bij Capcom de serie niet opgegeven, wat ons in maart Okamiden brengt.

Okamiden start negen maanden na het origineel. Hoewel aan het eind van die game nog werd gesteld dat de demonen uit de wereld waren verbannen, bleek dat een klein leugentje te zijn. We zijn amper een jaar verder en de duiveltjes steken de kop alweer op. De wereld went zich tot de grote held Amaterasu, maar deze komt niet opdagen. In plaats van de grote witte wolf start het avontuur met een klein, wit wolfje, het nageslacht van de held uit het eerste deel. Wat meteen opvalt zijn de prachtige graphics die Nintendo’s handheld nog op het scherm weet te toveren. Hoewel de karakters uiteraard uit minder polygonen bestaan heeft Capcom het ogenschijnlijk voor elkaar gekregen om de wereld zoals we die kennen uit de PlayStation 2 en Wii versies op het eerste gezicht naadloos over te zetten op de Nintendo DS. Dat cellshaded graphics prima werken op het apparaat heeft Nintendo zelf al aangetoond met bijvoorbeeld The Legend of Zelda: Phantom Hourglass, maar het ziet er naar uit de Capcom er nog een schepje bovenop doet.


Niet alleen de cellshading graphics komen overeen met die van Phantom Hourglass, ook de gameplay heeft er iets van weg. In Okami werd je al in een grote wereld met kleurrijke locaties en karakters geplaatst, terwijl het tekenen een unieke twist aan de gameplay gaf. Op de Nintendo DS is dit in de basis niet anders. Wederom trekken we er op uit, ditmaal met Chibiterasu. De camera draait, in tegenstelling tot de console versies, automatisch met je mee waardoor jij je handen vrij hebt voor het besturen van de wolf. Door de schouderknop in te houden stopt de gameplay op het bovenste scherm, terwijl op het onderste scherm (waar normaal een kaart wordt getoond) een papieren kopie van het bovenste scherm verschijnt. Met de stylus kun je hierop symbolen tekenen welke weer invloed hebben in de ‘echte’ wereld. Door strepen te tekenen kun je tegenstanders verwonden en verslaan, terwijl andere symbolen de wereld om je heen aanpassen. Teken een cirkel en een dode boom komt weer tot leven, terwijl je een kapotte brug intekent, zodat je die wilde rivier toch kunt oversteken.

Volledig nieuw in Okamiden is het samenwerken met een partner. Chibiterasu dient namelijk de kinderen van alle goden op te zoeken om zodoende zijn volledige krachten vrij te maken. Okami, een volwassen wolf, had hier al de nodige problemen mee en dus ging Capcom er vanuit dat het een jonge wolf niet alleen zou lukken. Gaandeweg het avontuur ontmoet je verschillende vrienden welke je zullen helpen. Via het touchscreen kun je een pad voor ze tekenen, welke ze zullen volgen wanneer je de schouderknop weer loslaat. Zo is er misschien een brug welke instort als jij er overheen loopt, maar je partner kun je wel laten oversteken. Deze kun je dan vanaf de overkant een nieuwe route laten creëren, zodat je wel verder kunt. Verschillende partners hebben verschillende krachten; zo kan de één je onzichtbare objecten laten zien, terwijl de ander weer onderwater kan zwemmen.


Naast de nodige puzzels zullen de demonen uiteindelijk ook een kopje kleiner gemaakt moeten worden. Dit doe je op vrijwel identieke manier als in Okami; tref een tegenstander en de game sluit de omgeving af. In deze ‘kooi’ neem je het op tegen je tegenstander en is het zaak om hem zo snel en stijlvol mogelijk terug naar een andere wereld te zenden. Ditmaal is er slechts één knop waarmee je aanvalt, maar uiteraard dien je de speciale krachten weer te gebruiken om ook echt de laatste slag toe te dienen. In de praktijk houdt dit in dat een gevecht niet neerkomt op het constant rammen op één knop, omdat je regelmatig met de stylus aan de slag mag om de demon in kwestie kwetsbaar te maken of het laatste zetje te geven.

Okamiden lijkt erg op zijn voorganger en dat kan zowel positief als negatief uitpakken. De karakters en omgevingen ogen bekend (hoewel de laatste wel degelijk nieuw zijn!) en dat betekent een feest van herkenning voor de fans, los van het feit dat het een ontzettend knappe prestatie is. De gameplay lijkt grotendeels identiek te zijn, met het partnersysteem als nieuwigheidje. Het gevaar is dat de game teveel als een Okami 1.5 gaat voelen, met de beperkingen van een handheld inbegrepen, waardoor het niet de klasse van het origineel kan evenaren. Tevens is het nog even de vraag in hoeverre het tekenen op het touchscreen goed opgepakt wordt, hoewel we ons daar weinig zorgen overmaken: het is ze ook gelukt met een analoge stick en WiiMote. De grootste valkuil voor Okamiden is echter de releasedatum; net na Pokémon Black & White en net voor de Nintendo 3DS. Maakt de game tussen zoveel speelgeweld nog wel een kans?

We moeten nog krap een maand wachten voordat we zelf kunnen testen of Okamiden net zo’n topper is als Okami, want vanaf 18 maart 2011 ligt de game in de Europese schappen. Tegen die tijd lees je op Gamed of deze titel je zuur verdiende centen waard is!


15:10  Packshot One Piece: Unlimited Cruise SP
11:43  Telltale blij met Back to the Future succes
 Reacties (8)
 Pagina: 1
Nicholas Vi Britannia op 20-02-2011 om 12:19 [Niv: 42 / Exp: 2122]
Woohoo, nog maar een maandje wachten

Uchiha_Shadow op 20-02-2011 om 12:35 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Geweldig dat Okami nog een sequel heeft gekregen. Jammer dat Platinum Games helemaal niet heeft mee kunnen werken, dat wel.

Gast (77.164.239.xxx) op 20-02-2011 om 13:34
Capcom is echt halfdood, iedereen is weg bij hun als gevolg gaan hun bestaande franchises zoals RE en DMC zuigen. DMC wordt nu ook al uitbesteed, en RE is er niet beter van geworden na deel 4. Deel 4 was de enige goede spel van RE in een heel Decennia. DMC 4 was ook niks. Zelfs Street FIghter 4 werd uitbesteed aan Dimps, WTF?


Dat je zulke franchises toevertrouwd aan matige ontwikkelaars als Dimps.

Aan de andere kant zijn hun westen georienteerde games wel een pak beter zoals Dead Rising en Lost Planet. Hoop dat RE 6 weer helemaal anders wordt, die besturing moet echt vernieuwt worden.

Gast (84.25.87.xxx) op 20-02-2011 om 13:34
DE game waar ik de afgelopen maanden en komende maand zeer waarschijnlijk ook het meest naar uitkijk. volgens mij wordt dit echt het beste spel voor de DS. _O_
zou ook geweldig zijn als er ook nog eentje of een andere game met dezelfde soort stijl naar de 3DS of de Wii komt.*D

Pino op 20-02-2011 om 15:23 [Niv: 25 / Exp: 1266]
Ik ga deze voor mijn 3DS halen. Een DS heb ik niet, en de ik zie tussen de 3DS-launch titels toch geen interessante dingen zitten.

Gast (94.212.135.xxx) op 20-02-2011 om 21:53
Ik denk ook dat dit een van de beste games ooit wordt op de DS.

Eindelijk, heb al tijden geen nieuwe DS game meer gekocht. Dit zou wel eens een uitzondering kunnen worden.

Gast (81.207.19.xxx) op 21-02-2011 om 18:06
Dan heb je wel heel wat games gemist op de DS die zeker weten de moeite waard zijn maar ja als je daar geen aandacht aan besteed kun je dat natuurlijk ook " niet" weten.

GekooktEi op 23-02-2011 om 19:24 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Alsjeblieft Capcom, maak toch ook een console-game van Okami... Ook al is het een port van Okami! Okami was echt te tof voor woorden op de PlayStation 2.. Ik hoop dat er een kans is op een port naar de consoles als dit een succes wordt - Capcom moet inzien dat niet alleen kinderen hierop zitten te wachten!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Okamiden
Type:
Game
Releasedatum:
18-03-2011
Ontwikkelaar:
Capcom
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media