Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Feature:

Retro Geschiedenis: Bankroet


Door Joni Philips op 08-06-2010 om 07:25
Bron: Gamed

Onder druk van de economische crisis werden verschillende ontwikkelaars gesloten, maar grote slachtoffers waren niet aanwezig. In de ogen van vele gamers zijn zij onschendbaar, maar uit het verleden blijkt dat zelfs giganten kunnen vallen.

In de Retro Geschiedenis feature van vandaag gaan we dieper in op vijf van deze reuzen en het proces dat ze doorlopen alvorens ze echt bankroet zijn. Het begrip bankroet is namelijk zeer uitgebreid, zeker in de Verenigde Staten van Amerika waar de belangrijkste bedrijven zijn gevestigd. Terwijl de Faillissementswet in Nederland drie verschillende types behuist, zijn het er in de Verenigde Staten maar liefst zes! Uit die respectievelijk drie en zes types zijn maar twee types relevant voor bedrijven, terwijl de andere in eerste plaats op individuen slaan. De twee types verschillen onderling echter zeer sterk en enige wettelijke achtergrond-informatie is dan ook belangrijk. Het is dan ook noodzakelijk om eerst de wettelijke structuur en de evolutie daarvan te bekijken.

Het concept van bankroet werd eerst geïntroduceerd door koning Henry VIII in 1542, waarbij schuldeisers alle eigendom van de schuldige mocht opeisen. Die laatste vloog daarna zelfs in de cel waar hij verbleef tot zijn familie zijn schulden kon betalen. Uiteindelijk evolueerde het concept over de eeuwen, waarbij de schuldige steeds meer beschermd wordt en onderscheid werd gemaakt tussen persoonlijk bankroet en bankroet van een bedrijf. Een bankroet-zaak begint natuurlijk steeds met het aanvragen van het bankroet bij de rechtbank, waarna die een curator zal aanstellen. Een bedrijf kan hierbij een Chapter 7 of een Chapter 11 bankroet aanvragen. Een Chapter 11 bankroet is het minst ernstig: het bedrijf wordt hierin tijdelijk beschermd tegen de schuldeisers en kan onderhandelen over nieuwe afbetalingstermijnen.

Als alle schuldeisers akkoord gaan met het financiële plan, kan het bedrijf rustig zijn schulden afbetalen en doorwerken. Als er geen overeenkomst komt en schuldeisers hun geld beginnen terug te eisen, wordt een Chapter 7 bankroet mogelijk. In deze gevallen worden alle goederen van het bedrijf verkocht en worden schuldeisers één per één afbetaald tot er niets meer over is. Het bedrijf wordt dus in stukken gekapt en verkocht, waarbij de eigenaars niets meer te zeggen hebben. Vaak wordt dit ook misbruikt om een noodlijdend bedrijf ten onder te laten gaan en verder te gaan als nieuw bedrijf. Het gerecht kijkt dan ook nauwgezet toe op het Chapter 7 bankroet. Onderstaande bedrijven hadden echter meestal die kans niet en gingen definitief ten onder.

Activision, 1979-1991
In 1979 werd Activision 's werelds eerste Third Party publisher nadat enkele ontevreden werknemers Atari verlieten. Nadat ze een proces wonnen van Atari, groeiden ze snel en ze kochten verschillende kleinere bedrijven om verder te groeien. Eén van de bedrijven die Activision overnam was Infocom, een bedrijf dat zich specialiseerde in tekstavonturen en al jaren verlieslatend was. Het was geen slimme beslissing, maar CEO Jim Levy was simpelweg fan van Infocom en hij wou het redden. Spijtig genoeg voor hem werd Infocom alsnog gesloten toen Levy werd vervangen door Bruce Davis en Infocom zelfs onder de vleugels van Activision de verliezen bleef opstapelen. Davis zorgde ook voor een naamsverandering, Activision werd Mediagenic en men ging ook software maken. Echt lang bleef dit Activision echter niet leven.

Begin jaren '90 verloor Mediagenic een gigantische patent-rechtszaak, waardoor het bedrijf complete verzwakt was. Op dat moment dook Robert Kotick op en samen met zijn investeringsgroep kocht hij Activision. Hij fuseerde Mediagenic met The Disc Company, en vroeg het Chapter 11 bankroet aan. Hij maakt strategisch gebruik van het bankroet-systeem om Mediagenic compleet te hervormen en in 1992 bereikte men een akkoord met hun schuldeisers. Hierdoor kwam men uit de turbulente periode en kon het bedrijf opnieuw groeien. Om dat te vieren veranderde Kotick de naam van het bedrijf opnieuw in Activision, waarmee het nieuwe Activision werd geboren. Zoals de geschiedenis ons leert, was dit een ijzersterke beslissing van Kotick aangezien hij nu aan de leiding staat van de grootste game-uitgever.

The 3DO Company, 1991-2003
Origineel was Trip Hawkins oprichter van Electronic Arts en Apple topman, maar tegenwoordig kennen we Trip Hawkins toch eerder omwille van zijn avontuur als oprichter van The 3DO Company. Als CEO van Electronic Arts had hij één van de sympathiekste game-uitgevers opgericht en nu wilde hij ook een eigen console maken. In samenwerking met zeven andere bedrijven waaronder LG, Time Warner en Electronic Arts richtte de man The 3DO Company op. De 3DO zou revolutionair moeten worden, The 3DO Company maakte de console namelijk niet zelf. Ze ontwierpen hem en lieten andere bedrijven de console maken en uitgeven. Iedereen betaalde dan simpelweg royalties aan het bedrijf. Tegelijk zorgde men voor zeer lage royalties voor uitgevers, zij moesten maar $3 per exemplaar van een game aan het bedrijf betalen. Op deze manier moest de 3DO de andere consoles gaan overtreffen, maar het hoge prijskaartje ($699, momenteel $1024 na inflatie) schrok kopers af en in 1995 werd het bedrijf een third-party ontwikkelstudio en uitgever.

Het bedrijf ontwikkelde in die periode verschillende hits waaronder Army Men en Might and Magic. Spijtig genoeg hadden gamers al snel door dat de meeste 3DO games compleet ruk waren zodat iemand zelden meer dan één game kocht. Het bedrijf maakte dan ook geen omzet en elk jaar werden de verliezen groter. Trip Hawkins vulde de put telkens uit eigen zak met zijn EA fortuin, maar in 2003 wilde hij niet meer betalen. Hij vroeg het Chapter 11 bankroet aan met The 3DO Company en uiteindelijk veranderde dat in een Chapter 7. Iedereen werd ontslagen zonder opzegvergoeding en de rechten op de verschillende franchises werden verkocht aan Microsoft, Namco, Crave, Ubisoft en Trip Hawkins' nieuwste bedrijf Digital Chocolate, een bedrijf dat gelukkig veel succesvoller is dan zijn illustere voorganger.

Pagina: 1 | 2


08:15  Cyber Troopers Virtual-On met screenshots
07:23  Metal Gear Solid met nieuwe video's
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Gast (212.83.87.xxx) op 08-06-2010 om 10:28
mooi item, echt goed gedaan ;)

nftk op 08-06-2010 om 16:51 [Niv: 15 / Exp: 754]
Tnx leuk om te lezen.

Robert op 08-06-2010 om 17:34 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Super mooi artikel.

Gast (91.176.79.xxx) op 08-06-2010 om 18:01
interesting, thanks

Gast (77.162.47.xxx) op 08-06-2010 om 18:34
Westwood is en blijft het allergrootste verlies ooit in de geschiedenis van het gamen. Met ieder game wisten ze het C&C spectakel mooier en sterker te maken kwa gameplay, de rest is geschiedenis...

Joni Philips (Eindredacteur) op 08-06-2010 om 18:45 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Westwood is niet bankroet.

eehbiertje op 08-06-2010 om 19:22 [Niv: 76 / Exp: 3825]

Gast (80.126.80.xxx) op 12-06-2010 om 03:14
En niet te vergeten SNK

im2 op 18-06-2010 om 17:05 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Dat was interessant

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Retro Geschiedenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden