Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Retro Feature: Donkey Kong


Door Joni Philips op 14-02-2014 om 09:16
Bron: Gamed

Samen met Microsoft en Sony Computer Entertainment overheerst Nintendo momenteel de console- en handheldmarkt, waarbij Nintendo al decennialang meedraait in de game-industrie. Over die periode ontwikkelde men vele toppers waaronder de originele Donkey Kong.

De arcadegame Donkey Kong was één van de allereerste succesvolle games voor Nintendo, en ligt eigenlijk aan de basis voor het volledige Nintendo imperium. De game is dan ook heel belangrijk voor de game-industrie wat ons voldoende reden geeft om een diepere blik op het spel te werpen. Het is natuurlijk niet de eerste keer dat Donkey Kong wordt besproken op Gamed. De Virtual Console re-release passeerde veelvuldig in onze Virtual Console features voor de Nintendo 3DS en de Wii; het hoofdpersonage werd besproken in de Gamecharacter feature voor Cranky Kong; en het ontstaan van de game werd besproken in de Zijn Erfenis features over Hiroshi Yamauchi, Gunpei Yokoi en Shigeru Miyamoto. Zelfs de rechtszaak tussen Universal Studios en Nintendo, het gevecht van de Kongs, hebben we al besproken. De game zelf bleef vaak onderbelicht, maar dat verandert met onze nieuwste Retro Feature. Vandaag gaan we eens kijken waarom Donkey Kong juist zo belangrijk is.


De game vertelt het verhaal van de brute gorilla Donkey Kong die het huisdier is van timmerman Mario, eveneens bekend als Jumpman. Mario is een eikel die zijn gorilla mishandelt, wat er uiteindelijk voor zorgt dat Donkey Kong ontsnapt. Op dat moment ontvoert hij ook Pauline – origineel Lady – die de vriendin is van Mario. Hij neemt haar mee naar een bouwwerf waar hij haar opsluit op een gigantische hoge stelling. Mario is natuurlijk een goed vriendje en besluit zijn vriendin te redden. De naam Donkey Kong werd hierbij bedacht door Miyamoto zelf, maar Nintendo of America bedacht Mario en Pauline. Het verhaal is naar hedendaagse normen verouderd en eigenlijk seksistisch, maar in de jaren tachtig was het verhaal van Donkey Kong revolutionair. Destijds stond het verhaal van een game op de arcadekast zelf geschreven, waarna je er niets meer van hoorde in de game zelf. Bij Nintendo waren ze echter pioniers: ze voorzagen onder andere tussenfilmpjes om het verhaal in het spel zelf te vertellen.

De aanwezigheid van een verhaal was echter niet het enige revolutionaire aspect aan Donkey Kong. Ook de gameplay was revolutionair, Donkey Kong is namelijk één van de allereerste platformgames. De game was eigenlijk de tweede platformgame ooit want Space Panic was eerder. In die game kon je echter niet springen, wat wel mogelijk is in Donkey Kong. In Donkey Kong is dit een belangrijke taak want je moet over verschillende obstakels springen om het doel te bereiken. Timing is hierbij zeer belangrijk want Mario is heel kwetsbaar. De minste hit doen je sterven, maar je hebt gelukkig meerdere levens om toch de bovenkant te bereiken. Het verslaan van Donkey Kong wordt echter niet gemakkelijk. Wanneer je de game begint, zie je hem bovenaan staan. Je moet omhoog lopen op een balk tot je bij een ladder komt waarna je kunt klimmen naar de volgende balken. Terwijl Donkey Kong olievaten naar beneden gooit, moet Mario zeven verdiepingen naar boven klimmen.


Bij het bereiken van de bovenkant verschuift de game naar een tweede scherm waarbij de klus weer iets moeilijker wordt. Over automatische rolbanden heen dien je Donkey Kong te bereiken zodat je naar het derde scherm kunt waar je gewichten moet vermijden. Als je dit overleeft, beland je op het vierde scherm waar je echt tegen Donkey Kong vecht. De aanwezigheid van vier schermen was eveneens uniek. Donkey Kong was amper de tweede game met meerdere schermen, waarbij Midway Games' Gorf de eerste was. De ontwikkelaars zelf klaagden over het vele werk dat Miyamoto hen hiermee bezorgde, maar het bleek een goede beslissing. Deze vier schermen vormden samen één level, waarbij dit level steeds in een moeilijkere vorm terugkeerde. Dit culmineerde in level 22 dat zo moeilijk is dat Mario gewoon automatisch sterft. De aanwezigheid van die bug leerde ons alvast dat niemand bij Nintendo goed genoeg was om Donkey Kong effectief uit te spelen.

Ondanks die bug blijft de arcadekast Donkey Kong een soort heilige graal. Er zijn zelfs regelmatig competities om een zo hoog mogelijke score te behalen, waarbij de strijd om het record uitgebreid aan bod komt in de film The King of Kong. Beroemde spelers van deze arcadeversie zijn onder andere Will Forte en Eminem. Casual gamers moeten echter geen arcadekast in huis halen, men liet de game namelijk porten naar verschillende platforms. Eerst liet men dit doen door Atari en Coleco, maar later gingen ze ook zelf aan de slag. De game is ondertussen beschikbaar op tientallen platforms waarbij ik zelf momenteel de Colecovision en NES-versie bezit. Ik ben ongetwijfeld niet de enige die de game in huis heeft, waarbij we allen al de nodige pret hebben gehad met het spel. Zelfs meer dan dertig jaar later blijft de game een leuk tijdverdrijf.


09:24  Tomb Raider: Definitive Edition
09:06  Dark Souls II uitgebreid in beeld
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Retro Feature
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden